WIN 7 starter heeft problemen met opstarten

Gestart door john, 08 oktober 2014, 08:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Op een netbook met WIN 7 starter (eng. versie) loop ik tegen het volgende probleem aan.
Als ik het netbook aanzet, gaat WIN niet opstarten. Wat doet ie, er komt een zwart scherm met onder (in de taakbalk) de melding: Press F2 for System utilities. Nou ja, ik wil dus niet naar mijn BIOS en als ik dan op Esc of Enter klikt, gaat WIN alsnog opstarten. Dan kom ik in het inlogscherm, zijn 2 accounts aangemaakt, een voor beheerder (met wachtwoord) en een voor gast (zonder wachtwoord). Kies ik voor het gast account, start WIN verder op en verschijnt buroblad enz., enz. dus niks meer aan de hand.
Echter als ik wil inloggen als beheerder, verschijnt het dialoogvenster om het wachtwoord in te voeren en wordt de ruimte voor het wachtwoord direct en helemaal opgevuld met zwarte stippen. Ga ik terug naar het begin van de invoerregel en overschrijf ik de zwarte stippen met het wachtwoord en dan enter, komt de melding, wachtwoord ongeldig. Klik ik op OK, weer terug naar invoerscherm wachtwoord, wat nu niet meer met zwarte stippen wordt opgevuld en kan ik het wachtwoord normaal invoeren en dan gaat WIN wel verder met opstarten en verschijnt buroblad enz.
Dat is dus een eigenaardigheid. Wat ook eigenaardig is, open ik verkenner, wordt de C:schijf weer gegeven door enkel verticale zwarte streepjes.
Open ik eigenschappen van de harde schijf, staat er werkt normaal.
Heb ook scandisk laten draaien , maar die vindt ook niks.
Klik ik op start en wil ik iets invoeren bij progs en bestanden zoeken, wordt het invoeren onmogelijk gemaakt door ook alweer enkel verticale zwarte streepjes. Voor de rest werkt het netbook normaal en doet ie alles (wat heet).
Maar wat hebben die verticale zwarte streepje te betekenen. Een hardware probleem of toch software wat zit te klooien.
Ik kom er niet uit en ben nieuwsgierig wat het is en of het op te lossen is.

Han

Tja John blijft een beetje gissen. De zwarte strepen op scherm kunnen betekenen dat de videokaart niet goed werkt maar het kan ook zijn dat je krap in je RAM zit. Je merkt dat dan als eerste in de videoprestaties omdat netbooks over het algemeen genomen shared videogeheugen hebben. Dat houd in dat de videokaart geen eigen RAM heeft maar ram van het systeem verbruikt. Vraag je dus iets wat "veel" RAM kost dan heeft de videokaart te weinig RAM om goed te kunnen presteren.
De verkenner openen en dan goed weergeven zou moeiteloos moeten kunnen. Dat indiceert al dat er iets niet helemaal lekker gaat. Dat kan hardwarematig maar ook softwarematig zijn.

Om uit te sluiten dat het hardwarematig is zou je een verse installatie erop kunnen zetten. Dan begin je schoon en weet je 100% zeker dat er geen virussen of malware zijn die RAM wegsnoepen.
Heb je dan nog de strepen dan is er hardwarematig iets loos.

Om uit te sluiten dat het softwarematig is zou je ook een verse installatie kunnen doen of het malware-traject van PCN doorlopen om na te laten kijken of er misschien een virus of malware dwars zit. Check ook of je niet teveel zaken direct met windows op laat starten. Wees zuinig met het RAM wat je hebt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, wat je zegt, blijft gissen om op afstand exact te kunnen zeggen van dit of dat is de boosdoener.
Om nog even terug te komen op mijn vorige bericht. Waar ik schreef zwarte horizontale strepen bij openen verkenner, bedoelde ik het volgende.
Als voorbeeld; op mijn notebook met WIN 7, wordt de C:schijf aangegeven als: OS (C:).
Het netbook met WIN7 starter doet dat als: ||||||||||||||||||||||||(C:)  dus niet dat het totale scherm van boven tot onder vol staat met verticale zwarte strepen, want misschien was dat bij jou nu even de beeldvorming.
Heb je hier ook nog iets aan.
De harde schijf van het netbook is totaal 320 Gb.
Die heb ik opgedeeld in 2 partities, nl. de C: schijf (128 Gb van 153 Gb beschikbaar) en een D:partitie 13,7 Gb nog vrij van de 144 Gb. Daarbij wordt volume D als rood gekleurd weer gegeven. Kan wel kloppen natuurlijk. Volgens mij heeft het een niks met het ander te maken, maar wie ben ik.
Misschien zie jij dat toch anders.
Voor de rest, doe ik eigenlijk weinig met dit netbook als hooguit wat emailen en meenemen als ik een paar dagen weg van huis bent om een film te bekijken (daarom staat die D:partitie tjokvol) door hem aan te sluiten op een groter extern beeldscherm.
Maar misschien levert bovenstaande info toch niks op en blijft het enkel gissen.
In dat geval lijkt me een logische volgende stap het malware traject van PCN.
Wacht even je reactie af.

