Internetdelen xp zonealarm

Gestart door Kees, 24 november 2002, 17:01:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Ik heb een mxstream aansluiting op hostpc staan, hier heb ik internet gedeeld naar een hub en daar weer een laptop aan.

Als ik dan internet op de laptop moet ik zonalarm op host uitzetten anders kom ik er niet op. reeds alles wat met netwerk te maken heeft op trusted gezet.

Iemand idee hoe ik toch zonealarm op host kan laten draaien terwijl via netwerk op laptop wordt geinternet.


Han

Hi Kees, welkom op PCN  :)

Wat voor modem heb je voor je adsl?
* oude Ethernet modem (alcatel Speedtouch Home) wel of niet getweaked?
* nieuwe ethernet modem (alcatel speedtouch 510 versie 4.0)
* usb modem

Je schrijft dat je je internet gedeeld hebt naar een hub.
* Wat bedoel je daarmee?
* "Internet connection sharing" (ICS) aangezet op de PC die met internet verbind?

Welk besturingssysteem hebben beide PC's? Allebei WinXP?

Je zegt dat je alles op trusted hebt gezet in ZoneAlarm.
* Welke versie van ZoneAlarm heb je?
* Heb je al getest met de firewall uit?
* Heb je een ethernet-modem dan moet je wat instellingen voor adsl invoegen in
  ZoneAlarm. Heb je dat al gedaan? Info : ZoneAlarm + MXStream

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han


Cursief hieronder de reactie die ik via mail van Kees kreeg

Wat voor modem heb je voor je adsl?
Alcatel speedtouch home isdn : Niet meer getweaked, heb ik vorige al mee verspeeld

Je schrijft dat je je internet gedeeld hebt naar een hub.
* Wat bedoel je daarmee?
In windows xp heb ik internet gedeeld met een andere pc, verbinding van de computers loopt via hub.

* ICS aangezet op de PC die met internet verbind?
  [Ja die staat aan.

Welk besturingssysteem hebben beide PC's?  
Beide winxp prof

Je zegt dat je alles op trusted hebt gezet in ZoneAlarm.
* Welke versie van ZoneAlarm heb je?
  3.1.395

* Heb je al getest met de firewall uit?
  Ja dat heb ik gedaan en dat werkt perfect kan gewoon internetten op de 2e pc, behalve als firewall aan staat.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Kees wacht heel even tot Zandman weer online is. Die heeft ook een ethernet-modem, WinXP-pro en bovendien dezelfde zoneAlarm versie als jij hebt. Zij deelt haar internet ook via ICS.
Ze kan je precies vertellen welke instelling je in ZAP moet zetten om verbinding te krijgen.

Ze is weer online rond een uur of 21.00u

Ik kan je vast vertellen dat in ZAP het IP van je modem in de trusted zone moet toevoegen (10.0.0.138), omdat ZAP anders de connectie tussen je modem en je PC blokt. Dat moet al in orde zijn, anders zou je met ZAP aan op de host pc niet kunnen internetten.

Verder moet je de IP-reeks van je thuisnetwerk 192.168.0.255 toevoegen aan de trusted zone zodat de andere PC die een 192.168.x.x IP-nummer heeft toegang mag krijgen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Oh ja :

Zet ook in ZAP op de host PC de volgende optie aan :
- Optie firewall
- Tabblad "Main"
- Knop "advanced"




Soms helpt het toevoegen van de homenetwerk-reeks (192.168.0.255) niet en moet je op de andere pc's in het netwerk even in een dos-box het commando IP-config intikken. Dan zie je exact het IP-nummer dat die machine van de ICS-host krijgt. Die zet je dan in de trusted zone in ZAP van de host-pc en voila....verbinding  ;)

Dat moet er dan zo uitzien :
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kees

Dat ics staat niet in mijn versie van zonealarm.

Heb die tcp/ip toegevoegd van 0 t/m 255, maar dat helpt niet want mijn pc2 is niet aangegeven met een ip nummer deze staat op automatisch verkrijgen.


Han

Het plaatje heb ik geclipt uit exact dezelfde versie van ZAP dus het lijkt me sterk dat die optie bij jou niet aanwezig is. Die staat er standaard. Je kunt 'm alleen uitzetten of aanzetten.
- Open ZAP
- Klik links op tabblad "firewall"
- Klik daar rechts bovenin op het Tabblad "Main"
- Knop op dat tabblad rechts onderin  op de knop "advanced"




Wat betreft het invoegen van het IP schreef ik al eerder :
Soms helpt het toevoegen van de homenetwerk-reeks (192.168.0.255) niet en moet je op de andere pc's in het netwerk even in een dos-box het commando IP-config intikken. Dan zie je exact het IP-nummer dat die machine van de ICS-host krijgt. Die zet je dan in de trusted zone in ZAP van de host-pc en voila....verbinding  


Doe dit op de 2e PC :
- Startknop
- uitvoeren
- tik in command en druk op de enter-toets
- tik in ipconfig en druk op de enter toets
- Daar zie je de netwerkgegevens en ook een ip-nummer dat de PC gekregen heeft van de ICS-DHCP service van de host-PC
Da's een nummer 192.168.0.??
Dat is het nummer wat je op de host-pc in de trusted zone moet zetten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kees

Dat heb ik gedaan maar er staat echt niet bij, komt misschien omdat mijn zonealarm niet geregistreerd staat.

Han

Tja dat zou ik niet weten. Tijdens installatie moet je een registratienummer invullen. Als je een gekraakte versie gebruikt  die niet volledig is, dan mis je misschien essentiele functies :-X
Weet wel dat je ICS op de host geblokt wordt als je die functie niet aanzet. Dat is hier tenminste zo.

Zet nog even het IP-nummer van de client in de trusted zone.
Heb je dan geen connectie, dan houd het op.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kees

Ik heb het geprobeerd maar ik heb volgens mij een testversie van zonalarm, ik ga eens een goeie kopen waarmee het wel moeten lukken denk ik.

Alvast bedankt voor alle tips deze ga ik dan uitproberen op de nieuwe zonealarm.


Han

Zo gek duur is ZAP niet Kees, voor wat je ervoor krijgt. Ik heb het programma vorig jaar online aanschafgeschaft voor $39 en eergister de updatefunctie weer verlengd. Het kost nu 49$ en dan heb je daarbij meteen een jaar lang gratis updaten.

Je kunt ook de gratis versie van ZAP gebruiken maar die bevat niet de netwerkfunctie. Je moet ZAP dan installeren op elke PC in je netwerk maar het kost dan niets.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Zandman

Ik was helaas niet eerder online om je te antwoorden ruud
Had onverwacht visite maar zal even mij instellingen in zonealarm doorgeven
Inderdaad heb ik dat ics waar Han het over had aangevinkt en daar aangegeven dat de computer op een gateway zit met dat ip adres
Verder staat er bij mij in zonealarm mijn ipnummer op deze manier ***.**.**.***/255.255.255.25 dit staat op internet
Het 10.0.0.138 van het modem dit staat trusted
En 10.0.0.0/255.255.255.0 dat is het netwerk naar xs4all mijn provider dat staat ook op internet
Verder staat mijn thuisnetwerk er in
Maar ik denk dat het kunnen aanvinken dat de computer deel uitmaakt van een gateway bij jou het belangrijkste is
Zonder dat vinkje kan je met een andere computer in je netwerk niet het internet op want dan blokt zonealarm alles
Die instellingen die ik hier al heb aangeven zullen er bij jou ook zijn anders kan je niet met je host-computer het internet op en dat gaf geen problemen begreep ik
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.