DVD afspelen

Gestart door anykoen, 21 december 2006, 15:55:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anykoen

Een DVD is nog steeds een beetje raadselachtig voor mij.
Iemand dacht mij blij te maken met een dvd van een kabelmij die ik liever niet met name noem. Mijn nieuwsgierigheid won.

In mijn pc zit een aparte dvd-speler die - voorzover ik weet - goed functioneert. In ieder geval bij het kopieren werkt hij goed als source.
Op de dvd staan drie soorten bestanden:
- BUP
- IFO
- VOB
Welke ik ook aanklik, geen beeld en Windows mediaplayer biedt alleen de mogelijkheid om af te sluiten. Ook andere progs (Quintessential Player (m.i. erg goed), Real Player) haken af.

Overigens komt deze gang van zaken ook bij andere dvd's voor.
In de dvd-speler in kamer start de dvd automatisch en is alles te bekijken.
Uiteraard de vraag: hoe kan dat?
Welke van de drie extensies is bedoeld om de dvd te starten?
Voor zover ik weet heb ik allerlei codecs geinstalleerd, zodat het daar niet aan kan liggen (denk ik).

Kortom, graag enige uitleg om voortaan een dvd naar behoren te behandelen.

Paul
Paul

Han

De bestanden "BUP, IFO en VOB" zijn de bestanden die gezamelijk de inhoud van de DVD vormen.
Je start de dvd niet door het klikken op één van deze bestanden. Om de dvd te starten op je PC, verwijs je in je afspeelprogramma naar de map waarin de bestanden staan.

Je kunt natuurlijk ook zorgen dat een schijf met DVD-bestanden automatisch afgespeeld wordt door je DVD-speler.
Ga daarvoor naar je verkenner en klik met je rechtermuisknop op je DVD-speler.
- Kies tabblad "automatisch afspelen".
- Kies bovenin voor "DVD film"
- Kies het programma waarmee je de dvd voortaan automatisch af wilt spelen.
- Sla op door op "OK" te klikken.


Voorbeeldje hieronder:


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Volgens mij is er nog meer aan de hand. Toen ik de instructies wilde uitvoeren liep er van alles vast en ik eindigde met een serie foutmeldingen van WIndows Media Player en hete dringend advies om nu eens updates te installeren. Het downloaden lukte wel maar het installeren liep vast.
Ik ga nu eerst maar WMplayer alle updates geven en probeer dan opnieuw je advies te volgen.
I'll be back

Paul
Paul

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

de tips gevolgd; moest de drive aangeven maar ook het bestand.
Steeds dezelfde keuze: sluiten of naar de helpsite. Doorverbinden naar de helpsite blijkt ook niet te lukken en sluiten adviseert om naar de schermresolutie te kijken.(=1024 x 768)

Ook andere dvd's geprobeerd maar geen enkele doet wat. Een tijdje geleden is mijn harddisk vastgelopen en er is een andere ingezet. Ik ga nu eerst maar proberen om codec te vinden en te installeren, want het zou wel eens daaraan kunnen liggen.
Wordt vervolgd,

Paul
Paul

Han

Het al dan niet starten van een dvd heeft niets met een codec te maken, Paul.
Eerst start de dvd in het programma op. Mist er dan een codec, dan krijgt je na het starten in het programma pas een fout daarover.

Probeer het eens met een koop-dvd dan weet je zeker dan alle benodigde "BUP, IFO en VOB-bestanden" aanwezig zijn om de dvd te laten starten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Ook koop-dvd's doen niet wat ze zouden horen te doen.
Ze draaien netjes in de rondte maar er kwam soms geluid maar zeker geen beeld.
De instructies heb ik gevolgd maar ook dat hielp niet.

Uiteindelijk heb ik codes opgevist van de "XP-bijbel 2004" en alles begint nu tot leven te komen. De DVD's leveren weer beeld en geluid, zoals ze horen te doen.
Zo zie je maar weer, het geluk is met de dommen.

Bedankt voor alle moeite


Paul

:D
Paul