Mozilla Firefox - bladwijzers overzetten

Gestart door john, 20 augustus 2008, 22:58:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

john

Heb vorige week een laptop aangeschaft en zou alle websites die ik op mijn desktop als bladwijzers heb opgeslagen op een snelle en eenvoudige wijze willen overzetten naar mijn laptop. Bestaat een dergelijke methode.

Han

Dat zou met het freewareprogramma "MozBackup" moeten lukken, John.

Via google ook links waarop beschreven staat hoe je zonder een programmaatje te werk kunt gaan daarvoor.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, ik ga daar mee aan de slag, heb MozBackup al op mijn desktop staan, maar wist niet beter dan dat deze toepassing alleen werkte op de pc waarop het prog staat geinstalleerd.
Zodra het gelukt is, laat ik het je weten.

anykoen

Goede raad komt vaak te laat.

Dagelijks gebruik ik Firefox en nu ben ik alle bookmarks kwijt.
Windows XP een paar keer teruggezet naar een herstelpunt; geen resultaat.
Ga nu het aanbevolen progje downlaoden m,aar daar heb ik nu niets aan.
Al eerder heb ik geprobeerd een backup te maken, maar dat lukte me toen niet.
Vooralsnog geef ik FireRox de schuld. Zijn in Windows nog ergens de bookmarks te vinden, of kan ik opnieuw beginnen?

Paul
Paul

anykoen

Dank zij de vragen van anderen ben ik ook op het goede spoor gekomen. De bladwijzers uit IE kunnen overnemen en onmiddelijk MozBackup ge-download.
Het zal nu verder wel lukken, dus wat mij betreft: afsluiten.

Bedankt weer en tot lezens

Paul
Paul

Gert

Bookmarks worden opgeslagen in C:\Documents and settings\user\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\0eqcyjdb.default.
om hier te komen moet je de functie verborgen bestanden weergeven instellen.
extra
mapopties
weergave
verborgen bestanden weergeven aanvinken
toepassen

Dit is in windows xp sp3 !!
Locatie: +21.3 NAP

Han

Er staat daar ook een mapje die "bookmarkbackups" heet Gert. Die bestanden hebben een *.json extentie. Kan je daar als firefox gebruiker zelf nog niets mee? Er staan hier 5 van die bestanden in de map. Voorbeeld van zo'n bestand is "bladwijzers-2008-07-22.json". Het is een bestand van 181kb. Da's best groot als ik naar m'n boormarks.html kijk waar mijn bladwijzers instaan. Dat bestand is maar 8kb groot.

Kan natuurlijk ook zijn dat je "bookmarks.html én bookmarkbackups" nodig hebt om een handmatige backup te maken?

Ik heb tijdelijk die hele mozilla map uit m'n Application Data map maar even gebackupped. Dan heb ik in ieder geval alles.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, het wilt toch niet helemaal lukken. Met Mozbackup op mijn desktop een backup van mijn bookmarks plus aanverwante gegevens gemaakt zoals het prog dat automatisch aanvinkt. Dit opgeslagen op een USB stick en vervolgens de USB stick in mijn laptop geplaatst. Het door Mozbackup aangemaakte bestand heet: Firefox 3.0.1 nl - 2008-08-27.pcv. Als ik nu in WIN Vista naar het volgende pad gaat: App data/local/Mozilla/Firefox/Profiles/tm38zg5n.default en het hier boven omschreven bestand gemaakt door MozBackup naar die plaats kopieert, staat het in de map. Als ik dan Mozilla weer opstart zijn mijn bookmarks van mijn desktop daar helaas niet aanwezig enkel die welke ik handmatig op mijn laptop heb aangemaakt. Wat doe ik fout, sorry..............

Han

Heb je de tip van Gert hierboven al bekeken?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Had ik idd. gelezen, maar dat heeft betrekking op WIN XP (SP3) en ik heb WIN VISTA op mijn laptop, vandaar mijn vraag. Pad waar het zou moeten, staan gevonden via de help functie van Mozilla, maar zoals gemeld, na kopieeren van de backup van de bladwijzers van mijn desktop naar mijn laptop staan de bladwijzers van mijn desktop niet bij de bladwijzers van mijn laptop.

Han

Ik ga er morgen zelf mee aan de slag. Kijken of het hier wil lukken. Ik wil de favorieten van m'n XP-Pro (SP3) desktop op m'n vista laptop zetten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik wacht geduldig het resultaat van jouw poging af; kan me overigens niet voorstellen dat het je niet zal lukken. Ben heel erg benieuwd.

Han

Het was eigenlijk heel simpel. Reservekopieen maken en herstellen kan vanuit firefox zelf. 
Er is geen extern programma voor nodig. Het maakt daarbij niet uit of firefox in XP of in Vista geinstalleerd is. Je kunt van beide een backup maken of die backup erin terugzetten. :)

Reservekopie maken van de bladwijzers in Firefox:
* Als Firefox openstaat dan tik je de toetsencombi <CTRL + SHIFT + B> in.
* Je komt dan uit in de bibliotheek waar je de bladwijzers kunt beheren.
* In de balk bovenin staat de optie "Importeren en reservekopiebestand maken".
* Klik daarop en kies voor "reservekopie maken"
   Het bestand wat je dan opslaat is 'n bestand met een *.json extentie.
   Bewaar dat op een plaats waarvandaan je het later kunt benaderen.

Daarna heb ik Firefox 3 geinstalleerd op m'n laptop met Vista Business. Bij de installatie heb ik express geen favorieten geimporteerd. Ik had daar dus een hele schone installatie met alleen de standaard bladwijzers.

Bladwijzers importeren vanuit een opgeslagen reservekopie in firefox:
* Firefox starten
* Met <CTRL + SHIFT + B> ga je weer naar de bibliotheek om de bladwijzers te beheren.
* Klik in de balk bovenin op optie "Importeren en reservekopiebestand maken".
* Kies daar voor "Herstellen" en blader naar het eerder opgeslagen *.json bestand
* Bevestig dat je de oude bladwijzers door deze wilt laten overschrijven en je hebt je bladwijzers
   van je XP PC nu ook op je vista laptop.  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

In een woord perfect, kon nog net op de valreep, voor ik het huis verliet, aan de hand van jouw instructies mijn bladwijzers overzetten van mijn desktop naar mijn laptop. Een kind kon de was doen zogezegd, maar je moet wel weten hoe. Dat is Han meer dan toevertrouwd zoals ook nu weer is gebleken. Ik denk dat je heel veel leden die een laptop gaan kopen en hun bladwijzers uit Firefox ook willen overzetten een heel groot plezier doet. Nogmaals heel erg bedankt weer en wat mij betreft mag je het topic sluiten waarbij ik je gelijktijdig al een heel prettig weekend toewenst.

Han

Fijn dat het bij jou ook gelukt is John.  :)

Jij ook een fijn weekeind gewenst. Ik sluit het topic hiermee af :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!