HP-PSC 1510 printer delen tussen desktop met XP-PS2 nl en laptop met Vista home

Gestart door Aquarius_64, 26 juni 2008, 16:55:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aquarius_64

Wie kan mij duidelijk van het begin af aan uitleggen hoe ik mijn HP-printer die aangesloten is op mijn desktop met Windows XP professional SP2 ned. kan delen met mijn laptop die windows Vista home basic 32 bit ondersteunt. De comp.naam van de laptop is PC_van_Linda met WORKGROUP. De desktop naam is retestra-fafeb5 met MSHOME en de printernaam is HP-1510.
Dit is voor het eerst dat ik dit moet doen. Dus gaarne uitleggen alsof ik helemaal niets van computers begrijp.

Wie o wie helpt mij.  Al vast bedankt voor je hulp.
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Han

Hoi Aquarius_64 , welkom op PCN  :)

Een topic waarbij een printer gedeeld wordt tussen XP en vista staat al op PCN. De topicstarter daar wil een printer delen in XP en die benaderen vanuit vista op een laptop. Da's dus ook van XP naar Vista. Daarmee moet je een heel eind kunnen komen.

Zie: Printer delen met laptop in Vista

Vergeet vooral dit niet.
1) Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad van je Vista-PC. Vraag dan de eigenschappen op om de settings van het netwerk voor je neus te krijgen. Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is!! Doe je dat niet dan moet je accounts aan gaan maken voor elke PC die de printer wil gaan gebruiken en dat wil je niet omdat dat veel ingewikkelder is.

2) Zorg ervoor dat beide PC's in dezelfde werkgroep zitten. Vista heeft standaard WORKGROUP en XP heeft standaard MSHOME. Een van beide werkgroepnamen moet je dus aanpassen zodat ze gebruik kunnen gaan maken van elkaars gedeelde mappen/printer etc.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Aquarius_64

het antwoord voor bij die topic is voor mij totaal niet duidelijk. Was er mee aan de gang geweest. Daarom vroeg ik ook of iemand bereid is het mij stap voor stap uit te leggen.
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Bugs

Lukt het je wel om een printer te delen in XP?
En dan nu nog een vraag die misschien heel onbeleefd overkomt maar beslist niet zo is bedoeld: ben je een beginneling met computers of heb je al wat meer ervaring?

Nog meer vragen:
Je hebt neem ik aan al wel een bestaand netwerk?
Heb je daar ook al mappen op gedeeld?
Kun je bestanden op de beide pc's uitwisselen via dat netwerk?
Groetjes van Bugs

Aquarius_64

Ik ben niet echt een beginnenling. Kan vrij veel zelf en lukt dit niet dan lukt het mij wel door de informatie die ik erover kan vinden. Maar ik heb nog nooit gedeelt. Geen mappen en geen printers. Had al bij de help functie gekeken op windows maar deze gaat er niet echt staps gewijs op in en had ook al op internet lopen zoeken.  Staan wel een aantal aanwijzingen maar niet alles of maar voor de helft en daar schiet ik niets mee op. Daarom vroeg ik ook om het stapsgewijs uit te leggen.

Bestanden of mappen verstuurde ik via de mail naar mijn andere comp. of via usb-stick. Dus heb ik denk ik geen bestaand netwerk.
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Han

We willen je best stapsgewijs iets uitleggen maar om te voorkomen dat we ervan uitgaan dat je zaken wel of niet hebt zal je veel meer informatie moeten geven. Je begint nu bijvoorbeeld over het delen van een printer terwijl je nog geen thuisnetwerk hebt. Met het noemen van de wergroepnamen en de printernaam lijkt het alsof dat wel zo is. Over een niet bestaand netwerk kun je uiteraard niets delen.

Je zal dus eerst moeten zorgen dat je een netwerkverbinding hebt tussen beide PC's.
Kunnen beide computers het internet op?
* Zo ja, hoe heb je dat geregeld? Beide aangesloten op een router of zo?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Aquarius_64

Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Han

Okee dan, dan zijn beide PC's wel met elkaar verbonden via je draadloze netwerk. Da's mooi  :)
Welke router heb je (Het netwerkapparaat). Dat vraag ik omdat ik het manual op wil zoeken om te kijken of er een interne firewall in het apparaat aanwezig is. Heb je aparte firewallsoftware op je PC draaien of alleen de windows-firewall?

