Internetverbinding delen

Gestart door SanderV, 06 oktober 2003, 19:01:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SanderV

Ik heb een klein thuisnetwerkje van 2 pc's met een cross cable ertussen. Als ik op de 2e pc kijk bij Alle Netwerkverbindingen staat erbij: Alcatel SpeedTouch Connection op VERHEIJ (de computernaam van de hoofd pc)
Als ik met de 2e pc op internet naar een site surf, dan start de hoofd pc zich opnieuw op en verbreekt dus de LAN verbinding. Als hij opnieuw is opgestart heb ik met de 2e pc nog geen internetverbinding dus moet ik weer de wizard thuisnetwerk instellen uitvoeren.

Daarna staat op de 2e pc bij netwerkverbindingen geen internetverbinding op VERHEIJ meer. Als ik dan opnieuw de Wizard Netwerk Instellen helemaal uitvoer dan staat er wel weer de internetverbinding op de 2e pc.

Ik heb dus twee vraagjes: Hoe komt het dat de hoofd pc steeds opnieuw opstart als ik het internet opga met de 2e pc? & Hoe komt het dat de internetverbinding dan niet meer op de 2e pc staat en ik dus dan weer de wizard netwerk instellen moet uitvoeren? Hoe los ik deze dingen op?

Sander

Han

Vaag probleem heb je daar, Sander  :-X

Welke besturingssystemen heb je op beide PC's.
Wij hebben hier een paar PC's die met internet verbinden. Op de hoofd-PC een Alcatel Speedtouch usb modem en een netwerkkaart. Op de clientPC die het internet opkan staat alleen een LAN-verbinding. Daar staat niks van de naam van de hoofdPC
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

SanderV

 Hoofd pc Windows XP Home client pc windows xp prof. Ik bedoel dat als het ff werkt is de alcatel speedtouch connection op de 2e pc te zien bij Alle Netwerkverbindingen als: alcatel speedtouch connection op VERHEIJ (computernaam van hoofdpc)

SanderV

Is het misschien slimmer om een router te kopen om te delen? Met DHCP is een stuk makkelijker toch? Misschien krijg ik dan een meer stabiele verbinding. Dan moet ikwel een ADSL modem/router hebben want ik heb nu de Alcatel SpeedTouch 330 USB. Wat vind jij?

Han

Tja die keuze is aan jou. Ik vind zelf dat de aanschaf van een router overbodig is als je een netwerkje van maar 2 PC's hebt en het geen bezwaar vind dat de hoofd PC aan staat als de client wil internetten.

Dat het internet delen nu niet gaat ligt niet aan het in WinXP aanwezige Internet Connection sharing (ICS) maar aan een andere oorzaak die we nog niet kunnen vinden.
Ik heb met behulp van ICS + Alcatel Speed touch usb modem al sinds November 2000 een stabiele adsl-internetverbinding over m'n hele netwerkie van 5 PC's. ICS geeft de client PC's d.m.v. DHCP een IP-adres en firewall-software of de hoofdPC beschermt het netwerk tegen indringers. Dat gaat prima hier.

Een router geeft alleen maar weer een hoop extra gedoe omdat daar tegenwoordig ook vaak een firewall ingebouwd inzit die je moet configureren. Da's niet moeilijk als je weet wat je moet doen. Maar goed, de keus is dus aan jou.  :-X
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

SanderV

Ik ben erachter dat het waarschijnlijk aan NetBeui ligt. Dat heb ik sinds kort geinstalleerd want zonder netbeui lukte het mij niet om bestanden te delen en nu wel.(met netbeui)  Als ik bestanden probeerde te delen, zonder netbeui zoals het nu met netbeui wel lukt kreeg ik op de 2e pc de melding dat ik niet de juiste machtigingen had ofzo. Hoe los ik dat op? Het internet delen ging voordat ik netbeui had wel goed. Hoe zorg ik ervoor dat ik wel bestanden en internet kan delen met tcp/icp?

SanderV

Ik heb nu alles opnieuw gedaan zonder Netbeui en nu werkt het eindelijk goed :)Bedankt voor de hulp 8)

Han

Goed gedaan Sander.  8)

NetBeui is al een oud protocol wat veel minder mogelijkheden heeft dan TCP/IP. Draait je netwerk zonder als extra protocol NetBeui erbij gezet niet goed, dan kun je er al zeker van zijn dat je TCP/IP niet goed geconfigureerd is.

Ik sluit het topic af.  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!