GSM met GPS-functie die niet "aantikt"

Gestart door Kingpin, 14 januari 2011, 15:26:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kingpin

Hallo :)


M'n huidige GSM begint het toch stilletjesaan meer en meer te begeven helaas. Ik ben niet echt een grote GSM gebruiker (vnl. sms en dat dan nog niet op dagelijkse basis, telefoneren eerder uitzonderlijk (kosten/baten  :fluiten ), en moet een beetje de broeksriem aanhalen in de zin van geen geld uitgeven aan zaken die echt overbodig zijn. Dus een basis-GSM zou dus eigenlijk volstaan voor mijn gebruik.
Extra functies zoals camera, bluetooth, radio, wifi, .. hoeven er niet bij. Dingen als ermee op Facebook, chat enz... kunnen, hoeven zeker niet (een ingebouwde .mp3 speler ofzo kan nog wel eens leuk zijn als je lang met OV onderweg bent, maar aan facebook en social networking enz.. doe ik dus niet, dus dat is echt categorie "niet nodig".) 
Het mag er wel bij als het geen/weinig verschil maakt in de prijs en dus "meegenomen" is, maar als het de prijs kan drukken, mag dat er allemaal af.

En nu komt dan het probleem.... (en de reden waarom 'k nog geen "gewone" basis-GSM van pakweg 60 euro gehaald heb die ruim zou volstaan voor mijn gebruik en nog eens goedkoop zou uikomen) --> Ik zou er wél graag de mogelijkheid van een GPS op hebben... én dit dan nog "offline" (= gratis, dat het niet van uw belwaarde gaat als je hem gebruikt enzo)  :-[
Dat is de enige extra waar ik pers. voordeel aan zou hebben.

Ik heb al verschillende keren gezocht/vergeleken/productreviews... maar kom er eigenlijk gewoon niet uit...
Ook zijn mijn "eisen" vrij moeilijk om te filteren op sites waar je GSM's kan vergelijken enzo, omdat het daar vaak "GPRS" is dat je dan kan selecteren, maar als ik het goed begrepen heb, kost dit dus wel geld... Ook gaat het vaak over GSM's met een abonnement, en dat heb (en wil) ik dus niet. (Voor alle duidelijkheid: België). En als je op prijs filtert, heb je bij sommige sites ook kortingen niet mee en misloop je dus mogelijke GSM's (die er wegens de solden dan nu wel in vallen). Hoger dan 200 euro wil ik zeker niet gaan, maar er zijn bv. GSM die normaal bv. 210 euro kosten en dan nu in reclame staan en dan 170 euro kosten, en dan zou ik het wel overwegen.  Hoewel hoe lager de prijs, hoe beter natuurlijk.  Liever dus rond bv. de 130 euro, 150 euro ofzo max., maar als iets echt een koopje is (prijs/kwaliteit), komt het wel in overweging. Tenslotte hoop ik er wel veel jaren mee te doen, dus is dan wat hij meer kost ook weer niet zo'n groot bedrag, relatief.


Omdat het nu solden/acties zijn, zou ik er toch voor 31/1 uit willen zijn.

De moeilijkheid lijkt ook: ik wil er niet te veel aan uitgeven omdat veel extra opties voor mij niet nodig zijn als dat de prijs wat lager houdt, maar ik heb het idee dat de GPS functie er bij al gesofisticeerde (en in mijn geval dan onnodig dure) GSM's bijzit
En (vooral) ik geraak er dus niet aan uit (of wil meer zekerheid/duidelijkheid) of de GPS functie geen extra geld kost bij gebruik (= er bv. bruikbare kaarten al op staan of gratis software opzetbaar is via bv. een microSD kaartje enz)


Dus:


Nodig/min.vereisten

  • Goed kunnen SMS'sen en telefoneren
  • GPS mogelijkheid die bij gebruik niet kost.
    * Bij voorkeur met al inbegrepen kaartsoftware of gratis er op te zetten (downloadbare bv) kaarten)
    * Kaartnavigatie met straatnamen en liefst je eigen positie.
    * Wandelniveau volstaat en hoeft ook niet met stem enzo. Om een vb te geven van waarvoor het gebruikt moet kunnen worden: ik stap ergens in een voor mij onbekende omg. van een bus en moet van daaruit bv. de weg naar een bepaald adres kunnen vinden. Waypoints (bv. dat een bepaald gebouw/herkenningspunt zoals station, ziekenhuis, ... ook aanwezig of oproepbaar zijn ofzo) is meegenomen
    * Bij voorkeur blijf je bereikbaar terwijl de GPS functie gebruikt wordt (bij sommige soorten GPS functie zou je onbereikbaar zijn via SMS/telefoneren als de GPS functie actief is?)
  • basiszaken zoals: wekkerfunctie, trilfunctie, adresboek
  • Moet dus gaan met belwaarde (prepaid/geen abonnement)


Maakt niet uit:
  • Of het "classic" is of uitschuifbaar of touchscreen of .... (zolang die manier het maar goed doet, dus liever geen touchscreen als van dat type GSM bekend is dat het tpuchscreen problemen geeft enz..)
  • al dan niet een "apart" toetsenbord (en al dan niet azerty of qwerty, al heeft azerty dan wel de voorkeur maar het speelt op zich geen beslissende rol)
  • merk
  • Grootte, kleuren, gewicht, ... (liever wat groter/zwaarder dan mini-klein of mini-plat zelfs)


Hoeft niet:
  • Camera, bluetooth, mp3 speler, WiFi, spelletjes enz...
--> is wel meegenomen als het er voor de prijs bijzit (m.n. dan de mp3 en WiFi voor thuisnetwerk ofzo)
  • Social Networking zaken, apps, aanpassingen voor Facebook en dat soort dingen


prijs:
* liefst < 150 euro, iig. goede prijs/kwaliteistverhouding ook wel
Als het echt "de moeite" is (prijs/kwaliteit/voordelen/...) dan zou 'k wel tot 175 euro willen gaan, maar toch wel de grens op max. 200 euro (incl. GSM's die normaal meer dan 200 euro kosten, maar nu bv. in reclame wel onder die grens gaan)
(Ik ga de GSM wschl. wel in NL/via bv. Bol.com aanschaffen (geen recupel bijdrage waardoor eenzelfde GSM merkelijk minder kost dan in B.), dus het gaat om prijzen zoals ze in NL zijn.) (Tenzij ik hem hier door meer korting wegens de solden toch nog wat goedkoper ergens zou vinden ;))


