configureren van een Netwerk met een Router

Gestart door habasoft, 04 januari 2006, 15:11:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

habasoft

hallo. Ik heb het stukje gelezen( INFO:) maar bij het pingen, ziet deze computer alleen kinderen-computer en niet mijzelf en de router  (router 192.168.2.1, ik 192.168.2.102 en kinderen 192.168.2.104) Alles een andere host-id gegeven met dezelfde netwerk-id.  De kinderen-computer ziet zichzelf (104) en de router (1), maar kan mij ook niet vinden. wanneer hij niets kan vinden geeft hilj aan "time-out bij opdracht" Dit geeft hij vier keer aan.  Kun je me van informatie voorzien. NB Beide computers hebben wel internetverbinding  via de router.
vr gr Hans.
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Tja moeilijk te zeggen. Kan van alles zijn. Ervan uitgaande dat bekabeling en netwerkkaarten in orde zijn (er is internet op alle PC's) denk ik aan een configuratie-instelling van de firewall, in de lokale PC of in de router zelf.

Welke besturingssystemen draaien er op de PC's?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Beiden WindowsXP sp2. Via het beveiligingscentrum firewall willen uitschakelen, maar hij blijft op ingeschakeld staan. Onderin staat ook nog een keer windows firewall, maar die staat op uitgeschakeld (niet aanbevolen)
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Heeft inlogaccount van PC1 rechten op PC2 en vice versa?

Heb je op beide PC's de wizard "netwerk" uitgevoerd en ze in dezelfde werkgroep gezet?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Of de inlogaccount rechten heeft zou voor een ping toch niet uit moeten maken? Zelfs of de pc's in dezelfde werkgroep zitten zou denk ik niet eens uit moeten maken. Voor een ping hoeft alleen het ip-adres in het netwerk gevonden te worden en die pc moet dan ook weer reageren. Je windows-werkgroepnaam en account staan daar mijns inziens los van. Bovendien zou de router in elk geval vindbaar moeten zijn.

Het lijkt mij er eerder op dat op één of andere manier de ping niet doorgelaten wordt door de router óf dat je pc's cq de router niet reageren op de ping. Staat op de router misschien een firewall met "ping blocking" aan of iets dergelijks?

Ik werk zelf niet met de windows firewall (ik gebruik ZoneAlarm) maar kan het misschien dat die standaard niet reageert op pings maar dat je een optie moet aanpassen voordat dit werkt? Dat laatste zou ik overigens wel vreemd vinden . . . maar als je de Windows firewall tijdelijk uitschakelt kan je dit uitsluiten.

Over vreemd gesproken (als ik fftjes off-topic mag  ;)): ik lees nu al een paar keer dat het mensen niet lukt om de windows firewall uit te schakelen. Is dat echt zo moeilijk? Zoals gezegd gebruik ik ZoneAlarm en voor installatie hiervan heb ik de Windows firewall ook uitgezet en dat lukte voorzover ik me kan herinneren zonder problemen.

Han

Ik draai hier ook ZoneAlarm Pro. Als ik hier de windows-firewall uitzette zonder dat ZAP al geinstalleerd, was dan lukte dat prima. Dat was hier een kwestie van een klik in het keuzerondje bij "uitschakelen (niet aanbevolen)" en daarna op OK klikken. Je krijgt alleen dan wel om de haverklap een melding  in de trant van dat je onverstandig bezig bent  :cool

Werkgroep lijkt wel uit te maken. Ik had dat laatst hier ook. Een PC had een nieuwe netwerkkaart, stond niet in dezelfde werkgroep en kreeg van de DHCP server geen ipadres. Gevolg... niet te pingen, wel internet....heel vaag.
Maar vandaar dat ik vraag of ze in dezelfde werkgroep zitten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Je hebt inderdaad gelijk dat de pc wel een ip-adres toegewezen moet krijgen van het netwerk (in dit geval waarschijnlijk van de router) voordat je het kunt pingen.

Het ip-adres van pc's kan Habasoft eenvoudig checken door op beide pc's het doscommando "ipconfig /all" te draaien. Dan weet hij of de ip-adressen .104 en .102 ook echt zijn toegewezen.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Hallo   Systeem hebben alle beiden  de werkgroep mshome. Bij ipconfig/all geeft deze eigenlijk alleen maar de windows ip configuratie met als bijzonderheden: ip-routering ingeschakeld  JA, en bij Wins-proxy ingeschakeld: NEE,    Bij Ethernet adapter athome.nl geeft deze aan dat de DHCP niet ingeschakeld staat en verder de ip adres van de adaptor (192.168.2.102). en en nitendo LAN verbinding, maar met een ip adres van 192.168.1.1 (dus een andere netwerk-ID) maar de router id is hierop niet te vinden.  De firewall is nu wel uit te zetten, omdat meneer Siemens er als cadeau een probeerversie van Norton er opgezet had :verliefd3 .  Na een nacht proberen kan ik op beide computers naar elkaar pingen (192.168.2.1 en .........102 en ........104) Dus ik(eigenlijk Wij) ben al weer een heel eind op weg.
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

habasoft

PS: Bij ipconfig/all krijg ik niet het ip adres van de andere computer te zien. Het voorbeeld zal ik toesturen naar je mail adres.
vr gr Hans.

