draadloos internet op laptop

Gestart door sonia, 16 mei 2007, 09:38:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonia

 hallo iedereen ,ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum omdat ik een paar probleempjes wil oplossen met jullie hulp.

vorige week heb ik een nieuw laptopje gekocht met vista premium erop ,het is bedoeld voor zomaar erbij voornamelijk om te surfen op het net en om wat tekst te verwerken ,ik was erg nieuwsgierig naar vista en wilde dat toch wel eens uitproberen .

nu wil ik natuurlijk met mijn laptopje draadloos internetten via mijn sitecom router maar dit lukt nog niet ,ik kan wel een prima verbinding krijgen via het onbeveiligde netwerk van de buren maar op mijn eigen sitecom netwerk kan ik niet komen .

ik kan mijn netwerk wat beveiligd is via wpa en tkip wel zien in mijn laptop en het bereik is 100 % maar er kan geen verbinding worden gemaakt ,ik krijg de melding dat ik de verbinding hand matig heb verbroken .

waarschijnlijk staan de instellingen niet goed ,kan iemand mij op weg helpen ?

wij hebben in huis drie vaste pc s staan  ,2 met xp home 1 met xp pro ,een pc met xp home is bekabeld de andere twee werken draadloos via een netwerk adapter ,nu is daar dus nog een laptopje bijgekomen met vista premium .

Bugs

Zoals het nu is ingesteld wordt je buitengesloten door je eigen WPA-beveiliging.
Je kunt even bij je netwerkomgeving kijken en daar rechtsklikken op je netwerkverbinding (bij een actieve verbinding). Vraag daar de eigenschappen op en vul je encryptie type en key in.

We hebben hier geen wifi netwerk met Vista, dus we kunnen het zelf niet even uittesten voor je.
Dus met bovenstaande tip zal je even moeten zoeken. ;)


Groetjes van Bugs

sonia

hm ik had al een vermoeden dat het met mijn beveiliging te maken had ,jou suggestie had ik zelf al geprobeerd zonder succes overgens ,er staan verschillende encryptie mogelijkheden in mijn laptop en ik heb ze allemaal geprobeerd ,als ik wpa 2 gebruik kan ik tkip aanklikken en mijn sleutel intypen maar in mijn router staat hij ingesteld op wpa en tkip zou ik dat mischien moeten veranderen in wpa 2? .

wat ik verder nog heb gedaan is in iedere pc een vast ip adres zetten oplopend van 01 (de router tot 02 ,03 ,04 en o5 voor mijn laptopje ook heb ik dhcp uitgeschakeld .

ik zal later nog eens verder proberen ,moet eerst gaan werken alvast bedankt voor de moeite .

groetjes sonia

Han

Je moet de dhcp in je router gewoon aan laten staan en alle PC's automatisch een IP laten krijgen. Dat is het gemakkelijkste en je hebt er zo het minste onderhoud aan.
Zit de windows firewall op je laptop niet dwars? Zet die die eens uit om dat te testen.

WPA2 is een betere/nieuwere beveiliging dan WPA/TKIP
Nadeel is dat niet alle netwerkkaarten een WPA2 netwerk kunnen benaderen. Jouw nieuwe laptop zou daar geen probleem mee mogen hebben dus je kunt in ieder geval even proberen of ie dan wel connectie maakt.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

sonia

naar die firewall ga ik kijken zodra ik tijd heb  ,wat die vaste ip adressen betreft ,ik had op verschillende fora gelezen dat je die beter vast kunt zetten en je dhcp uitschakelen .zal ook proberen of het wel lukt met wpa 2 te veranderen in mijn router ,ik laat nog wel weten hoe het gegaan is .groetjes sonia

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

sonia

oke ik heb de beveiliging in mijn router op wpa2 gezet net als in de laptop ,router gereset ,firewal uit gezet ,zonder succes helaas ,
ik zit nog steeds op het internet van de buren , heel irritant is dat.

bij lokaal beheer bij services wireles op starten gezet (stond hij al ) maar nog steeds geen resultaat ,ik snap er geen jota van . zal verder moeten zoeken

Han

Heb je je Wifi-adapter nou op automatische detectie gezet?
Dan zou je je eigen wifi-netwerk moeten kunnen zien en als je aangeeft dat je wilt connecten dan moet ie om een key vragen.