Bestaat wel wat ik wil?
Kan er iemand me evtl. een aanbevelen of heeft iemand weet (kenissenkring, eigen ervaring, ..) van een niet al te overdreven/dure GSM met goede "offline" (niet betalende) GPS functie aub?
Weet iemand mss of je bij GSM's die gewoon NIET online kunnen, je sowieso ook geen risico hebt voor GPS-kosten die toch aantikken omdat je de een of andere functie niet uitgezet hebt (dat zou nl. bij die GPRS zo zijn dat je er wel iets aan kan uitzetten zodat hij niet stiekem via internet loopt en wél kost, als ik het goed begrepen heb. Maar ik ken dus weinig van GSM's enzo en als je hier naar een GSM zaak gaat, willen ze je van de eerste tot de laatste seconde iets aansmeren, dus ik heb er ook weer weinig vertrouwen in dat ze je daar wel het beste voor je wensen aanraden  :-\ )
Of kan iemand me verderhelpen ivm naar welke opties ik moet zoeken/selecteren ivm de GPS functie?  Want het is niet dat ik te lui ben om zelf te zoeken, maar ik geraak er gewoon niet uit  :-[



Alvast bedankt! :)
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Han

Ik kan je niet helpen qua telefoonkeuze want de toestellen en prijzen liggen in NL heel anders.
Wel wat ter verduidelijking.

GPS (global positioning system): http://www.gps-garmin.nl/wat_is_gps_.html
Toegang tot navigatiesatelieten kost tot nu toe nog steeds niets voor de consument. Toestellen met gps "aan boord" hebben doorgaans ook de toeters en bellen waar je geen gebruik van wenst te gaan maken. Waar ga je GPS voor gebruiken? Is dat voor Google Maps dan kan dat wel maar alleen in combi met een data-abbo want de kaarten van Google Maps worden van internet gedownload.
Een navigatiesysteem is niet "included" bij de telefoon. Ja wel met een Nokia maar ook daarmee heb je een internetverbinding nodig. Je moet nl met een Nokia ovi account OVI ingelogd zijn om die Nokia OVI rotzooi te kunnen gebruiken. TomTom is los te koop. Staan die kaarten + programma eenmaal op het toestel dan heb je geen dataverbinding nodig om TomTom te kunnen gebruiken. Je krijgt niks van TomTom aan kaarten. je mag alleen free 1 stad downloaden. Rest kaarten kost geld. Niet voor elk toestel met gps is TomTom beschikbaar. Ik heb alleen ervaring met TomTom en Ovi-Maps van Nokia.

GPRS (General Packet Radio Service): http://www.jeroen.com/woordenboek/gprs
Is dataverkeer voor o.a. internetten en applicaties die verse data nodig hebben. Dat kost wel geld hetzij via een data-abonnement of via prepaid. Via Prepaid is dat in NL niet te betalen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Hoi Kingpin, nou hoop ik dat wij jou eens kunnen helpen. Ik ben altijd nogal bezig met gsm's, dus misschien kan ik je op weg helpen. Wij hebben zelf altijd een abonnement met daaraan gekoppelt internet, maar dat wil jij niet. Wij kopen onze telefoons de laatste jaren bij een bedrijf welke ook een vestiging in België heeft (Antwerpen), en die ook per post je toestel kunnen bezorgen. We hebben echt hele goede ervaringen met dit bedrijf, niet alleen met telefoons maar ook onze printer en andere zaken komen er vandaan.

Wat ook fijn is, zeker in jouw geval, is de keuzehulp die ze hebben. In de linkerkolom zie je die staan. Klik daar op, en dan kun je de zoekopdracht helemaal aan jouw wensen aanpassen. Ik heb even aangeklikt tot  200, en vervolgens met gps. Dan kom je uit op 17 toestellen (op hun NL site 26). Vervolgens kun je gaan kijken wat je verder wil. Neem in ieder geval geen Nokia. GPS is zoals Han schrijft gratis, maar je hebt wel navigatiesoftware nodig. Soms is de software gratis, maar de kaarten moet je altijd kopen. Kijk even op de site, en als je nog vragen hebt weet je ons te vinden. ;)

Nu nog het linkje: Smartphoneshop. Wil je de NL site bekijken moet je alleen be in nl veranderen.
Groetjes van Bugs

Kingpin

Hoi Han en Bugs :)


Bedankt voor de reacties en uitleg!  :tnx

Ja een abonnement heb/neem ik niet omdat ik nu bv. ook soms 2 - 2,5 maanden doe met belwaarde van 15 euro. Dus ik heb eigenlijk geen voordeel aan een abonnement. En als 'k zie welke problemen m'n broer allemaal al gehad heeft met zijn abonnementen (eerst Mobistar dacht 'k, en nu Base), en hoe m'n beste vriendin sinds ze een abonnement heeft gewoon "belt/sms't om te bellen/sms'en" (om de waarde die ze betaalt per maand er ook uit te krijgen)....

Bedankt ook voor de uitleg ivm Nokia, want ik had zelf dus het idee dat het daar gratis op stond!  :-X
Juist van de Nokia's is het aanbod van GSM's met GPS ook erg groot wel, en in een lagere prijsklasse. Maar natuurlijk als je de navigatiesoftware dan moet betalen....  ::)
En voor dit soort "verrassingen" heb ik dus schrik... dat zetten ze er vaak ook niet zo duidelijk bij, bij de info van de GSM's zelf enzo ook.

In België is mobiel internet ook bij de duurste van Europa, en veel Belgische reviews heb je niet echt. Vooral Nederlandse, en mobiel internet zou bij jullie een stuk minder duur en problematisch zijn, als ik het goed begrijp uit reviews ed (het komt niet echt zo naar voor als een zorgwekkend punt dat de GPS via het mobiel internet gaat, lijkt het me).