IPConfig /all - 1e PC :


IPConfig /all - 2e PC :


In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Het lijkt erop alsof de netwerkkaart van PC2 niet helemaal lekker loopt. Die ziet de router niet.
Installeer die netwerkkaart eens opnieuw.

Zit er een firewall in de router? Zijn beide ip-nummers van de PC's daaraan toegevoegd als zijnde veilig?

Zet DHCP in de router aan als die mogelijkheid er is en zet de instelling in de PC's dan op "Automatisch verkrijgen van een IP-adres".
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Mooi dat het pingen nu werkt. Is hiermee je probleem nog niet opgelost? Je vermeldt niet of je in Windows nu allebei de pc's in de werkgroep kan zien staan.

Ipconfig geeft alleen info over de netwerkadapters die direct op de pc waar je het commando runt zijn aangesloten. Niet over alles wat op het netwerk is aangesloten. Dat je de andere pc niet ziet klopt dus wel.

Als het nog niet werkt heb ik wat meer info over je fysieke netwerkconfiguratie nodig. Ik vind het namelijk vreemd dat je op je ene pc (.102) blijkbaar twee netwerkadapters hebt aangesloten. Hoewel ik dat in eerste instantie ook dacht komt het tweede IP-adres (192.168.1.1) niet overeen met dat van je router (192.168.2.1)! Maar weet jij wat dit wel is? Het lijkt of je twee lokale netwerken naast elkaar hebt. Of regelt die pc ook de verbinding met je internetprovider? M.a.w. moet die pc aanstaan om via de andere pc (.104) te kunnen internetten?


habasoft

Op de router stond inderdaad een firewall aan. Nu beide ip's toegevoegd als veilig zijnde. De DHCP in de router staat aan, en biede computers automatisch ip-adres laten verkrijgen. zonder resultaat. (Na netwerkkaart pc2 opnieuw geinstalleert te hebben.) Bij het pingen zien beide pc de router en de ander computer wel, maar beiden kunnen nog niet met elkaar praten.
PAUL76: Ik heb op de computer(pc1) twee netwerkkaarten actief. nl één (draadloze) netwerkkaart bestemd voor de nitendoDS spelcomputer van de kinderen, zodat ze op internet kunnen spelen, en één netwerkkaart waar ik via de router verbinding maak met het internet. De draadloze netwerk (via usb poort) heeft als ip adres 192.168.1.1 en de "normale netwerk" heeft ip adres 192.168.2.102 en is aangesloten op de router. De ander computer(pc2) heeft heeft als ip adres 192.168.2.104 en is op dezelfde router aangesloten. (De nitendo netwerk kan alleen werken als de pc1 aan staat.)
vr gr Hans
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Als er dan vanaf de kant van de PC's geen firewall's in de weg zitten dan zou het nu goed moeten zijn.....  :kweetniet

Heb je misschien Norton Antivirus 2005 of Norton Antivirus 2006 als virusscanner?
Als dat zo is, lees dan dit even : Networked computers cannot detect other computers on the network when Norton AntiVirus 2005 is installed
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hee ik dacht dat ik hier net al een reactie had getikt maar ik zie niets . . . heb ik vast een verkeerde knop ingedrukt.

Je netwerkopbouw is nu duidelijk. Maar nu je kunt pingen zou het voor mijn gevoel inderdaad in orde moeten zijn, zeker gezien je op beide pc's XP draait. Ik kan nog drie dingen bedenken:
- is je loginnaam en wachtwoord op beide pc's hetzelfde? Op de 1 of andere manier blijkt dat soms uit te maken.
- je kunt een keer testen of de pc's elkaar wel zien als je het nintendo-netwerk tijdelijk afkoppelt uit de usb.
- heb je de wizard "een thuisnetwerk instellen" al gerund op beide pc's m.b.v. een diskette? De wizard stelt niet veel bijzonders in (kan allemaal ook handmatig) maar misschien helpt het toch.

Han

Is je probleem inmiddels opgelost, Hans?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Goeden avond Han.  Ik ben een poosje weggeweest, en ik heb nu het probleem, dat ik weer in het bezit ben van maar één computer, dus ik wil je hierbij vragen, of de topic nog even open kan blijven, zodat ik weer verder kan gaan, wanneer ik beide computers weer heb, om alle bovenstaande oplossingen te bewerken
bvd Hans.
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Ik zet het topic hem tijdelijk dicht.
Als je weer verder wil erin dan is een PM naar een van de teamleden genoeg om 'm weer te openen.

PS) Heropend op verzoek van Habasoft
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Hallo.
Ik ben weer in het bezit van twee computers, en ik kan weer onderling communiceren. Het enigste probleem is nog dat de kinderen(104) nog geen contact kunnen maken met mijn printer beneden(101). Alles wat ik kon vinden geprobeerd maar dus nog geen verbinding.
vr gr Hans
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Open daar even een nieuw topic voor in "randapparatuur", Hans. Dat is een nieuw probleem.
Als de printer een HP is uit de 700 serie dan heeft het openen van een nieuw topic geen zin. Die serie HP-printers kan je nl. niet delen in een netwerk.

Ik sluit dit topic af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!