Zet jij intussen de werkgroepnaam van de XP-PC vast even op de naam Workgroup.
- Open het configuratiescherm op je XP PC en dubbelklik op het icoon systeem
- ga naar het tabblad "Computernaam" en klik op wijzigen.
- verander onderaan de werkgroepnaam in Workgroup
- Klik op OK

Start dan je PC opnieuw op en kijk of ie van de router nog steeds een IP-adres krijgt. Is dat zo dan is alles okee. Is dat niet zo dan heb je je instellingen voor connectie met de router handmatig ingesteld en zal je dat nu weer moeten doen. Standaard delen routers vis DHCP automatisch een IP adres uit tenzij anders ingesteld.

Heb je na het opnieuw opstarten van de XP PC nog een internetverbinding?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Aquarius_64

Thompson 716 i v5 WL.  Op desktop windows firewall en op laptop Norton firewall
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Bugs

Nu nog graag het antwoord op het volgende wat Han heeft gevraagd:

Citaat van: Han op 26 juni 2008, 22:59:07

Zet jij intussen de werkgroepnaam van de XP-PC vast even op de naam Workgroup.
- Open het configuratiescherm op je XP PC en dubbelklik op het icoon systeem
- ga naar het tabblad "Computernaam" en klik op wijzigen.
- verander onderaan de werkgroepnaam in Workgroup
- Klik op OK

Start dan je PC opnieuw op en kijk of ie van de router nog steeds een IP-adres krijgt. Is dat zo dan is alles okee. Is dat niet zo dan heb je je instellingen voor connectie met de router handmatig ingesteld en zal je dat nu weer moeten doen. Standaard delen routers vis DHCP automatisch een IP adres uit tenzij anders ingesteld.

Heb je na het opnieuw opstarten van de XP PC nog een internetverbinding?

Groetjes van Bugs

Aquarius_64

XP-PC heet nu WORKGROUP en ik kan nog steeds op het internet. Krijg ook nog mijn IP adres.
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Han

Okee, mooi, dan kunnen we verder.  :)

We komen meteen twee probleempjes tegen:

1) Ik lees dat je op de Vista laptop Norton Firewall geinstalleerd hebt staan. Is dat Norton Internet Security met virusscanner en firewall of alleen Norton Personal Firewall? Je zal in die firewall op de een of andere manier aan moeten gaan geven dat benadering vanaf de XP PC toegestaan is. Doe je dat niet dan zal het delen van mappen en printer nooit gaan lukken!
Het makkelijkste is het om de Norton Firewall tijdelijk uit te zetten en de Windows firewall aan totdat we alles qua instellingen voor het delen geregeld hebben. Als dat delen dan goed werkt kun je aan de instellingen van Norton Firewall gaan werken.

Ik ben niet bekend met Norton Firewall dus ik kan je niet stap voor stap uitleggen hoe dat gebeuren moet. Globaal is het zo dat je ergens in de settings van NortonFirewall aan moet geven dat verzoeken van het IP-adres van de XP-Pc als vertrouwd (Trusted) gezien moeten worden. Het kan ook zijn dat het toevoegen van de IP-reeks van je thuisnetwerk als vertrouwd (Trusted) genoeg zal zijn. Norton Personal Firewall kan nog wel eens lastig zijn dus zoek dat als eerste uit als het delen van de map op Vista verder allemaal klaar is.

2) Ook je Speedtouch 716i router bevat ook nog een firewall. Ook daarin zal je moeten controleren of thuisnetwerkverkeer toegestaan is. Dubbele firewall's is nergens voor nodig en maakt de configuratie van een thuisnetwerk héél erg lastig. Beste kun je de firewall in de router gewoon uitzetten. In het manual staat hoe dat moet. Ik vond dit op internet erover:
- Inloggen op de router-software via je browser
- Dan optrie "configureren", "type", "Setup-box" kiezen.
- Daar kun je ook je de firewall uitzetten in Toolbox Firewall bij de optie configureren bovenin.