Zo dat is wel interessant, de winkel met de vestiging in Antwerpen!
Ik ga de site en de aanbiedingen er op dit weekend eens verder uitpluizen, bedankt!!!
En ook fijn om weten dat jullie er goede ervaringen mee hebben! :)


Heel erg bedankt!  :goed
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Bugs

Nog even voor de duidelijkheid: TomTom navigatie is een op zichzelf staand programma, die géén gebruik maakt van internet maar wel via gps werkt. Gratis dus, op het programma en de kaarten na. Succes met het uitpluizen en als je vragen hebt, geef maar een gil. Wel een harde, want jij zit in B en wij in NL. ;)
Groetjes van Bugs

Kingpin

 ;D

Ik had het eerst nog niet gezien, maar er zijn geen verzendkosten bij Smartphoneshop, dat is toch ook wel meegenomen :)
Wel kosten de producten via de .be site zo te zien meer (makkelijk 10 euro). Wschl. door de recupel bijdage in B. (Dat is bij andere webwinkel met zowel .nl als .be site ook het geval, was me eerder (bij kiezen van een externe HD) als eens opgevallen.)
Het is me wel (nog) niet helemaal duidelijk of de verzendkosten ook gratis zouden zijn, als ik via de .nl site zou bestellen bv.
(Ik woon nl. niet zo heel ver van de grens met NL (halverwege tussen Antwerpen en Breda))


Ben gisteren tot 3u 's nachts beziggeweest met vergelijken, reviews lezen, ... en vandaag eigenlijk ook al de hele tijd, en ik kom wel steeds terug uit op een aantal dezelfde GSM's (mede ook door de reviews bij Smartphoneshop, waar toch vaak dingen in vermeld worden waar je zelf (zeker als je van de "speciale" zaken niet veel kent) nog niet aan gedacht had!
Zo las ik dat als je TomTom kaarten er op wil (of andere kaarten ook, neem ik aan), je best een met een Touchscreen kan nemen. Anders is het gebruiken van de GPS functie erg lastig.
Eigenlijk logisch, maar ik had er toch nog niet aan gedacht...  ::) (en ook nog niet bij andere reviews e.d. tegengekomen)

Ook kwam 'k via de site uit op een GPS met belfunctie, dat bestaat dus ook  ;D
nl. Garmin Nüviphone, kaartsoftware en kaarten voor x aantal (Europese) landen staat er al gratis op voorgeïnstalleerd en is gratis (zonder dataverkeer) te gebruiken, en is ook een "budget" smartphone. Via hun is hij wel niet meer leverbaar, maar het is wel een bijgekomen optie eigenlijk. De reviews er bij zijn wel niet geheel positief (de ene heel positief, de andere heel negatief...), m.n. ivm dan de belfunctie. En dat is toch wel het belangrijkste natuurlijk.  ;)
Als ik het zo lees zouden de TomTom kaarten ook "beter" (bruikbaarder) zijn,  al is het me nog niet duidelijk of dit (enkel) voor gebuik in de wagen (niet nodig voor mij) is, of in het algemeen (wandel-gewijs).

(De GPS functie gaat niet zo héel vaak gebruikt worden, maar ik ben al in verschillende situaties geweest waarbij het zijn nut dubbel en dik zou bewijzen. En dat is dan meestal onverwacht (anders zou je evtl nog een aparte GPS kunnen meenemen/gebruiken ofzo) vandaar dat ik er wel belang aan hecht dat die in de GSM zit, én die functie dan ook goed bruikbaar is.)

Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Bugs

Dat is inderdaad één van de pluspunten bij Coolblue (zo heet de overkoepelende organisatie waarvan de Smartphoneshop de Printershop enz. deel van uitmaken), geen verzendkosten. Wij laten de spullen soms bezorgen, soms halen we het zelf af in Rotterdam (voor ons toch een uurtje rijden). Wij mogen op 1 mei ons contract vernieuwen, dus ook een nieuwe telefoon uitzoeken. Dat is op zondag en ze hebben iedere zondag koopzondag, dus dat komt goed uit. :)

Inderdaad kun je beter een touchscreen nemen, anders wordt het wel een heel gepriegel met kleine knopjes. Wij hebben tot nu toe alleen TomTom gebruikt, dus ik kan niet oordelen over andere navigatiesystemen.

Ik denk niet dat ze vanuit Nederland naar België gaan verzenden. En anders maak je er toch een dagje Rotterdam (of Antwerpen) van, Kingpin? ;) Ze hebben een winkel en je kunt op de site zien of ze de spullen in voorraad hebben en reserveren om af te halen. Ben benieuwd wat je gaat kiezen, dat laat je toch wel even weten hè? :)
Groetjes van Bugs

Kingpin

Ik laat het zeker weten  :) zodra 'k er uit ben  :D
Tot vanavond was ik redelijk zeker welke het wschl. zou worden, maar ondertussen toch nog op een paar andere toestellen gestoten...  ::)

Weten jullie dit misschien: maakt het wat/veel uit ivm de GPS functie, of er ook een digitaal kompas in zit?
Ik had bij opzoeken eerst gevonden dat het zeker uitmaakte, maar dat ging dan over een "echte" GPS en was op een fotografie-forum. Ondertussen heb ik ook al gelezen dat het toch niet echt zo goed werkt en dingen als weer een rol spelen, en het dus niet zo belangrijk is.  En ik heb m'n broer even gesproken, en die denkt dat dat gewoon als app. er op te zetten is, en het dus niet uitmaakt bij of het er wel op zit of niet.  :-\


Wat ik me nog afvraag: stel dat ik een GSM in NL ga kopen, of via een NL website koop: zit daar dan ook zo'n sim kaartje in? En kan ik daar wat mee? Want de GSM waar ik steeds op uitkom, staat merkelijk (30 euro) goedkoper dan in België. Door die prijs (-30 euro) komt hij toch in het bereik van m'n budget (nog er boven eigenlijk, maar dat zou ik er nog voor over hebben   ;)  Maar nu valt daar juist mijn frank op, dat dit wschl. niet zo zal gaan?  :-\)
(Het is wschl. een hele lekenvraag  :-[ maar ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan.. Bij aankoop van m'n vorige GSM (gewoon in een electrozaak een paar gemeente verder) zat daar een kaartje in waardoor je ineens een andere nummer ook had, idem bij m'n vorige (= de eerste die ik kocht).
Dat zou ik nu dus ook willen (zodat ik m'n huidige kaartje in m'n huidige GSM kan laten steken en via die GSM met die nr. bereikbaar ben, en via de nieuwe GSM met een nieuw nummer.)
Maar dat zal dan met een NL nummer zijn zeker?  Of maakt dat niet uit?


Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Bugs@work

Zolang de telefoon simlockvrij is kun je je eigen simkaart (met Belgisch nummer) gebruiken. Wij hebben ook simlockvrije toestellen en gebruiken Engelse en Duitse simkaarten als we in die landen zijn. Als je een prepaidtoestel koopt zit daar een NL simkaart bij en is het toestel gelockt op die kaart. Die kun je dan wel weer laten unlocken maar dat kost ook weer geld.

Laat even weten welk toestel je wilt hebben, dan kan ik je zo vertellen of je 'm met je eigen kaart in België kunt gebruiken.

Digitaal kompas zit bij ons al in TomTom. Is vast wel los te verkrijgen denk ik.
[move]Werken is een hinderlijke onderbreking van je vrije tijd[/move]

Kingpin

Ok, bedankt :)

Nu viel het me op dat er bijna overal wel iets van simlockvrij bij staat, dus dat valt al mee. :)
Maar ik wil eigenlijk mijn eigen kaartje niet gebruiken op de nieuwe GSM, maar op de nieuwe ineens een nieuw kaartje (en een nieuw (en Belgisch) nummer). En dat was me niet helemaal duidelijk. Of een nieuwe GSM (nog steeds) met een "eigen" sim kaartje komt, en of ik dat (als hij uit NL komt) wel kon gebruiken enzo. Nu blijkt dat je zo'n sim kaart gewoon in de gazettenwinkel enzo kan kopen  ::) :blozen  en je dus zeer gemakkelijk aan een tweede sim kaartje kan komen dat je kan gebruiken, en je kan dan ook nog eens de provider kiezen, en er staat voor zoveel belwaarde ineens op.
Haha ja ik ken daar dus echt niks vanaf he  :blozen ik koop om de zoveel tijd eens zo'n ticketje in de supermarkt met een nr. waarmee je je belwaarde kan aanvullen, en ik kan goed uit de voeten met instellingen, de gsm zelf enz... maar hoe dat nou zit met die sim kaart enzo...  :D ::)   


Ben trouwens nog achter een aantal zaken gekomen ondertussen:

* Niet alles (of: bijna niets...) is compatibel met een Mac. Of het is gewoon niet terug te vinden/duidelijk...
Zelfs als je er Windows op geinstalleerd hebt (e daar dan de benodigde software van de GSM fabrikant op zet), zou bv. de verbinding via Bluetooth en/of USB nog problemen geven :( Nu ben ik er nog niet helemaal uit of dit (voor mijn gebruik) niet te omzeilen is, bv. door het SDkaartje in m'n digitale camera te steken en zo bestanden over te zetten. Die bestanden zijn dan m.n. kaartmateriaal en audiobestanden of mss een ringtone (als de voorgeïnstalleerde te bombastisch zijn) enzo, vermoed ik.
Maar goed dat zal nu (denk ik) ook wel niet zo heel vaak moeten gebeuren, dus evtl. kan ik wel met de laptop van m'n moeder dat mss doen. Al zal je wel speciale software er voor moeten installeren ook... (M'n eigen Windows laptop is van 2003, ik vrees een beetje dat dat niet meer zal voldoen voor de eisen van de smartphone))

* Met AZERTY klavier is de bediening ook vaak (enkel) in het Frans
bv. van de HTC snap
Dat is nu zo geen punt, maar als je bv. de keuze zou hebben tussen beide en ze kosten even veel, dan had ik wel voor de azerty gekozen, maar je moet dus ook uitkijken dat de taal niet (enkel) Frans is (ik beheers dat wel maar voor ICT termen is het toch wel erg onhandig/anders in benamingen als je dan een uitleg van instellingen ofzo wil volgen)



Ik blijf en blijf uiteindelijk toch steeds maar weer op hetzelfde toestel uitkomen...

LG Optimus One (P500)

http://www.smartphoneshop.nl/product/112262/category-4965-smartphones/lg-p500-optimus-one-black-chrome.html
Hij kost wel 239 euro (via de B. site dan 249) en dat is me toch te veel (over de grens van 200 euro wil ik nog wel even gaan, maar dit zou dan al eerder 250 worden). Maar... nu heb ik deze via Bol aan 219 euro gezien (en geen verzendkosten met de coupon die ik nog heb tot 31/1)
Dat is nog steeds boven het al maximum budget, maar niet zo heel veel + zelfs aan de normale prijs schijnt het al goede prijs/kwaliteit te zijn, dus is het voor 219 euro zéker een "koopje", waardoor ik hem er toch bij wil nemen in de keuze.
Ik kom er dus ook steeds terug tegen bij filteren, zoeken, vergelijken, ....

Plusplunten
  • heeft de recentste versie van Android al voorgeïnstaleerd + bevestigde updatemogelijkheid voor de opvolger van Android 2.2. (Deze versie schijnt stukken beter te zijn. En omdat dit mijn eerste smarthphone is en ik dus helemaal geen ervaring heb met updates ervan installeren, en dan evtle problemen met de compatibiliteit met Mac, enz.. is het toch handig dat dat allemaal al geregeld is voor je. En dan ben je ook zeker dat het toestel gebouwd is voor die OS versie. Want als ik het zo lees, krijgen veel gebruikers (niet enkel Android, maar ook Windows Mobile) last van een snel leeglopende battery na een update van de OS versie (omdat hun toestel kwam met een eerdere versie en het niet gebouwd was met oog op een latere versie)
  • Overwegend positieve reviews.
    vaak aangehaalde plusplunten:
    - stevig/degelijk (metaal, rubber)
    - surfen gaat snel (ook niet zo belangrijk voor me, maar als ik er dan toch mee surf (=thuis via WiFi zal dat dan 99% zijn), is het wel fijn dat het vlot gaat)
    - batterij gaat veel langer mee dan soortgelijke smartphones
    - veel waar voor je geld, goede prijs/kwaliteit

