Beschadigde files Externe Harddisk

Gestart door vega687, 26 januari 2008, 15:19:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vega687

Hallo, ik ben Juan en ik kwam op deze forum terecht voor wat hulp over mijn externe harde schijf.

Ik heb een NTFS 500GB Lacie harde schijf, ik heb hem al als et goed is ongeveer een jaartje en hij deed het altijd prima. Een paar weken gelede ging mn adapter stuk, en heb ik een nieuwe adapater besteld, en de schijf begon ineens heel raar te doen, mijn schijf had ongeveer 450GB van data erop. Mijn PC zij dat alles beschadigd was, maar nogsteeds kon in kijken wat in mn schijf zat, en ik kon ook nog kijken welke files erin zaten, en ik kon ook gewoon de .avi .mp3 afspelen zonder problemen.
Maar toen ik files probeerde te verwijderen of probeerde te hernoemen kreeg ik foutmeldingen dat de data op mn schijf beschadigd was.
Ik had een map \Music, en daar zat ongeveer rond de 100 gig aan muziek, en daar kon ik makkelijk opgaan en wat muziek luisteren, maar toen ineens werd die map \Music, een bestand.
Dat bestand heeft helemaal geen extension, ik weet ook niet waarmee windows mappen opent, die map van 100 gb is gewoon verandert naar een bestand van 10 mb, maar als ik kijk op de hoeveelheid GB op mn schijf, is mn 100 GB van muziek er nog steeds op.

Toen ik die nieuwe adapter had aangesloten aan mn harde schijf, sluitte ik mn externe hdd aan, en ik kreeg een blue screen, ik heb de foutcode opgeschreven want ik weet niet hoe dat werkt, misschien is dat wel handig voor jullie?

- 0x0000000A

(0x00000034, 0x00000002, 0x00000001, 0x906E5A16)

Windows zegt ook dat ik CHKDSK moet runnen, en als ik dat doe krijg ik gewoon dat mn schijf onleesbaar is, maar de .avi files en mn \Movies map is nog leesbaar en de .avi erin ook.

Ik zou echt heel heel graag hulp willen, en bedankt voor de toekomstige replies

Juan

Bugs

Hallo Juan, welkom bij PCN! :)

Die nieuwe adapter, is dat een originele (dus exact dezelfde), of is het een vervangende adapter van een ander merk?
Groetjes van Bugs

vega687

uhm, exact dezelfde als degene dat kapot ging

ook van Lacie, ik heb nu zegmaar 2 dezelfde adapters, 1tje kapot 1tje dat ik nu gebruik

thx voor de welkom btw :)

Han

Het lijkt erop alsof er meer kapot was dan je adapter als de harddisk al zo vreemd deed.
Zo'n adapter gaat ook niet zomaar stuk. Die overleven het apparaat waarvoor ze zijn meestal.
* Is hij altijd aangesloten geweest op een wandcontactdoos met randaarde of op een stekkerdoos met piekspanning beveiliging?
* Heb je al eens een diagnosetool losgelaten op de harddisk om te kijken of hij fysiek nog heel is?
   Tooltje downloaden via Lacie support of met seatools.

Ik heb eens even gegoogled op "lacie 500gb hdd probleem" en er zijn toch wel behoorlijk wat problemen met het ding  :huh

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

vega687

uhm ik ben een beetje in de war met wat een wandcontactdoos met randaarde is, maar het zit wel aangesloten aan een soort doos, dat zich vertakt in meerde stopcontacte, want ik heb maar 2 stopcontacten en ik had er meer nodig, en sorry maar ik weet niet wat stekkerdoos met piekspanning beveiliging is..

ik heb net die tooltjes gedownload, lacie heeft geen tool voor de schijf dat ik heb, lacie 500gb hdd design by fa porsche usb 2.0, een seatools heb ik geinstalleerd en volgensmij weet hij wel dat er een externe harde schijf is via usb, maar hij leest em niet denk ik als externe harde schijf, want ik krijg alleen maar onder mijn 2 interne schijfen in het blauw 'usb/1394' te zien.