Lukt het niet om dit te regelen dan gaat het delen van bestanden en mappen niet lukken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ervan uitgaande dat je geen firewall-problemen meer hebt ga ik verder met de uitleg betreffende het delen van mappen op beide PC's en als dat werkt het delen van de printer.



Volgende stap is zorgen dat Vista uberhaupt mappen kan delen over het netwerk en dan het delen van een map op de Vista laptop zodat je die straks op de XP-PC kunt zien. Okee, gaat ie:

In Vista moet je eerst wat netwerkinstellingen aanpassen:
Doe je deze stap niet dan moet je accounts aan gaan maken voor elke vista user die de printer wil gaan gebruiken en dat wil je niet omdat dat veel ingewikkelder is.
* Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad van je Vista-PC.
* Vraag dan uit het menu "eigenschappen"
   Je krijgt dan de settings van het netwerk voor je neus. 
* Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is!!
   - klik op het rondje met de V erin wat erachter staat
   - Klik op het rondje voor "Met wachtwoord beveiligen delen uitschakelen"
   - Klik op de knop toepassen
* Zorg er op dezelfde manier voor dat:
   - Netwerkdetectie ingeschakeld staat
   - Bestanden delen ingeschakeld staat
   - Printer delen mag uitgeschakeld blijven want de gedeelde printer hangt aan de XP PC

Vista is nu klaar om mappen te delen. We gaan dat dan ook meteen doen. We maken dus met de volgende stappen een map in Vista aan en zorgen dat iedereen rechten heeft om daarin mappen en bestanden te maken, openen en zo.

* Maak in je verkenner op de Vista PC een map aan die "Gedeeld" heet.
* Klik met je rechter muisknop op die net aangemaakte map en kies de optie "Delen"
* Klik dan op de knop Delen en dan op de knop "Gedeeld"
De map is nu gedeeld maar niemand buiten de vista PC kan er wat mee. We moeten dus de rechten nog goedzetten. Dat gaan we nu doen:

* Klik weer met je rechtermuisknop op de map "Gedeeld"
* Vraag de eigenschappen op
* Ga naar het tabblad beveiliging
* Je ziet daar een lijstje staan onder "Namen van groepen of gebruikers"
   - Klik daar op de knop "Bewerken"
   - Klik op de knop "Toevoegen"
   - Tik in het vak objectnamen de naam van 'n nieuwe objectgroep: Iedereen
   - Als die naam erin staat klik je op OK
   De nieuwe gebruikersgroep is dan gemaakt, maar de rechten moeten nog aangepast
   - Selecteer daarvoor de groep "Iedereen" en zet dan pas een vinkje Bij "volledig beheer" en "wijzigen"
   - Klik dan op OK om de wijziging op te slaan

     
   
   - Klik dan nogmaals op OK om het venster daaronder ook op te slaan.

Als je dit gedaan hebt dan heb je een map gedeeld in Vista die je straks op de XP PC zou moeten kunnen zien. Je moet er dan ook vanaf je XP-PC mapjes en bestanden in aan kunnen maken.

Eerst dit weer afronden en daarna gaan we kijken of de map vanaf de XP-PC te benaderen is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Aquarius_64

Ben net thuis en ga er nu even mee aan de gang en zondag weer verder. Je hoort wel van mij of het wel of niet gelukt is. In ieder geval tot dusver alvast bedankt en een fijn weekend.

Ik heb Norton Firewall uitgeschakeld. Nu ging ik naar mijn routersoftware en daar staat het volgende:

   :nouja                  :nouja
PC_van_mij ==== SpeedTouchF7......====== Internet
(deze comp.)


SpeedTouch F7...... (openbaar netwerk)
- Toegang tot lokaal netwerk en internet.