    De vaakst aangehaalde minpunten
    - geen flitser op de camera, geen "hardwareknop" om een foto te nemen, matige camerakwaliteit (niet slecht, maar ook niet heel goed)
    - geen Adobe Flash voor het surfen (kan het scherm niet aan)
    - grootte van het scherm
    vind ik niet zo erg/niet echt zwaar "meewegen"
  • Hij heeft ook een aantal knoppen nog vooraan, en dat lijkt me persoonlijk toch handiger dan enkel touchscreen
Minpunten
  • prijs boven budget, ook met de korting (met de korting via Bol erbij, komt het wel in aanmerking)
  • Nog niet zo heel veel over te vinden, nog geen echt beeld over gebreken, fouten, problemen?
    Probleempje is dat die vrij nieuw is, of er iig nog niet zo heel veel reviews van zijn (of problemen gepost worden). Want bij sommige andere GSM's heb ik die uiteindelijk maar "laten vallen" omdat je in een topic over de betreffende GSM het een na het andere probleem te lezen krijgt, maar dat zijn dan GSM's die al wat ouder zijn, dat zegt niets over of het met de andere dan beter gesteld is natuurlijk.. die is gewoon nog niet zo lang/door zo veel mensen in gebruik waardoor er ook minder problemen al naar voor komen/lijken te zijn  :-\
    bv. Samsung Apollo (kom ik ook vaak op uit, en in solden 179 euro ipv 259 (korting + 20 euro "cashback"-actie van samsung): lees hier en daar toch klachten over slecht werkende GPS functie, minder goed reagerend scherm, ... de LG P500 Optimus One zou als ik het zo lees op forums waar beide ter sprake komen, toch beter zijn (op papier?)
Ik zou hem liever nog wat dikker/groter gezien hebben, maar zo te zien/vergelijken behoort hij al tot de iets grotere.


Een ander toestel dat goed beoordeeld lijkt te worden, en me owv het aanwezige fysieke toetsenbord (uitschijfbaar, dus bovenaan is het daarenboven ook nog eens een volledig touchscreen) aanspreekt (stel dat ik niet kan wennen aan het digitale klavier...), is de:
Samsung i5510 Galaxy 551
http://www.pdashop.be/product/114366/category-4214-smartphones-pda-s/samsung-galaxy-551-i5510-modern-black.html
Deze heeft ook nog eens Android 2.2., en is nog een beetje zwaarder en ietsje groter dan de LG Optimus One.
Maar.... die kost overal zo te zien toch wel een stuk nog boven de 250 euro (minste tot nu toe gevonden is 295 euro bij Bol, dus wel weer geen verzendkosten), maar ik mag er toch niet aan toegeven nog hoger te gaan dan evtl. al met de Optimus One, die dan ook al boven het gestelde maximumbedrag uit komt  :-[


Welke me ook wel aanspreekt:
Samsung-galaxy-i5500-galaxy-europa
(Deze staat hier in een electrowinkel in reclame voor 159,99 ipv 209,99 euro)
Ook positieve reviews.
Eigenlijk dezelfde minpunten als de Optimus Pro van LG (matige camera, geen flits, geen apart knopje voor de camera) maar deze vind ik dus niet zo erg. Ook heeft hij nog fysieke knopjes (en zo'n 5 richting knopje. Ik heb op mijn huidige en vorige GSM (Sony Ericcsons) altijd zo'n hendeltje gehad en gebruik dat ook erg veel.)
Wel iets minder intern geheugen, en een eerder (minder soepel draaiende) Android-versie, en iets slechter scherm dan de LG.


De beide Samsungs geven wel minder straling dan de LG Optimus one (0,58 en 0,65 W/kg vs. 0,99W/kg)
Dramatisch hoog is dat van de LG nog niet (er zijn er van 1,66 enzo) maar eigenlijk zou het aan te raden zijn om onder de 0,6 te blijven...  :-\



Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Bugs@work

Een uitschuifbaar toetsenbord lijkt handig, maar ons is gebleken dat je die in de praktijk bijna niet gebruikt. Het toetsenbord op het scherm in combinatie met een stylus (pennetje) werkt veel sneller.

Persoonlijk ben ik niet zo weg (meer) van Samsung, de LG lijkt mij een goede keuze. Overzetten van gegevens met een geheugenkaartje is een prima methode, dus dat kan prima.
[move]Werken is een hinderlijke onderbreking van je vrije tijd[/move]

Han

Dat er geen flitser op de camera zit ook niet te zwaar aan tillen. Behalve van de Nokia's die een Karl Zeiss lens hebben heb ik nog geen telefoons gezien die echt mooie foto's maken. De telefoon is daar ook niet echt voor bedoeld. Da's meer voor een snapshot van iets wat je niet wilt vergeten of zo. Wil je mooie foto's maken dan koop je tegenwoordig al voor een prikkie een digitale camera. Bovendien was een camera in de telefoon niet een van je hoofddoelen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kingpin

Bedankt voor jullie reacties/ervaringen! :)

Nee idd, dat vind ik ook niet meewegen, al die zog. minpunten ivm de camera :)
De enige reden waarom die er voor mij op "mag" zitten, is bv; als je eens "bewijsfoto's" ofzo nodig zou kunnen hebben (vluchtmisdrijf waar je getuige van bent, ofzo). Maar voor verder foto's te nemen, heb ik idd een goede digitale camera  Dus die vermelde minpunten, daar ben ik blij om dat het "dat" maar is  ;)

Ja , ik dacht dus ook eerst aan een stylus pennetje (werkt toch nauwkeuriger en ben ik ook  al wat gewend (Nintendo DS  ), maar dat zou je niet kunnen gebruiken op sommige soorten toucscreens oid. Dat zou wel gaan bij "resistieve" touchscreens, maar niet met "capacitieve". En de LG is een capacitieve. dat zou werken met lichaamswarmte of zoiets?   De resistieve zouden werken met druk (pennetje, vingers).
Ik lees het meest dat capacitieve het handigst zòuden zijn (en die ook multitouch kunnen hebben), maar uiteindelijk zal het toch iets persoonlijk zijn, neem ik aan. En kan je dat op voorhand toch wschl. niet echt weten, of wen je aan beide.
'k Heb enkele dagen geleden ook even getest op de gsm van m'n broer (Samsung Omnia HD of zoiets, capacitatief scherm). In de eerste plaats om te kijken of het touchscreen typen wel iets voor me was (voor SMS). Lukte eigenlijk wel niet zo heel goed..   :-[
Maar dat zal ook wel enkele dagen duren eer je dat gewend bent zeker? (Ik heb maar 5 minuutjes ofzo geprobeerd. Dat is in winkels ook zo, want ik ga eerst nog even "in het echt" ook kijken, maar je kan daar ook geen uren gaan proberen of het went he   dus zo heel veel heb je daar ook niet echt aan wschl.
Zijn jullie er snel aan gewend? (Ik meen op te maken van wel ivm dan het toetsel met het fysieke klavier dat dan bijna niet gebruikt werd ;) )
Maar die met het klavier is ook wel te veel boven het max. budget. Ik denk met de LG idd wel een te hebben die wat ik nodig heb aan boord heeft, en op een manier dat het niet maar halfsegat werkt. Bij de Samsungs bv. de i5800 die dan minder kost, lees ik veel negatieve kritiek op de GPS. Dat is de "hoofdextra" die ik toch wel goed werkend wil zien.  Bij de LG lees ik daar eerder positieve opmerkingen over (behalve dan dat hij bij de eerste verbinding toch even moet zoeken (maar het daarna dan wel prima werkt), maar dat vind ik niet zo erg als bv. heel slechte ontvangst enz...). Dan liever de iets duurdere als die functie goed werkt, dan beterkoop en constant problemen hebben met de functie die je naast telefoneren en sms'sen een van de belangrijkste punten vindt dat hij (goed) moet kunnen.

Waar ik nog wel schrik van heb, is dat het scherm gaat slijten bij mij. De letters van m'n laptop, toetsenborden, ... slijten  nl. ook erg snel af.... Toen ik daar eens iemand in een winkel over aansprak, zei die dat sommige mensen een soort stof in hun "zweet" hebben waardoor dat dus "weggevreten" wordt als het ware   :o
Niet dat ik zweetvingers heb, maar die stof komt dus constant uit de poriën van je vingertoppen oid.
Maar goed, dat zal dan wel eerder een nadeel zijn bij een toetsen-gsm dan bij een touchscreen (hoop ik).
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Han

Wij hebben nu een toestel met een pennetje. Mijn ervaring met een toestel men en ook een zonder pennetje in het begin wat wennen is maar het went érg snel.

Slijten doet het scherm niet want je plakt er als bescherming tegen krassen een screenprotector op. Dat is een licht zelfklevend stukje plastic al dan niet ontspiegeld. Wij hebben de ontspiegelde (matte) versie omdat je daarmee buiten beter op je scherm kunt kijken. Plak je de screenprotector er netjes op in een zo stofvrij mogelijke omgeving dan zie je amper dat ie erop zit.. Wij doen dat altijd even in de badkamer.

We hebben nu een toetsenbordje onze HTC TytnII. Hiervoor had ik de voorloper van dit toestel, ook met een toetsenbordje. Praktijk leert mij dat ik dat toetsenbordje in die 4 jaar maar een paar keer gebruikt heb. Overbodige ballast dus. Het toestel wordt er dikker en zwaarder én duurder door.

Toch nog even een vraagje op zich....
Naar wat ik begrijp heb je nu een telefoon die verder okee werkt. Je wilt dus alleen voor de gps, navigatie en kompas een nieuw telefoontoestel gaan kopen? Ben je dan niet beter af met een navigatietoestel van bijvoorbeeld garmin? "
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Wij hebben een Garmin die werkt perfect.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Kingpin

Bedankt! :)

Wauw dat ziet er een goed toetsel uit!!!  :yessss
Ik heb ook een aantal HTC's in het vergelijk gehad, maar de prijs daarvan bleek dan toch een beetje hoger dan de andere (die dan ok al wat boven het budget vaak zijn) ... ::)
Dat het toetsel ermee dikker en zwaarder wordt, vind ik pers. geen nadeel (ik heb het niet zo voor die platte dunne alsmaar kleinere mini's  ;) ), maar duurder is wel een punt (ben met de LG al een heel stuk boven het oorspr. budget  ::) )

Ha ja, zo'n screenprotector, ook eens naar kijken! Ik heb persoonlijk ook de voorkeur aan een matte.
Op mijn huidige heeft het plakkend plastic velletje dat er standaard over is, er tot over een klein jaar nog aangehangen  ;D
Maar dat heeft dus geen invloed op het reageren van het touchscreen ofzo?  :)


CiteerToch nog even een vraagje op zich....
Naar wat ik begrijp heb je nu een telefoon die verder okee werkt. Je wilt dus alleen voor de gps, navigatie en kompas een nieuw telefoontoestel gaan kopen? Ben je dan niet beter af met een navigatietoestel van bijvoorbeeld garmin? "
Ja, ik heb een gsm die nog werkt, maar hij begint het spijtiggenoeg stilaan wel te begeven :(  of beter gezegd: het opladen is problematisch geworden. Eerst laadt het een hele tijd niet, dan begint het maar is het om de seconde een biep geluidje enz... Soms laadt hij wel normaal, maar meestal niet.
En na opladen blijft hij bv. ook opladen (batterij symbooltje dat zo blijft lopen") terwijl hij niet meer aan de oplader hangt. En het is ook al gebeurd dat ik dan geen gesprekken/berichtjes meer aankrijg na zo'n problematische oplaadbeurt. (Na herstarten komen ze dan wel binnen). Op zich maakt dat me niet zo, maar voor situaties als ze bv. bij een operatie van de ratjes vanuit de dierenkliniek of de DA bellen, wil ik toch "zeker" en meteen bereikbaar zijn.
Mijn broer had bij z'n vorige gsm (ook een Sony Ericsson) hetzefde probleem op het laatst. Vandaar denk'k wel dat hij het mss sowieso niet heel lang meer zal trekken. :( Hij is ook al ruim 6 jaar oud, dus dat telt ook al wat :)
En aangezien het nu solden zijn, had ik besloten om dan nu uit te kijken naar een nieuwe. Staan ook weer allerlei operaties voor de ratjes op het menu komende tijd...  :'( en ik ga er met eentje wschl. naar een dermatoloog moeten ergens aan de andere kat van het land, dus dat is ook wel een bijkomende reden om "nu" toch maar een nieuwe te halen.   