Het aparte is dat, toen ik erachter kwam dat mn adapter stuk is gegaan, heb ik de adapter van mn zus uitgetest op mn schijf om te kijken of het lag aan mijn adapter, en hij deed het prima, op mijn computer en op haar computer, maar ik moest ongeveer 2 weken wachten voor een nieuwe adapter, en toen ik die nieuwe kreeg, sluitte ik hem aan, en ging het allemaal bergafwaards, toen heb ik hem gister weer aangesloten aan mijn zus der computer en der adapter, en hij had hetzelfde probleem zoals op de mijne. 


Han

- Een stopcontact heet eigenlijk een wandcontactdoos. Wandcontactdoos met randaarde.
  Bij kortsluiting klapt de stop of aardlekschakelaar eruit. Je hebt ze in ieder geval in de keuken met randaarde omdat dat wettelijk verplicht is.

- stekkerdoos met piekspanning beveiliging. Heb je veel spanningsverschil dan kunnen apparaten stuk gaan.
   Deze stekkerdoos vangt teveel spanning op zodat je apparaten minder snel defect raken door piekspanning

De 'usb/1394' melding betekent dat Seatools een extern apparaat detecteert via usb of firewire. Als je die niet kunt selecteren om te testen dan is het echt foute boel en hoop ik dat je backups hebt van wat erop staat. Ik ben bang dat de stroomvoorziening van die adapter van je zus het apparaat om zeep heeeft geholpen.
Je zou nog contact op kunnen nemen met LaCie erover via een Support Request Form om te vragen of zij nog een oplossing weten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

vega687

uhm, dan heb ik een stekkerdoos met piekspanning beveiliging,

en jammer van dat 'usb/1394', maar het rare is, ik kan nog wel files kopieren en ik kan nog files branden, en die doen het prima.
Ik kan ook bijv. bestanden van een andere schijf op mn externe hdd stoppen, en die kan ik wel hernoemen, en verwijderen. Maar alle bestanden dat er eerst op zaten die zijn beschadigd, en ik denk dat formatteren van mn schijf, dat ik dan weer mn oude werkende schijf terugkrijg.

Maar dus is er geen manier, om die bestand van 10 mb waar al mn muziek zit, te kunnen maken dat het een map is met mn muziek ?

Han

Al je muziek in een bestandje van slechts 10 Mb? Ik kan je even niet volgen.

Het lijkt erop alsof de FAT van de schijf bechadigd is. (wat is de FAT)
Windows kan de files daardoor dus niet meer vinden op de schijf. Er zijn recoveryprogramma's waarmee je bij een beschadigde FAT nog wat zou kunnen redden van de bestanden die erop staan. 
Voorbeelden daarvan zijn:
* PC Inspector File Recovery.
* BadCopy-Pro

In dit topic op PCN kun je lezen hoe iemand die een beschadigde CD-rw had toch zijn foto's terug kon halen met behulp van BadCopy-Pro.

Bij formatteren maak je een nieuwe FAT dus dan werkt de schijf misschien weer naar behoren.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

vega687

ahaaa, thanks, kheb die progjes gedownload om die files te recoveren, en het werkt prima ! egt super veel thanks voor de hulp

nu even 100 gig aan muziek naar mn interne schijf kopieëren, wat andere verlore data, en dan nog wat dingen branden van mn externe harde schijf
en dan ga ik dat hele ding formatteren, en vanaf 0 beginnen,

dankjewel Han en Bugs voor de hulp, echt het hielp me ontettend veel, nu weet ik waar ik moet komen voor probleempjes,

nogmaals echt hardstikke bedankt !!!! kben egt blij dat ik mn data weer terug heb, thankyouthankyouthankyou pcnavigator.nl

nog van het beste,

Juan

Han

Ik kan me voorstellen dat je blij bent om je data weer terug te hebben  ;)

Fijn dat het allemaal gelukt is ermee. Laat nog even weten of je harddisk weer goed werkt als je 'm straks geformatteerd hebt.
Daar ben ik nog wel even benieuwd naar.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Geen antwoord meer helaas. Geen nieuws goed nieuws zullen we maar denken. Tijd voor een  :slotje
Groetjes van Bugs