installeren windows XP

Gestart door luc, 12 januari 2003, 18:35:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luc

Graag wat raad om de installatie van XP zo goed mogelijk te doen. Een woordje uitleg, heb al meermaals windows opgezet en weet wel de nodige zaken maar ga nu mijn schijf herindelen en toekomstgericht zou ik graag weten wat de beste methode is .
Ergens eens gelezen dat je XP op een partitie zet van 2 Gb en dan de progs op een andere partitie (foto's en mp3 nog een andere partitie), het voordeel zou zijn dat je dan met ghost een kopie maakt van XP alleen om bij probs terug te zetten . Nu vraag ik mij af dat p deze manier je toch de progs opnieuw moet installeren onder windows en dan valt het voordeel van XP op een kleine partitie toch weg dacht ik.
Om het kort te maken , ik zoek een manier om XP te installeren op de (opde toekomst gerichte) beste manier om later makkelijker te repareren bij ongemakken.
Ik hoop dat jullie nog aan de uitleg aan uit kunnen.


Han

Een C-partitie van 2gb voor WinXP is te klein. Luc.
Een kale installatie van WinXP pro is al 1,2 Gb.  ::)
Veel programma's zal je bij installatie naar een andere partitie kunnen forceren (Standaard is c:\program files) maar niet bij alle programma's lukt dat. Die installeren dan toch een deel op c:.
Dan wordt je c-partitie al snel veel te klein!

Als je bijvoorbeeld een harddisk van 40 Gb hebt dan kan je die bijvoorbeeld indelen in 3 stukken.
C: van ± 20 gb - zet je dan uiteraard WinXP op en installeer je je programma's op.
D: van ± 10 gb - voor je foto's, muziek, downloads
E: van ± 10 gb - bewaar je uitsluitend voor backups

Op E: zet je dan alleen backups
- van je mail en internet
- ghost images etc
- data-directory waar je je belangrijke documenten bewaard
- download map

In ghost kan je aangeven hoe groot de delen van de image mogen zijn. Dan maakt het dus niet meer uit dat je een image maakt van een grote partitie. Als je aangeeft dat de image niet groter mag zijn dan zeg zo'n 690Mb, dan wordt de image die je maakt netjes verdeeld in zulke kleine stukken. Je kan 'm dan evengoed branden op cd-r. Dan brand je gewoon een paar cd-r's van elk deel van de ghost-image.

Bovenstaande is slechts een suggestie. Het ligt bij de keuze van de grootte van de partitie's helemaal aan, hoeveel je weg gaat schrijven op die partities. De backup partitie kan evt een stuk kleiner.

Ik zou wel kiezen bij installatie voor een FAT32 bestandsindeling. Waarom? Nou als XP echt een keer helemaal onderuit gaat, dan kan je vanuit DOS opstarten met een Win98 opstartdisk. Je kunt dan alle partities nog bekijken in DOS en eventueel data van C: en D: naar je backup-partitie kopieren. NTFS partities zijn niet zichtbaar als je opstart met een Win98 opstartdiskette.

Met het programma "Partition Magic" kan je als de data er al opstaat later evt nog de grootte van partities varanderen als later bijvoorbeeld blijkt dat je E: partitie te klein is en je zeeen van ruimte overhoud op de backup partitie.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

HansV

Windows en programma's scheiden heeft geen zin.
Als je dan Windows bijv. terug moet zetten vanaf een image dan komen je instellingen van programma's niet meer overeen met de situatie zoals die het laatst was.
Windows en programma's op 1 partitie, je data op een andere.
Ik zelf heb WinXp op een 4Gb partitie staan.
Dat gaat perfect.