WIN XP sluit zomaar ineens af

Gestart door john, 25 april 2014, 22:38:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Een desktop die met WIN XP draait als enkel nog om video mee te bewerken omdat o.a. de gebruikte camera (capturing via IEE1394) en Studio Pinnancle versie niet compatible zijn met WIN 7 en WIN 8. Voor die 2 of hooguit 3 vakantie videootjes per jaar gaat dat allemaal nog prima.
Maar vanmiddag sloot WIN XP zomaar ineens spontaan af terwijl er niemand achter zat. Opstarten van de pc ging normaal, buroblad werd weer gevuld met alle snelkoppelingen maar minder dan 5 min. en oeps, zwart scherm. Geen herrie of gekraak maar erg geruisloos weer afgesloten.
Als ik dan na 10 sec. ongeveer weer de on/off button indrukt, gebeurt er helemaal niks.
Alle aansluitingen nagelopen, dus stekker aan de achterkant van de voeding eruit, aan/uit knop achterkant systeemkast even beroerd, stekker weer in de voeding en aan de voorkant weer de aan/uit knop ingedrukt en ja dan start Windows weer normaal op. Maar even zo vrolijk scheidt ie er weer binnen enkele minuten mee uit door zich telkens spontaan geruisloos af t sluiten.
Heb inmiddels alle denkbare opties die in de Veilige Modus voorhanden zijn geprobeerd met telkens opnieuw hetzelfde resultaat, spontaan afsluiten. Ook systeemherstel lukt niet, want  halverwege bij het terugzetten van bestanden gaat het al mis; spontaan afsluiten weer.
Wat me opvalt is dat er geen melding komt van Windows is niet afgesloten wat b.v. in Vista en WIN 7 wel het geval is en dus wordt getoond. Al zo lang niet meer met WIN XP gewerkt dat ik eigenlijk niet meer of deze melding ook zou moeten verschijnen.
Is dit nu een software matig probleem of zou er wat met de voeding aan de hand zijn gelet op het feit dat als stekker aan de achterkant eruit wordt gehaald de 0/- knop even in beide standen heen en weer wordt gezet en dan wel het systeem start of wat met andere hardware!
Een zijkant al open gemaakt, maar zie niks vreemds van losse stekkers of iets ook geen schroeilucht dat er iets zou zijn door gebrand.
Misschien de celknoop batterij op het moederbord aan vervanging toe, allemaal maar gissen3x.
Ik hoor graag wat het probleem kan zijn en hoe eventueel op te lossen.

Han

Als je het internet niet opgaat ermee, kun je hem nog prima gebruiken voor dit soort klusjes.

Lijkt of de PC te warm wordt.
- Check even of er niet veel stof aanwezig
- Check of de fans werken
- valt hij ook uit als je opstart met de zijkant open?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Kast van binnen is helemaal stofvrij, onlangs nog gedaan.
Moeten beide fans in werking treden, dus die zowel op het moederbord als in de systeemkast als Windows wordt opstart?
Indien ja,  is het antwoord nee, want beiden ventilatoren zijn muisstil en draaien niet.
Windows start ook op met de open zijkant, maar houdt het na een paar minuten toch voor gezien. Vanochtend nog geprobeerd, dus aangezet, Windows start, bureaublad gevuld en na een paar minuten weer spontaan afsluiten.
Dan kan er eigenlijk nog geen sprake zijn van enige oververhitting of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit en is wel/geen werking ventilatoren van directe invloed op het spontaan afsluiten.
Wat ik ook trouwens raar vind dat het controle lampje van Num lock op het toetsenbord blijft branden. Pas als ik de stekker uit de systeem kast verwijdert, gaat het lampje uit. Zou betekenen dat het niet aan de voeding kan leggen..??!!

Han

De ventilator op de processor moet altijd draaien. De processor wordt héél snel warm. Ook als je verder niks doet met je PC.
De ventilatoren in de kast is een ander verhaal. Het ligt eraan hoe die aangesloten zijn. Direct op de voeding aangesloten draaien ze altijd op volle kracht. Op het moederbord aangesloten of met een temperatuur sensor ertussen draaien ze als het nodig is en op de snelheid die nodig is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

De ventilator op de processor doet het dus niet en zal naar ik mag aannemen voor 99,9% oorzaak zijn van het probleem. Ik ga maandag kijken of ik dat kan oplossen door er een andere ventilator op te zetten. Laat je vanzelfsprekend nog weten hoe en wat.
Tot zover weer bedankt, zou zeggen nog een gezellige Koningsdag.

Han

Dat is 100% de oorzaak van het probleem.  :yessss
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Nu de oorzaak is vast gesteld, zit ik nog met de volgende vraag. Kan morgen stad en land gaan afbellen op zoek naar een ventilator. Moederbord is van 2006 een ASRockUpgrade-600. Zijn dat universele ventilatoren die altijd op zo'n moederbord passen of een specifiek model dan wel enkel ASRock ventilatoren. Als ik op Google zoek naar een ventilator voor dit type moederbord vind ik eigenlijk niks. Jouw kennis op dit gebied is vele malen groter als wat ik er van weet.

Han

Mijn kennis wat betreft het vervangen van een processor ventilator is niet zo heel groot. Ik heb het zelf nooit gedaan. Ik denk dat je het beste het boekje van je PC even mee kunt nemen naar een PC winkel en dan aangeeft dat de processor cooler defect is geraakt. In het boekje staat welk type processor je hebt en zij kunnen je dan adviseren welke koeler erop kan. Vergeet geen tubetje coolpasta erbij te nemen. Daarvan na het verwijderen van de oude cooler en oude coolpasta, een heel klein beetje (druppeltje) op de processor doen. