Instellen van 2 routers achter elkaar

Gestart door Swier, 26 december 2007, 10:17:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Swier

Hallo,

Ik heb een bekabelde router ( Edimax BR-6104K)  en een draadloze router ( Sitecom WL-521 ). De bedrade router hangt aan mijn internet verbinding en deze werkt goed. Nu wil ik de draadloze router achter de bedrade router hangen om een draadloze verbinding met de laptop te krijgen. Nu heb ik al gelezen dat in draadloze router als switch moet instellen. Daarvoor moet ik het IP adres van draadloze router wijzigen in een ipadres dat net buiten de range de bedrade router valt. De bedrade router heeft een IP adres van 192.168.2.100 t/192.168.2.110. De draadloze router heb ik het adres geven 192.168.2.110. Als ik dit doe dan valt de verbinding met de draadloze router uit en kom ik niet meer op hem ingelogd. Mijn vraag: wat moet ik doen om mijn draadloze router goed in te stellen als switch?

Han

Je Edimax BR-6104K is zo ingesteld dat hij aan elk apparaat wat connect automatisch via DHCP alle instellingen doorgeeft die nodig zijn voor de internetconnectie. Dat wil dus zeggen dat dhcp automatisch aanstaat. Dat staat op pagina 1 van het manual.

Je moet zorgen dat de Edimax BR-6104K de enige is die dit doet in je netwerk. Zijn er meerdere apparaten die ip-nummers uitdelen, dan krijg je conflicten. Zet dus dhcp bij de draadloze router uit. De draadloze router krijgt dan net als alle andere apparaten in huis een ip-nummer uit de range die Edimax BR-6104K geeft.

Verder kan je wel de encryptie en mac-adres beveiliging van je wifi netwerk, instellen op de Sitecom.

Als connectie dan nog niet lukt kijk dan eens of er firewallsoftware dwars kan zitten.
Een firewall kan in de routers zitten, kan apart geinstalleerd zijn en je hebt natuurlijk ook nog de firewall van windows zelf.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Swier

Ik heb nu de routers werken. De draadloze router is als switch ingesteld. Op de draadloze router heb ik nu een kabel naar mijn gewone pc gehangen en hier krijg ik gewoon internet. Via de laptop krijg ik ook verbinding met de draadloze router, maar dan geeft de laptop aan dat de tweede router geen verbinding geeft met het internet. Enig idee waaraan dit kan liggen?

Groeten

André

Han

Het dhcp gebeuren heb je geregeld zoals hierboven beschreven?

Het lijkt erop of de laptop geen IP in de range krijgt van de router die aan internet hangt.
Hij krijgt dan automatisch een IP die geen toegang heeft tot de eerste router.
Kijk eens in welke range de eerste router ip's uitdeelt en geen de laptop eena handmatig zo'n ip-nummer.
Kijk dan eens  wat hij doet.

Wat ook kan zijn is dat de firewall in de laptop de IP range van de router die aan internet hangt niet ingesteld heeft staan als trusted. Hij kan dan nooit een ip krijgen van die router omdat alle verkeer ervanaf buitengesloten wordt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Swier

Hallo

Ik heb de firewall uitgeschakeld en de laptop handmatig een IP adres gegeven  192.168.2.201 en standaard gateway 192.168.2.202 Daarbij heb ik de router ingesteld dat deze een range van IP mag gebruiken tussen de 192.168.2.200 en 192.168.2.209. Helaas geeft hij toch geen verbinding

Swier

Ik heb de draadloze router nu als enige router ingesteld. Nu krijgt de laptop draadloze verbinding met het internet. Alleen krijg ik nu weer geen LAN verbinding met het internet. Kan me iemand zeggen wat hier het probleem van kan zijn?

Groeten

André

Han

Ja, het probleem is dat twee routers elkaar vaak niet goed kunnen vinden. Dat is de grote narigheid van dit soort constructies. Er hoeft maar een kleine instelling in een van beide routers niet goed te staan en ze zien elkaar niet meer.

Ik kan natuurlijk niet in je knip kijken, maar om dit soort problemen te voorkomen is het gemakkelijker om een router aan te schaffen die bekabeld én draadloos kan behappen. De Speedtouch 780WL bijvoorbeeld. Die heeft 4 10/100 lan poortjes, is een Wi-Fi 802.11b/g accesspoint en heeft ook een aansluiting voor Voip (internet telefonie). Voor rond de 130 euro ben je weer jaren klaar. Hij ondersteunt gewoon adsl, adsl2 én adsl +
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Het is inmiddels 31 januari 2008. Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd allang opgelost is, anders was de topicstarter er wel op teruggekomen. Dit topic gaat dicht. De topicstarter kan het topic zo nodig laten heropenen middels een PM aan een van de teamleden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!