Ik heb de afgelopen 4 dagen met een Windows 10 laptop gewerkt. Het ding heeft een lokaal account, dus geen contact met cloudservices. Je kunt hem via de "privacy settings" redelijk dichtspijkeren. Ik heb verhalen gelezen dat de "privacy settings"na updates weer aanstaan, ook al stond alles op "Uit". Ik vertrouw er dus niet echt op.
Het was bij mijn eerste kennismaking met Win10 best een hoop zoekwerk om alles weer terug te vinden. Na verloop van tijd ging dat wel weer soepeltjes. Het is duidelijk dat Windows10 nog niet af is. Je ziet hier en daar nog het oude menu-uiterlijk van Win 7/Vista en af en toe heb je rare bestanden in je startmenu die ook weer spontaan verdwijnen. Niet alle programma's krijgen een plek in je startmenu. Dan is het wel geïnstalleerd maar moet je zelf snelkoppelingen gaan maken. Tja..., dat zal mettertijd wel goed komen.
Wat mij totaal niet bevalt is dat je in de "Win10 Home edition" de automatische update niet uit kunt zetten. Microsoft pusht via automatische update ook driver-updates. Zit daar een slechte driver bij dan werkt het na het updaten niet meer. Zo was er op deze laptop ineens geen internetverbinding meer omdat er een corrupte driver geïnstalleerd was voor netwerkadapter én wifi adapter. Ik heb wel een progje gevonden waarmee je (driver) updates toch op verborgen kunt zetten maar we weten allemaal dat verborgen updates na een tijdje toch weer in de updatelijst verschijnen. Een recente partitie-image van een windows 10 machine is hiermee essentieel geworden.
Computeridee review:
Hoe is Windows 10 na een half jaar