Auteur Topic: Win98/win2000 help - Dual boot weghalen  (gelezen 21098 keer)

Offline maxnatas

• Starter
  • *
Win98/win2000 help - Dual boot weghalen
« Gepost op: 09 juli 2008, 10:56:52 »
Vraagje?

Heb pc geformateerd dan xp willen instaleren(maar cdrom van xp kapot)alternatief win 2000 instaleren,maar moest eerst win 98 instaleren dan win 2000 erover.

Vraag is nu kan ik win 98 er terug afhalen op een of andere manier,want bij opstart pc vraagt pc welk besturingsysteem te starten,en wil hier vanaf.
Zo ja en op welke manier dit moet gebeuren.

Alvast bedankt.

Offline Han

• Admin
  • Super Member
  • Geslacht: Vrouw
  • PC-vragen worden alleen via 't forum beantwoord!
    • Han's Kattekids
Re: win98/win2000 help - Dual boot weghalen
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2008, 14:39:33 »
Je hebt een paar opties:

1) Als de cdrom van XP kapot is kan je naar Microsoft bellen om een nieuwe te bestellen. Dat kost haast niks. Dan heb je met je al bestaande XP-licentiecode erbij weer een keurig werkend systeem. Je kunt zelfs de xp-cd van de buren of een vriend lenen en dan je eigen licentiecode intikken als er om de code gevraagd wordt. Dat moet dan wel eenzelfde cd zijn als die jij hebt. Heb je een oem versie van XP dan werkt je licentie code alleen op oem cd's van XP.
Voordat je XP opnieuw installeerd eerst de harddisk formatteren anders heb je straks een dualboot tussen win2000 en WinXP en dat wil je niet.

Ik zou zelf voor deze optie gaan. Het is zonde om een xp licentie op de plank te laten liggen. Bovendien zijn er voor de nieuwere hardwarecomponenten geen win2000 drivers. Ondersteuning voor Windows XP blijft nog bestaan tot 8 April 2014.

2) Een nieuwe schone installatie waarbij je Win98 upgrade naar win2000 en je systeem niet dualboot maakt.
Je Win2000 cd is kennelijk dus ook een upgrade. Formatteer eerst je c-schijf en ook de d als daar win2000 op staat en installeer dan nogmaals Win98. Start de installatie van Win2000 dan vanuit Win98. Dus gewoon Win98 opstarten en dan de Win2000 installatie cd erin. Op die manier wordt win2000 als upgrade geinstalleerd en krijg je de keuze of je win98 wilt behouden ja of nee. Kies je nee dan is win98 na de installatie helemaal weg. Kies je ja, dan wordt je PC dual boot.

3) Dual boot uitschakelen en blijven zitten met de naweeen van een verkeerde installatie.
Ik weet niet op welke partities de besturingssystemen geinstalleerd zijn want dat vermeld je niet. Wat ik wel weet is dat het opstarten geregeld wordt met o.a. een bestandje wat boot.ini heet en wat op de c-schijf staat. Wis dus niet zomaar je c-schijf als je pc niet dualboot meer is want dan start je pc niet meer op omdat je de opstartbestanden weggesmeten hebt.

Win2000 heb ik hier al in geen jaren meer staan. Of draai je Win2000 Pro? Dat is ongeveer gelijk aan windows XP. In XP verwijder je de dual boot zo:

Even uit mijn hoofd hopende dat je Win2000 Pro draait want ik kan het dus niet meer nakijken voor je:
* Ga naar configuratiescherm /systeem in Win2000
* Ga naar het tabblad "geavanceerd"
* Zoek naar een knop "instellingen voor Opstart en Herstelinstellingen

Het moet er dan ongeveer zo uitzien.

Daarna de PC opstarten en dan zou ie direct naar win2000 moeten gaan zonder dat je kiest of een keuzemenu krijgt te zien. Je kunt natuurlijk ook instellen dat de lijst met besturingssystemen 1 sec te zien is voordat ie opstart naar win2000 of zelfs 0 seconden. Het is maar met wat je zelf het prettigste vind.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Offline maxnatas

• Starter
  • *
Re: Win98/win2000 help - Dual boot weghalen
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2008, 18:47:59 »
Hoi,

Harstikke bedankt voor de uitleg,heeft mij enorm geholpen.
En bedankt voor de snelle reactie.
Gr Marc

Offline Han

• Admin
  • Super Member
  • Geslacht: Vrouw
  • PC-vragen worden alleen via 't forum beantwoord!
    • Han's Kattekids
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2008, 20:18:17 »
Graag gedaan Marc. Is het al gelukt?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Offline Bugs

• Admin
  • Super Member
  • Geslacht: Man
  • Favor the road, traveled by few
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2008, 23:21:45 »
Aan de reactie van Marc te lezen maak ik op van wel. In ieder geval sluit ik dit onderwerpaf.  :slotje
Groetjes van Bugs