Han

Als je er toch weinig mee doet behalve dan mailen dan zal er ook weinig te saven data op staan. Ik zou dan een herinstallatie doen.
Dat  ||||||||||||||||||||||||(C:) lijkt op virusactiviteit.

Dat D rood wordt weergegeven komt omdat de partitie vol aan het raken is. Dat werkt in Win7 net als in Vista.
Zie voor info: http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=nl&lc=nl&dlc=nl&docname=c01575831
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Op dit netbook zit geen optical drive en ik heb hier geen external. Dus opnieuw WIN installeren is even lastig.
Ik ga, naar aanleiding van je opmerking, lijkt op Virusactiviteit, met een on line scanner kijken wat ie nog kan vinden.
De standaard geïnstalleerde virus scanner meldt niks.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Heb inmiddels 3 verschillende on line virus scanners gebruikt (House Call Trend Micro, Bitdefender en Microsoft). Geen van 3 vonden ook maar iets................!!??
Met dit netbook had ik in het verleden al eerder een probleem. Toen heeft de lokale pc boer, waar het was gekocht WIN opnieuw geïnstalleerd. Niet via de recovery partitie met als gevolg dat deze mogelijkheid dus foetsie is, waar ik vanzelfsprekend niet blij mee was.
Die USB optie zou een mogelijkheid zijn. Een image heb ik niet, maar dat iso bestand, staat dat op de C:schijf??
Als laatste poging de zaak te redden, zal ik het malware traject volgen.
Levert dat ook niks op, dan maar weer naar die pc boer om WIN opnieuw te laten installeren.

Han

Info: http://www.techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-microsofts-official-servers/

Ik zie geen Win Starter versie. Neem contact op met Microsoft en vraag of zij een downloadlink hebben voor je.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Het malware traject uitvoeren wordt een lastig verhaal. Kan het logbestand van Malwarebytes niet exporteren. Waarom niet, omdat de button waarop je moet klikken, niet zichtbaar is op dat kleine scherm van het netbook. Via verkenner werkt ook voor geen meter (het path C:\ProgramData\enz. kan ik niet bereiken omdat bij het openen van verkenner steeds die irritante kleine verticale streepjes verschijnen.
Dus jouw suggestie met Microsoft contact op te nemen, ga ik doen en kijken of ze me aan een link kunnen helpen.
In de komende dagen, afhankelijk hoe vlot Microsoft is, laat ik je weten hoe en wat.
Bij deze alvast een hele fijne zondag gewenst.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Zit vooralsnog weinig schot in de zaak, in die zin dat ik van Microsoft nog helemaal niks hebt gehoord. Wat ik op het Microsoft forum wel tegen kwam, was een suggestie de fabrikant van het netbook te benaderen met de vraag of ze een installatie dvd kunnen sturen. Volgens die bewuste info wordt vaak, niet altijd, aan zo'n verzoek gedaan, zei het dat geringe kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Dus heb ik op de website van de fabrikant een bericht achter gelaten met een dergelijke verzoek.
Kreeg wel een automatisch beantwoorde email die bevestigde dat men later met een reactie komen, maar daar is het dan tot dusver ook bij gebleven.
Zodra meer nieuws of helemaal geen nieuws meer, doe ik een update.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

We zijn inmiddels weer 2 weken verder en zowel Microsoft als de netbook fabrikant laten totaal niks van zich horen; over aftersales service gesproken...........!!
Dit topic daarom nog langer open houden, lijkt me weinig zinvol.
Wat mij betreft, doe er maar een :slotje op.
Ga bij een lokale pc shop informeren wat die eventueel kunnen om het probleem op te lossen.

Han

Je hebt toch wel USB poorten erop? Dan kun je een externe dvd-drive gebruiken.
Als je toch naar de lokale PC shop gaat laat hem dan win starter opnieuw installeren vanaf dvd.
dan heb je naderhand je dvd als er iets misgaat.

Ik sluit je topic hiermee af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!