Uhhh, je hebt toch niet toevallig een laptop van het merk Acer, hé?
Die staan erom bekend dat ze wifi-connectieproblemen hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

sonia

 :huh  ahum hoe raad je het ?  blijft toch raar dat ik wel probleemloos op het onbeveiligde netwerk van de buren kan komen en dat is een usr robotics ofzoiets  .

Han

Dat is juist het vage bij Acer. Ene moment werkt het wel en volgende moment niet. Werkt het wel naar behoren dan kan je ook zomaar ineens zonder aanwijsbare reden je connectie kwijt zijn.
Er zitten hele vreemde wifi adapters in die dingen. Check google maar eens en zoek op
"acer wifi probleem" dan lees je dat je niet de enige bent waarbij dit probleem optreed.

Ik de nieuwste driver installeren die er is en als het probleem daarna nog bestaat dan zou ik ermee teruggaan naar de winkel omdat ie net nieuw is. Laat hun het dan maar oplossen. Je hebt tenslotte nog garantie.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

sonia

zal nog maar wat verder proberen ,

zojuist zat ik in in de router van die usr robotic ,zat geneens een wachtwoord op ,tis dat ik geen kwaaie bedoelingen heb ,lijkt me toch link .

Bugs

Het is zelfs strafbaar sinds 1 januari 2007. Computervredebreuk heet het, en is geen overtreding maar een misdrijf.
Groetjes van Bugs

paul76

Oh, dat heb ik nog nooit gehoord, Han. Maar wat is er precies strafbaar? In principe maak je via die onbeveiligde router alleen maar internetverbinding en gebruik je dus een internetaansluiting die niet van jou is. Het kan pas kwaad als je ook computers in het onbeveiligde netwerk gaat benaderen (dat kan alleen als er mappen/printers etc. gedeeld zijn).

Heb het even opgezocht op wikipedia:
Computervredebreuk is in Nederland strafbaar gesteld in artikel 138a van het Wetboek van Strafrecht. Het wetboek omschrijft computervredebreuk als "opzettelijk wederrechtelijk binnendringen in een geautomatiseerd werk voor de opslag of verwerking van gegevens, of in een deel daarvan". Voorwaarde voor computervredebreuk is dat de dader bij het binnendringen:

- enige beveiliging doorbreekt, of
- de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.


Zolang je een onbeveiligd draadloos netwerk van een ander gebruikt voor internettoegang lijkt mij niets aan de hand. Je breekt geen beveiliging en het is geen "geautomatiseerd werk voor de opslag of verwerking van gegevens". Er worden tenslotte alleen gegevens doorgegeven.


Aan Sonia: heb je al geprobeerd of je met de nieuwe laptop verbinding kunt maken als je (tijdelijk) de beveiliging van je eigen router uitzet? Als het dan nog niet werkt kan er iets anders dwars liggen zoals de firewall op je laptop (of de ingebouwde firewall in de router). Om te testen of het daaraan ligt kun je die vervolgens ook even uitschakelen. Als het dan nog niet werkt lijkt het me inderdaad een probleem tussen jouw netwerkkaart en de router.

Bugs

Nog heel even off topic, daarna gaat het weer alleen over het probleem van Sonia. ;)
Dit is een interessant linkje over het gebruik van andermans netwerk/computer.

Citaat van Arnoud Engelfriet: Op het eerste gezicht zou dus ook het per ongeluk binnendringen in iemands computersysteem of netwerk een misdrijf zijn. Een voorbeeld is het gebruik maken van andermans draadloze netwerk, wat vaak automatisch gaat als het netwerk in de buurt is. Dit is opzettelijk (je had het uit kunnen zetten, tenslotte) en wederrechtelijk (want de eigenaar heeft geen toestemming gegeven).

De minister heeft in de Memorie van Toelichting echter aangegeven dat het voor de potentiële dader wel kenbaar moet zijn dat hij zich op verboden terrein gaat begeven. Dat hoeft dus niet per se een beveiliging te zijn, een voor mensen zichtbare mededeling "Verboden voor onbevoegden" kan al genoeg zijn. Door een draadloos netwerk als naam "Privé-netwerk, verboden toegang" te geven, weten derden die het netwerk toevallig zien dat het niet de bedoeling is dat ze daar gebruik van maken.