Het is eigenlijk de bedoeling om ze beide juist in 1 toestel te hebben :)
Ik heb wel een soort fiets-GPS van Garmin die ik (als ik voorbereid erop ben) dan wel kan meenemen, maar het is juist om (omdat ik dan toch eigenlijk een nieuwe gsm nodig heb en die fuctie er tgw opzit) niet met 2 toestellen te moeten zeulen. Enfin, dat zeulen op zich is niets, maar hoe meer je bijhebt, hoe meer je kan verliezen (en je hebt hier op sommige buslijnen ogen op je rug nodig ivm diefstal).  En soms ben je er niet op voorbereid en heb je ook de gps er niet voor bij (ik zeg maar: een onverwachte omleiding met het openbaar vervoer, en je moet dan vanuit een onbekende omgeving weten waar best af te stappen en hoe er te geraken (niet alle buschauffeurs zijn even behulpzaam er bij, of vergeten teken te doen (en dan zit je daar te wachten op het teken en ben je er al làng gepasseerd...) en als het erg druk is kan ik dat ook wel begrijpen)). Dan is het toch handig dat je het ineens bij hebt.
(De fiets gps is overigens met topografische kaarten, goed voor te fietsen/wandelen op reis of als je zo eens een tochtje maakt, maar niet echt zoals de GPS in de GSM's zijn :). En ik durf er geen kaarten meer opzetten nadat hij daarbij eens een keer het begeven heeft (toen nog binnen garantie, die is nu verlopen. Mogelijk omdat het niet compatibel is met de USB poorten van m'n macbook overigens))

M'n GSM heb ik da toch altijd bij (zeker dan bv. als je naar een dierenkliniek moet, ze kunnen je terwijl dus opbellen als er wat scheelt en ze je om een keuze vragen... ) dus het zou handig zijn dat er ineens de GPS inzit.  Anders zou ik ook gewoon weer een basismodel GSM nemen, maar de GSM's waar een GPS inzit, dat zijn eigenlijk meteen al smartphones.


Ik heb die "Nüviphone" wel bekeken, dat is eigenlijk een (garmin) GPS met belfunctie  :D Maar zo te lezen aan reviews, is helaas de belfunctie niet zo goed (slecht bereik, holklinkend tijdens het gesprek, ...). Jammer, want daar staat dan wel vanaf de aankoop al de kaarten van een aantal (of alle) Europese landen op, gratis enzo.  Ook handig voor op reis, want toen we dit jaar terugkwamen van oostenrijk, zaten we ineens in de binnenstad van Aken. Letterlijk, op het autovrij plein voor het gemeentehuis  :D (en nog bijna die trapjes afgereden  :o ) (ondanks m'n vaders GPS (en het feit dat we die weg al 20 keer gedaan hebben ofzo  ::) ))


Op zich ben ik ook geel tevreden van Sony Ericsson (2 gehad waar ik heel lang mee gedaan heb), maar ddie komen er bij uitfilteren enzo nooit mee uit. Behalve die mini's maar die zijn te klein voor me (krijg al kramp in m'n vingers bij het gedacht, hoe groter, hoe liever  ;D)

Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Han

Ik heb de screenprotector er altijd meteen na aankoop opgedaan. Dat is het 1e wat ik doe.
De bediening van de telefoon via touchscreen gaat heel soepel. Het is ook niet zomaar plastic hé. Dat is er speciaal voor gemaakt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kingpin

Ok, bedankt!

Ivm de gps functie, dat schijnt toch niet zo simpel te zijn :( (voor Android toestellen)
- Een aantal gps software bv.TomTom gaat er niet mee samen (hebben geen versie voor Android)
- De gratis ("offline") alternatieven zijn (volgens reviews en naar ik zelf al eens gekeken heb) eigenlijk niet zo best (ik heb bv. even zo'n opensource kaartje van hier in de buurt bekeken, en er staan gewoon hele wijken en straten niet mee op... daar kan je eigenlijk niet op afgaan :()
- Van de aanbevolen (niet-gratis) programma's gaat het meestal om kaartmateriaal en navigatie voor met de wagen, en zouden ze voor wandelen niet zo geschikt zijn. En "wandel-straat navigatie" is bij mij eigenlijk juist de bedoeling ....

Ik heb ergens het idee dat dit toch goed mogelijk moet zijn, en (wat ik "maar" nodig heb) mss zo simpel is dat het niet echt ter sprake komt, 'k weet niet  :D Alles wat ik tegenkom lijkt over ingewikkeldere/meer-eisende mogelijkheden te gaan... (voice, turn-by-turn, flitspaalverklikker, file-melder, ... dat hoeft dus allemaal niet voor mij, simpele voetgangernavigatie volstaat, net als bij Google maps als je via de computer je bv. een adres kan ingeven en daar zo'n paarse streep over de te volgen weg komt op het kaartje. Het zou dan nog leuk zijn als je middels een bolletje ofzo kan zien "waar" je bent, en dat meeschuift, maar dat hoeft nog niet persé als dat het verschil maakt).
Of ik mss zoek ik op de verkeerde termen zoek, en 'navigatie" meer slaat op dat een stem je begeleidt zoals bij een echte auto-gps ofzo... ?


Enfin, gisteren naar het Shoppingcenter geweest met oog om al eens de GSM's in het echt te zien en voelen enzo. (Helaas is dat niet in de buurt van smartphoneshop, want anders had ik daar ook kunnen kijken)
Want ik twijfel toch nog (de LG Optimus One zal het wschl. wel worden, die zit al vanaf het begin in m'n hoofd  ;D maar dan moet ik toch eerst meer zekerheid hebben ivm GPS, hoe hij in het echt is/goed in de hand ligt enz...)
Nérgens dus de LG Optimus One te zien he!  :huh Minstens 6 GSM/electro-zaken binnengeweest, in geen enkele stond hij ter test... In 1 winkel waar ik er achter vroeg, hadden ze hem wel (gek genoeg stond hij dan niet in de vitrines enzo), en die man wou 'm ook gaan halen, maar ze wilden enkel de doos opendoen als ik zeker was hem te kopen. Hij zei dat hij 199 euro zou kosten. Ik heb zo'n vermoeden dat het nog een andere versie LG was ofzo..... het was ook nogal een warrige verkoper, hij ging dat nazien op hun website (waar hij dus niet bijstaat! Ik heb daarna thuis ook nog eens gechecked ingeval hij er ondertss bij stond, maar dat is niet het geval.) en alles crashte, enzo.
Omdat ik toch nog niet meteen snel snel wou kopen, heb ik het maar zo gelaten.