Delen en Verkennen
- Netwerkdetectie           => Aangepast
- Bestanden delen          => Ingeschakeld
- Openbare mappen delen                 => uitgeschakeld
- Printers delen         => uitgeschakeld (geen printers geïnstall.)
- Met wachtw.beveiligd delen   => Ingeschakeld
- Media delen         => Uitgeschakeld

Nu wil ik even weten of ik dan alsnog (gezien) het bovenstaande de firewall van mij router moet uitzetten????
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Aquarius_64

Voor evt. een ander, in norton internet security zet je de firewall als volgt uit:
- Norton openen;
- Norton Internet Security openen;
- Instellingen openen;
- Opties van Norton Internet Security openen;
- Persoonlijke firewall openen;
- Algemene instellingen openen:
  * Beveilingen aan/uit zetten.

(Daaronder bevindt zich ook nog een sub.map programma beheer. Hier kan je de instellingen voor internet toegang voor individuele programma's toevoegen/verwijderen/aanpassen. (hier moet ik denk ik straks zijn)

Ook is hier nog een submap thuisnetwerk waarin de instellingen voor externe controle staan. Dit is een poort die wordt gebruikt voor communicatie tussen comp. die externe controle uitvoeren met als communictiepoort: 31077 (1-65535)). Op mijn beide computers hetzelfde poortnr.
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Han

Gewoon toch even het volgende doen totdat we de mappen en printer goed gedeeld hebben.
* Norton Internet Security : Firewall uitzetten,
* Op de vista-PC is de norton firewall uit maar moet de windows firewall aanstaan!
* Router firewall: alles op uitgeschakeld zetten. Je hebt op de PC's al een firewall dus dubbelop is overbodig


Als alles qua delen goed werkt kan je de Norton Internet Security firewall weer aanzetten. Dan weet je dat het delen van bestanden en printer werkt en werkt er iets niet dan weet je dat je in Norton Internet Security moet zoeken naar een oplossing als het niet meer werkt. De firewall in de router laat je gewoon uit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Aquarius_64

Heb de speedtouch firewall uitgeschakeld en windows firewall ingeschakeld. Vervolgens heb ik op de vista-pc de map gedeeld aangemaakt en gedeeld zoals jij verzocht.

Hoe ga ik deze map nu vanaf de xp-pc benaderen??
Aquarius_64 bedankt iedereen voor zijn/haar hulp.

Han

Eerst moeten we ook een map delen op de XP-PC, Anders werkt het bestanden delen tussen beide PC's nog niet. In XP gaat dat mappen delen veel makkelijker.

* Maak ook in XP een map aan die gedeeld heet.
* Klik met je rechtermuisknop op die map en kies voor "Delen"
* Zorg dat het er qua vinkjes net zo uitziet als op het plaatje, en klik op OK. Dat is het hele delen in XP.
  
Het hele rechtengedoe word in XP geregeld met het onderste vinkje. Makkelijker dan in Vista hé  ;)
Het delen kan op deze manier zonder wizard. Soms wordt er nog gevraagd of je de consequenties van het delen snapt. Dat kan je met ja beantwoorden. Er is niks loos
  
Als je dit gedaan hebt dan zou je in principe bestandsuitwisseling tussen de vista-laptop en xp-desktop moeten lukken.

Eerst dan maar eens kijken of je de map op de vista-pc kunt benaderen vanaf de XP PC.
* Dubbelklik op het netwerkicoon wat op je bureaublad staat.
* Klik dan aan de linkerkant op "Zoeken naar computers in werkgroepen"
* Kan even duren, maar dan zou je de twee PC's moeten in de werkgroep moeten zien daar.
  
   Dat ziet er dan zo uit:
  

Zie je op de XP-PC's beide computers zoals op de afbeelding? Zo ja dubbelklik dan eens de computernaam "PC_van_Linda " (De Vista laptop).
Zie je daar de gedeelde map die we aangemaakt hebben op de Vista PC?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

We zijn inmiddels een paar weken verder. Ik sluit het topic af.

Hmm, toch wel een beetje jammer. Jij vraagt om hulp.
Ik doe mijn uiterste best om je zo goed mogelijk te helpen.
Vervolgens laat je niks meer van je horen. 

Beetje kansloos wel  :-X
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!