PC start moeilijk op en valt soms uit.

Gestart door anastacia, 20 mei 2007, 15:33:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anastacia

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen start de pc wel op, maar zie ik geen beeld, of soms flitsen beeld. Ook kan ik de pc. niet uitzetten, maar moet hem van de stroom afhalen. Na een paar keer proberen lukt het dan wel, maar soms valt de pc uit. Wat kan dat zijn? Ik heb Windows XP.

Groetjes Anastacia

Han

Tja, dat kan werkelijk van alles zijn.
Begin eerst eens met het openen van de kast en haal al het stof weg. Liefst met zo'n spuitbus waar lucht inzit. Dan weten we in ieder gavan zeker dat het geen warmteprobleem is. Een PC kan namelijk ook uitvallen als hij te warm wordt. Dat is een oververhittings-beveiliging van de processor.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anastacia

De kast is niet warm. Er brand trouwens maar 1 lamp constant. De groene. Andere doet niks.

Groetjes Anastacia

Han

Tja dat van die ene lamp zegt me niks. Er zijn honderden soorten systeemkasten.
Sommige met gele lampjes of groene of allebei.

Het gaat er niet om of de kast warm is, het gaat erom of ie van binnen zo stofvrij mogelijk is,
en dan met name bij de koeling van processor en videokaart.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anastacia

Ik zal er morgen naar kijken, en hou jullie op de hoogte. Gelukkig ken ik iemand in de buurt met verstand van pc's. Die laat ik even komen. Niet dat ik aan jullie twijfel hoor! Goeie week met weinig of geen pcstoringen wens ik iedereen! :)

Groetjes Anastacia

Han

Lijkt me een goed idee, Anastacia. Dit soort problemen zijn via een forum erg lastig. Kan van alles zijn.
Dan kan je beter achter de PC zitten en ermee aan de gang gaan. Dat gaat een stuk rapper.

Mijn stappen zouden zijn:
1 - Ontstoffen van de hardware
2 - hardware (kabels, insteekkaart en zo) loshalen en weer opnieuw bevestigen
3 - Overbodige hardware er tijdelijk uithalen en opstarten met alleen de meest noodzakelijke hardware
4 - Gaat punt 2 goed dan een voor een hardware uitbreiden en steeds weer booten om te testen

Ergens begint je probleem.
Is dat meteen al bij stap 2 dan:
- zou je videokaart het probleem kunnen zijn. Even tijdelijk een andere erin en kijk of ie dan normaal opstart.
- wat geheugentesten doen of tijdelijk ander geheugen erin en kijken of ie dan wel wil booten
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anastacia

Ik denk dat het probleem nu is opgelost. Een kennis was systeem beheerder, en heeft de kast los gehad. De propeller van de koeler, en de blauwe buis die naar de processor leiden, waren vreselijk smerig. Voor hij windows ging opstarten, kon hij zien dat de temperatuur op 95% stond, en dat is veel te hoog! Ook heeft hij wat overbodige bestanden verwijderd voor het opstartproces, wat ik zelf niet kan. De boel is schoon, en de temperatuur gedaald, dus ik ga er van uit dat de boel het weer als een tierelier doet nu :)

Groetjes Anastacia, die je toch even wil bedanken voor alle tips! :goed

Han

Dan was de eerste tip hier bovenin idd de oplossing..., stof verwijderen!!  ;)

Fijn dat je nog even laat weten dat het opgelost is. Hopelijk blijft ie het goed doen :)
Tot een volgende keer. Ik sluit het topic hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!