draadloos internet ok,netwerk knudde

Gestart door yorka1, 09 juni 2005, 23:03:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yorka1

ik heb een probleem dat één van jullie waarschijnlijk makkelijk kan oplossen.
heb draadloos systeem opgezet met 4 xp-pro computers en een labtop,ook met xp-pro.
na wat gevogel draait het internet gebeuren prima.
heb mac-adressen in router staan,primaire en secundaire dns-server ingesteld op router en pc's en dhcp staat uit.
alle pc's eigen ip-adres gegeven en 128 bits encryptie ingesteld met passphrase.
so far so good maar het netwerk doet niets.
als ik netwerk-setup van xp draai draait het netwerk prima maar heb ik geen internetverbindingen meer,hij overschrijft immers mijn handmatige tcp/ip instellingen.
wat doe ik fout? >:(
er draaien zowel versies met servicepack 1 als servicepack 2 maar dat mag toch niets uit maken....

ik ben benieuwd naar jullie reacties

groet jurgen
wanhoop niet,hulp is nabij

Han

Waarom heb je DHCP uitgezet? 
Het is gemakkelijker als je alle PC's in een zelfde werkgroep zet.
Vervolgens laat je je router via DHCP IP-adressen toekennen.
Als gateway moet je je IP van de router opgeven
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

yorka1

heb ik in eerste instantie ook gedaan maar er zat continu iemand met ip van buitenaf op mijn netwerk en kon zelf geen verbinding maken.
kennelijk is het toestaan van mac-adressen niet afdoende.
:-[
wanhoop niet,hulp is nabij

Han

Onderstaande drie dingen is wat je minimaal kunt doen om misbruik van je draadloze thuisnetwerk te voorkomen :

1) Je kunt in de meeste routers instellen welke netwerkkaarten een connectie mogen maken d.m.v het invoeren van een lijstje toegestane mac-adressen. Een netwerkkaart van buitenaf heeft geen toegestaan mac-adres en zal dus (als je het goed instelt) geen IP-adres krijgen van je router.
2)  Installeer een firewall en configureer die zo dat door jouw alleen bepaalde IP-nummers toegang hebben.
3) Gebruik encryptie (wpa) als dat in jouw router tot de mogelijkheden behoort.

De wpa-beveiliging (wifi protected access)
WiFi beveiliging: WPA : Gepubliceerd op 01 nov 2004 op planet.nl

WPA is een verbeterde manier om je draadloze netwerk te beveiligen.
WPA, WiFi Protected Access, verbetert de beveiliging van je WLAN (draadloos netwerk, WiFi netwerk etc) door steeds veranderende versleuteling te gebruiken. Het bekende (?) WEP, de 'oude' standaard voor WiFi-beveiliging, gebruikt statische versleuteling en is daarom makkelijker te kraken. WPA gebruikt het Temporal Key Integrity Protocol (TKIP), een methode die minder makkelijk te kraken is.
Voor Windows XP heeft Microsoft een patch beschikbaar, waarmee ondersteuning voor WPA aan Windows wordt toegevoegd. Ook voor de Mac is ondersteuning voor WPA aanwezig, via de Software Update. De meeste routers en Wireless Access Points (en andere draadloze hardware) die momenteel te koop zijn, ondersteunen de WPA standaard. Voor oudere hardware kun je over het algemeen via de site van de fabrikant een firmware-update downloaden. Over het instellen van wpa staat doorgaans info in het manual van de router.



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!