Netwerkprobleempje

Gestart door Jeff, 26 februari 2003, 12:51:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

Goed ik moest er ook maar eens aan geloven het opzetten van een thuisnetwerk. Maar wederom lastig en problemen... met ms werkt ook nooit iets in een keer.

Ik heb een win '95 pc, 2000 pc en een XP-pc verbonden door een E-tech router (ROUTRC). Eerst zagen de computers elkaar helemaal niet, maar na het aanzetten van dynamic routing een beetje. (TX op RIP1 en RX ook; is dat goed?!?!?; zat geen volledige handleiding bij, dus ik weet niet precies wat wat allemaal doet)

De win 95 pc ziet de 2000 en XP
XP ziet soms 2000
2000 ziet niets

Bij het inloggen van 95 op 2000 wordt om een wachtwoord gevraagd.. waar stel ik dat in? En XP kan soms wel benaderd worden en soms niet.... Iemand enig idee hoe ik dit volledig oplos?

Han

Hi Jeff, welkom op PCN  :)

De Win95 machine hangt echt in je netwerk en dat netwerk functioneert w.s. ook wel. Er is alleen het feit dat één van de 3 computers als masterbrowser op gaat treden. Op die computer wordt een soort tabel opgebouwd waarin de eigenschappen van het netwerk opgeslagen liggen. Het kan voor een Win95 bak wel een half uur duren voordat die masterbrowser tabel is bijgewerkt. Dan lijkt het of je geen netwerkverbinding hebt omdat pingen niet lukt. Die netwerkverbinding is er dan wel degelijk. Als je reboot of netwerkinstellingen aanpast dan duurt het weer een half uur!!

Controleren of het netwerk functioneert (check op unc-naam) doe je zo :
Als pingen geen succes heeft en je wil toch weten of je netwerk functioneert. Je kunt beter even het volgende doen.
- Share op alle PC's een map
- Dan even checken met het volgende commando op de DOS-prompt's van alle machines.



Zijn de Win2000 en WinXP geinstalleerd op bestandsformaat NTFS dan zal je een gebruikersaccount aan moeten maken zodat ze rechten hebben om te kunnen browsen.
Het makkelijkste is om op alle PC's in te loggen met hetzelfde account.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Hier staat een FAQ voor e-tech routers.

Als je geen volledige handleiding erbij gekregen hebt, neem dan even contact op met E-Tech via deze site, want die hoort er wel bij te zitten. Het mailadres van de helpdesk staat op deze pagina. Volgens die pagina krijg je binnen 3 werkdagen antwoord als je daar een mailtje naartoe stuurt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jeff

Hey thnx guys voor jullie snelle reactie.. Ik heb het nu aardig voor elkaar. Vanaf 2000 kan ik overal bij... vanaf 95 idem dito, maar uiteraard weer niet van XP. XP deed het even goed, maar na een reboot meld hij zich niet meer correct aan bij 2000 pc. Kan alleen niet vinden waar die instellingen zitten. Hij geeft alleen aan dat er een directory is waar hij geen toegang toe heeft. Dit terwijl er juist veel meer directories zouden moeten zijn. Deze worden ook gezien op de 95 pc. De XP pc ziet overigens wel de 95pc.

Mazzel

Jeff

Het lijkt erop dat de XP-machine het de ene keer wel doet en de andere keer niet... en in sommige gevallen duurt het gewoon vrij lang voordat deze werkt.

Han

Effies kijken of ik het nu nog snap. Situatie is nu :

Win95-pc       : ziet de Win2000-PC altijd en de WinXP-PC soms
Win2000-pc   : ziet de Win95-PC altijd en de WinXP-PC soms
WinXP-PC      : ziet soms Win2000-PC en soms de Win95-PC

- Welke versie van XP heb je...., Home of Pro?
- Win2000 en WinXP op FAT32 of NTFS geinstalleerd?
- Nieuwste driver van de netwerkkaart geinstalleerd op de XP-machine?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jeff

Ik heb hem aan de praat. Heb de inlognamen veranderd bij de verschillende pc's. Weet ook wat het probleem was. Zat hem er namelijk in dat XP niet de juiste inloggegevens gebruikte (die ik hem overigens wel had gegeven). Daarnaast heb ik Dynamic Routing geconfigureerd in de Router... er stond zoiets als RX en TX en beide heb ik op RIP1 gezet.... Geen idee of dat er nu wel of niet de oorzaak van was, maar het werkt. Iemand enig idee overigens wat dat is?

Daarnaast nog een vraagje. Ik las dat één computer als hoofdcomputer gaat werken (1e reactie geloof).. kun je ook instellen welke computer dat is/wordt of niet?

In ieder geval thnx voor jullie reacties, want daardoor werkt het geheel nu wel! Zelfs netwerkprinten..super! Nu Linux nog! :-\

Han

Wat "RX,TX en RIP1" betreft :
Deze settings hebben te maken met de routering van je data (grootte van de pakketjes, en zo). Meer info daarover moet in het manual van je router staan.

Een van de PC's in je netwerk gaat idd als masterbrowser werken.
Ik heb geen idee of je dat kunt beinvloeden. Ik dacht het niet. Voor zover ik weet hangt dat af van de PC die je als eerste start. Is die eenmaal masterbrowser dan blijft ie dat totdat je 'm uitzet.
Dan neemt een andere PC in je netwerk het over.
Ik zal es googlen om te kijken of ik er iets zinnigs over kan vinden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jeff

Ja een fatsoenlijke handleiding is niet te verkrijgen voor deze router. Ik heb een van E-tech en heb ze al een paar maal een mailtje gestuurd, maar krijg enkel als reactie dat er geen andere handleiding is dan die ik al heb. En dat is dus een stukje A4 met een op zich volledige uitleg over hoe je internet moet delen, maar niks niet over de geavanceerde functies (die er dus wel op zitten) en hoe je die instelt... heel handig dus.

Doy

Misschien dat je hier op helpmij wat kan vinden?

Han

Via Google kan je met zoekopdracht RX/TX en RIP1 ook wel het een en ander teruglezen over
deze werking.

Maar je netwerkprobleem, waarvoor dit topic geopend werd is opgelost Jeff.
Kan dit topic op ?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jeff

Ja probleem is opgelost, maar zou nog wel graag willen weten.. wanneer dat mogelijk is tenminste hoe ik een pc als hoofdpc of zoiets maak.

Han

Citeerhoe ik een pc als hoofdpc of zoiets maak
Is een beetje vage vraag.  ;)
Als je bedoelt hoe je een netwerkje tussen twee of meerdere PC's kan maken, lees dan even de linkjes in dit topic op je gemakkie door.

Dit topic gaat op OK. Heb je nog andere netwerkvraagjes naar aanleiding van de doorgelezen info, open dan even een nieuw topic.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!