Documenten delen via FTP

Gestart door Jan.s, 08 september 2005, 14:20:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan.s

ik ben gaan hosten via morgana.
website en e-mail ;D
nu wil vanaf welke plek ook in nederland dat in van een computer uit de ftp server kan oproepen en een bestandje direct met knippen en plakken in de ftp map kan zetten.
zonder allerlei moeilijke up en down load progr. te hoeven installeren.
wie heeft hier evaring in en kan mij de gouden tip geven. ;D

Han

Wij kunnen voor het hostaccount waar PCN draait een ftp-account instellen voor 'n gereserveerde ruimte. Mensen zouden daar kunnen downloadenuploaden. Wij maken daar geen gebruik van omdat dat best veel dataverkeer kan kosten. Je bent ook de controle kwijt als je het openzet voor iedereen. Je weet immers niet hoe vaak iets gedownlaod gaat worden. Bovendien moet je oppassen dat een dergelijke download niet in de zoekmachines terechtkomen. Dan kan je wat betreft dataverkeer helemaal je lol op omdat dan de hele wereld je bestand kan downloaden.

Je kunt beter instellen wie er mag downloaden/uploaden en wat de bandbreedte is die ze mogen gebruiken. Dat soort dingen kan je uitgebreid instellen in ftp-server-programma's die je op je PC installeert. Je laat die PC aanstaan en deelt dan een map over het internet. Hoe groot die map is, dat bepaal je zelf. Je bent niet gebonden aan de minimale webruimte van zeg 500mb die een hostingprovider je bied. Je kunt dan ook IP's blocken van lui die zitten te rommelen.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jan.s

wat voor programma is dat dan han.
en waar vindt ik hierover meer info hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Han

Ik gebruik zelf het programma Serv-U hiervoor. Dat programma is niet gratis, maar er zijn ook gratis varianten.

In het FTP-serverproggie geef je aan welke map op je harddisk je wilt delen via internet. Op die map geef je een in het FTP-serverproggie aangemaakte user de rechten die jij wilt dat die heeft. Dat klinkt ingewikkeld maar is het niet als je het programma op scherm hebt wijst het zich eigenlijk vanzelf. Er start bij de eerste keer starten van het programma een wizard waarbij je een aantal zaken insteld die nodig zijn.

Verder is google je beste vriend. Er is enorm veel info op internet te vinden over dit onderwerp.
* Wil je weten hoe je serv-U in moet stellen. Vraag het aan google met de zoekopdracht "Serv-U manual" en voila!!
* Wil je gratis FTP serverproggies. Vraag aan google "FTPserver freeware" en hoppa een hele lijst
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jan.s


Han

Graag gedaan. Geef het zelf even aan als het topic dicht mag, of sluit het zelf af door middel van het knopje .
Je kunt je eigen topics afsluiten. Topics van anderen uiteraard niet.



Het is inmiddels 18 september 2005. Ik neem aan dat het topic dicht mag. De topicstarter kan het topic zo nodig laten heropenen middels een PM aan een van de teamleden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!