2e Harddisk ineens verdwenen

Gestart door WimS, 07 februari 2006, 22:58:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimS

Je zult het niet geloven,maar ik ben mijn 2e harde schijf(E) kwijt!!!
Hier staat al mijn bewaar mappen zoals muziek en foto's etc. op!
Mijn 1e Schijf (C) ,staat de besturing op(bv XP etc.).
Tot vanmiddag toe liep alles op rolletjes,maar een uur of zes vanavond begon de ellende.
Bij het opstarten ging het al stuk trager als anders,opeens zag ik mijn E schijf niet meer bij staan.
Waar kan hij zitten?
Waarom leest hij dit niet meer?
Hoe kan dit zo opeens? Virus?? Heb de nieuwste anti virus op staan en dat werkt perfect.

Help me  :o

WimS


edit Han : Tipictitel aangepast.
De huidige topictitel geeft meer aan wat het probleem is dan de oude topictitel "2eSchijf???"

Han

Tja is zo 1,2,3 niet te zeggen. Ik kan je wel een paar hints geven.

1. Zit de IDE-kabel nog wel vast. Even de kast open, kabel los en weer vastmaken.
Je zal de eerste niet zijn waarbij de kabel losgeraakt is. Doe ook meteen even van de spanningskabel de stekker erin en eruit en check of de jumper (master/slave) nog goed zit.

2. Start de PC met de kast open. Luister bij de harddisk die het probleem heeft. Spint ie nog op?

3. Is de IDE-kabel nog in orde. Vervang 'm eens voor een andere.

4. Download "Everest Home" en kijk of de harddisk daar nog wel weergegeven wordt en kijk of er fouten aangegeven worden in de SMART.  Everest Home edition (freeware) is niet meer te downloaden vanaf de officiële site. Starfix site bied deze software nog wel aan.

SMART = Fabrikanten van harde schijven slaan vaak gegevens over mechanische problemen van de harde schijf op in een EEPROM in de controller. Om dergelijke gegevens op te vragen is een standaard ontwikkeld die S.M.A.R.T. heet, wat staat voor "Self Monitoring Analysis and Reporting Technology". Als gegevens nog wel leesbaar zijn, maar minder betrouwbaar, dan kan via S.M.A.R.T. een waarschuwing gegeven worden dat de harde schijf binnenkort stuk zou kunnen gaan.

Als je everest opstart dan zie je links een aantal items staan waar info over te krijgen is.
Een ervan is "opslag" en daaronder vind je "SMART"

5. Download bij de fabrikant van je harddisk een diagnosetooltje en test de harddisk. Heb je een maxtor harddisk dan kun je hier lezen hoe dat testen gaat : Hoe test je een Maxtor harddisk met de Powermax diagnose tool?
Als everest de SMART niet meer kan lezen dan kan zo'n diagnosetooltje dat vaak nog wel.

6. Zit er nog een IDE-apparaat aangesloten op die IDE-aansluiting? Werkt die goed?

7. Geen controllerfouten in het system-log van XP of fouten in apparaatbeheer?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

WimS

Sinds vanmiddag leest hij hem weer,hoe dit allemaal kan ?Weet ik niet maar nu staat hij er gewoon weer bij!
Kan het met de warmte van de pc kast te maken hebben???
Ga hem wel ff open maken of de stekkers wel goed in zitten.
Wel vreemd hoor hij is nog geen jaar oud.

WimS

Han

Kan zijn dat ie op instorten staan. Lees de SMART uit dan weet je meer.
Vertrouw er niet blindelings op dat het tijdelijk was. Hardisks gaan niet zomaar aan/uit.

Het moet wel erg warm in de kast zijn wil ie ermee nokken.
Ook de temp van de harddisk kan je overigens zien met "Everest Home".
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

WimS

Hoi ik heb hem binnengehaald(SMART),maar alles werkt weer perfect en de scan was ook goed.
Alleen bij de scan gaf hij aan dat mijn moederbord(2jaar oud is) geupdate moest worden,Vreemd hij is gelijk met de pc aangeschaft(jaar geleden).
Nu ben ik op die site geweest maar daar kan je alleen maar met een visa etc. betalen,juist dit heb ik niet meer!!Zijn er nog andere mogelijkheden om mijn moederbord te updaten met andere betaalmogelijkheden???
Liefst gratis ;)

WimS

Han

Dat je BIOS van je moederbord ouder is dan de PC, is iets wat eigenlijk altijd zo is.
Moederborden liggen meestal al een poosje klaar voordat ze in PC's gezet worden.

Dat bericht kun je negeren, Wim. Alleen als je ernstige problemen hebt doe je dat.
Als SMART van de harddisk okee is dan is er niks loos.
Bios-updaten is een riskante zaak. Doe je het niet goed of gebruik je er een bestandje voor wat je gratis vond dan kan dat nog de verkeerde zijn. Gebruik je die, dan flash je je BIOS dood en is je PC onbruikbaar.
Zelfs als je je BIOS in een winkel laat flashen dan zeggen ze erbij dat dat goed is maar dat het op eigen risico gebeurt.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

WimS

Nou dan hou ik bij deze het maar,alles werkt weer prima.

WimS bedankt je!! :uno

Han

Graag gedaan. Ik sluit het topic hiermee af.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!