Citaat van: paul76 op 17 mei 2007, 00:12:31
Oh, dat heb ik nog nooit gehoord, Han.
Dit antwoord was toch echt geschreven door mij hoor. ;)
Groetjes van Bugs

Han

Om maar weer terug te gaan naar het onderwerp van de vraag schiet me nog wat te binnen:

Is je router soms beveiligd met toegangsbeheer, waarbij je het macadres van de wifi-adapter in de router in moet tikken zodat de laptop toegang krijgt?
Elke netwerkkaart en dus ook elke wifi-adapter op de wereld heeft een unieke code die aan dat apparaat gekoppeld is. Dat nummer heet het macadres. (wat info)
Je kunt in routers instellen dat allaan apparaten met de opgegeven macadressen contact mogen maken met je netwerk. Andere apparaten met andere macadressen krijgen dan geen toegang omdat ze niet op de lijst staan.

Firewall in de laptop kan bijna het probleem niet zijn want dan zou je ook niet op het netwerk van je buren kunnen komen.
Misschien toch je buren even waarschuwen dat de boel echt wagenwijd openstaat? Misschien hebben ze geen idee daarvan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

sonia

vandaag ga ik eerst proberen om op de router de beveiliging eraf te halen ,als dat niet lukt kan ik nog de wep beveiliging proberen .

overdat mac adres heb ik al veel gelezen maar ik geloof niet dat ik die optie aan heb staan in mijn router ,nee ik weet zeker van niet ,zal voor de zekerheid nog eens kijken .

ik heb trouwens ook nog 2 netgear adapters liggen ergens mischien dat het me daar wel mee lukt ,verder ben ik van plan om een extra utp kabel te kopen zodat ik hem rechtstreeks in de router kan steken ,kotom ik ben nog niet uitgeprobeerd .

vind het wel lullig als ik dit had geweten had ik voor de hp gekozen al mijn pc s zijn van hp maar ik wou zo nodig weer eens iets nieuws proberen . groetjes sonia

sonia

ben nog even aan het prutsen geweest ,heb de beveiliging eraf gehad ,ik kan in mijn laptop zien dat mijn router onbeveiligd is maar hij wil niet verbinden ondanks dat ik bij eigenschappen ook het spul op onbeveiligd heb gezet .

de melding die hij geeft is dat de instellingen niet goed staan ook heeft hij het over dat mijnrouter een verborgen netwerk is  .

in mijn router instellingen kan ik mijn laptop ook helemaal niet zien ,hoe kan ik nu weten dat mijn instellingen goed of fout zijn ? wat betekend trouwens een verborgen netwerk? heeft dat iets te maken met siid broadcast? .

paul76

Sorry Bugs, ik had ff niet opgelet  :-[

OK, het gaat er dus om dat het duidelijk moet zijn dat je iets illegaals doet. Ik ken ook mensen die hun netwerk bewust niet beveiligen zodat anderen er ook mee op internet kunnen. Als je verder binnen je netwerk niets deelt zitten daar in feite geen risico's aan en er is dus gelukkig ook niets strafbaars aan.

Aan Sonia:
Een verborgen netwerk houdt inderdaad in dat je router de ssid niet uitzendt. Het netwerk komt dan niet in de lijst van netwerken te staan als je een omgevingsscan doet. Maar je zou er wel gewoon verbinding mee moeten kunnen maken.

Als je dan nog de MAC adres filtering hebt gecheckt wat Han zei hebben we volgens mij alle mogelijke beveiligingen wel geprobeerd.

Je kunt je laptop ook eerst via de UTP kabel van je desktop verbinden om te zien of hij überhaupt internetverbinding kan krijgen. Misschien is er iets anders mis met de instellingen op de laptop en lukt ook dat niet.

sonia

de mac adres filtering staat uit .

ik heb zojuist via een flash station geprobeerd mijn laptop toe te voegen in mijn sitecom net werk en dit lijkt gelukt te zijn alleen die ik dat de versleuteling nu wep is in plaats van wpa dat moet ik dus nog aanpassen in mijn router .


nog even iets anders op mijn vaste pc die bekabeld is zit ook een draadloos netwerkkaart en die verbinding werkt kan ik nu ook mijn laptop met deze pc verbinging laten maken ? een adhoc verbinding ?

paul76

Het lijkt me niet handig om je laptop via je desktop verbinding te laten maken als je een router hebt. Ik zou de kabel uit je desktop halen en in je laptop pluggen om te zien of je laptop wel verbinding met je router maakt als hij bekabeld is. Dan weet je zeker dat de diverse (netwerk)instellingen goed staan. Daarna kun je de draadlozen verbinding van je laptop nog een keer proberen. Eerst zonder beveiligingen. Als het dan nog niet werkt moet het haast wel een hardware probleem zijn zoals eerder genoemd.