Toen ik  thuiskwam had ik toch spijt niet verder te hebben doorgevraagd (m'n moeder was er ook bij en wou gaan voortshoppen), maar heb de keten een mailtje gestuurd of ze hem al in hun assortiment hebben en hoeveel hij kost. Ik ben eens benieuwd... Het is overigens dezelfde keten waar ik mijn vorige GSM's ben gaan halen (maar deze was een andere winkel dan normaal), dus het zou wel mooi zijn, mocht het tòch blijken te kloppen. Dat zou zo'n 50 euro minder zijn dan hij in België normaal zou kosten, 20 euro minder dan bij Bol (NL) én je hebt ineens een bruikbaar sim-kaartje.  én ik heb nog voor 35 euro bons van het Shoppingcenter, die ik daar dan ook kan gebruiken, en waardoor het toch ook minder duur aanvoelt  ;). Dus ik hoop dat het klopt wat die man zei in die winkel zelf, maar ik vrees er voor...  ;D


Een ding ben ik iig uit: beter geen volledig fysiek klavier  ;D mijn duim buigt precies niet ver genoeg ofzo, om dat soepel te gebruiken  :huh geeft echt een vervelend gevoel. En de toetsjes zijn dan nog zo klein en vaak dicht op een. Dàn (als het geen touchscreen is) liever zo'n "ouderwets" met de getallen en daaronder 3 letters, en afzonderlijke knopjes voor elke toets.
Het is ook wel belangrijk, want SMS is toch wel wat ik het meeste met m'n GSM die, buiten mss de wekfunctie.
Idem met "te dunne" gsm's, ik ervaar dat toch als onaangenaam.


Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Han

Een telefoon zonder toetsenbordje op scherm of een fysiek toetsenbordje is niet geschikt om mobiel te internetten. Het is met een toetsenbordje waar je paar keer moet drukken voor een bepaalde letter of leesteken ERG onhandig om url's in te tikken. Dat werkt gewoon niet.

Verder ..., als je je GPS gaat gebruiken voor wandelroutes dan kan je beter voor de garmin producten gaan. Die zijn daar specialist in. Telefoonnavigatie is eigen specifiek voor voor navigatie met de auto.

Verder is het nu aan jou om de knoop door te hakken. Veel meer info dan bovenstaande is niet te geven.   ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kingpin

Oei ja dat is onhandig  :-X

Iig ik heb de knoop doorgehakt, het wordt de LG P500 Optimus one  :)
Had 'm beter wat eerder doorgehakt  ::) vanmiddag moest Aafje (ratje) geopereerd worden, en de dierenarts vroeg of m'n gsm nummer nog hetzelfde was enz... want ze bellen je dan bv. als er iets mis zou gaan, of er iets onverwachts ontdekt wordt waardoor het mss beter is om het dier niet meer wakker te laten worden enz (vreselijk stresserende uren m.a.w.  ;) )
2 uur na binnenbrengen (ze werd meteen daarna geopereerd) nog steeds niets gehoord, dus ik begon al positief te worden dat het allemaal wel goed gegaan was enzo. Komt m'n moeder thuis en zegt dat ze me een paar keer heeft opgebeld maar steeds te horen kreeg dat ik via dat nummer geen verbinding had oid...  :o Dus toen werd het wel even paniek, want evengoed had m'n dierenarts al 10 keer proberen me te bereiken...
Juist voor zo'n momenten, moet je dan kunnen rekenen op de betrouwbaarheid van je GSM...
Heeft wschl. te maken met het mislopende opladen het was me nogal opgevallen eerder. Als je dan de gsm uitzet en weer opzet, is het weer geen probleem meer.
(Alles is goed gegaan gelukkig ;) al was het nog even schrikken, want ze had bij het binnenbrengen al gezegd dat ik haar vanaf 18u mocht komen halen, en ik kom daar aan en er waren juist andere mensen binnengekomen ook, en m'n DA zei daartegen dat ik even voor mocht, omdat ik "maar iets kwam afhalen" ... mijn eerste gedacht was toch wel: "iets????" dacht al aan zoals in "stoffelijke resten"... Gelukkig was dat dus niet het geval  ;)



Gek genoeg staat hij nu in smarthoneshop (ook voor BE) nu 219 euro ook. Dat is een meevaller  :goed Enkele dagen geleden was het 239 op de NL en 249 op de BE site... :uhhh En ik zag ook zoiets staan van dat recupel er dan niet bij is enzo. :)
Daarbij is het dan weer wel een geluk dat ik nog niet enkele dagen geleden al besteld had  ;D
Met wat chance zit er als je via de BE site bestelt, ook ineens een Belgisch SIM kaartje in.  :)


Ja, mijn broer blijkt ook iets van Garmin er op te hebben staan (wist dat niet tot voor vanavond), garmin xt.
Maar helaas heeft ook Garmin zo te zien (nog?) geen versie voor Android toestellen:
http://www8.garmin.com/support/collection.jsp?product=010-10844-00
Enfin, het komt wel goed met de GPS, er zal wel iets voor te vinden zijn, en met de GSM zelf in handen zal het allemaal wel een stukje duidelijker zijn/worden :)


Nu maar hopen dat de GSM idd meevalt (heb nog reviews gelezen, en hij krijgt meermaals 90% en meer, dus slecht zal hij wel niet zijn ;) ) en ik er snel aan wen... en geen spijt krijg na vele jaren met goede Sony Ericsson ervaring toch een ander merk te nemen (SE lijkt op dit moment niet echt een type te hebben die overeenkomt met wat ik zoek, incl. de juist wat grotere afmetingen/zwaarder gewicht enzo.  :( )


Bedankt! :)
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX