Microsoft heeft productactivatie WinXP OEM aangepast

Gestart door Han, 01 maart 2005, 02:56:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Bron: Redactie Tweakers.net 

Op 28 februari zal Microsoft een aanpassing in de Windows XP-productactivatie doorvoeren. Het zal vanaf dan niet meer mogelijk zijn om Windows XP-installaties die voorzien zijn van een product key die uitgegeven werd door een OEM via het internet te activeren. Grote systeembouwers werken over het algemeen met een System Lock Preinstall-systeem waarbij de gebruiker enkel nog zijn besturingssysteem hoeft te activeren en enkele basisinstellingen moet selecteren. De installatie zelf is dan echter al gebeurd door de systeembouwer zelf. Vanaf volgende week zal het niet meer mogelijk zijn deze activatie via het internet uit te voeren, maar zal dit telefonisch moeten gebeuren.

Softwarepiraten maken namelijk handig misbruik van deze mogelijkheid door de licentiesleutels van dergelijke systemen te stelen om daarmee illegale installaties te activeren. Om deze illegale verspreiding te verhinderen zullen gebruikers binnenkort dus telefonisch contact moeten opnemen met Microsoft om hun besturingsssyteem te activeren. In een eerste fase van deze maatregel zal het enkel gaan om de licenties die via de twintig grootste OEM-systeembouwers verkocht worden, om later uitgebreid te worden naar alle OEM's die System Lock Preinstall-configuraties verkopen. Zowel de reeds verkochte licentiesleutels als de licenties die in de toekomst verkocht zullen worden vallen onder deze maatregel.

Windows XP-gebruikers die gebruikmaken van een licentiecode die is uitgegeven door een van de bewuste OEM-fabrikanten en die hun Windows-exemplaar willen activeren via internet, zullen een melding op hun scherm krijgen dat activatie niet mogelijk is en dat Microsoft gebeld moet worden. Dit geldt zowel voor systemen die de afgelopen jaren zijn verkocht, als voor computers die in de toekomst nog aangeschaft zullen worden. Volgens een woordvoerder van het Redmondse softwarebedrijf zal deze verandering weinig problemen veroorzaken voor de gemiddelde consument.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

themasteronline

Chips, Ik heb 3 (legale) OEM licenties en ik wil nog wel eens wat rommelen zodat ik best vaak opnieuw moet activeren.
maar een goede workaround is natuurlijk activeren en als je systeem helemaal up to date is een Ghost image maken  dan ben je daar in ieder geval vanaf
Ik hoop dat ze vanuit Redmond wel een gratis nummer gaan regelen, maar dat zal vast niet >:(

Marco

Bugs

Registreren per telefoon is via een gratis nummer. Altijd al zo geweest. Dat nummer zie je als je in het installatiemenu kiest voor telefonisch registreren.
Groetjes van Bugs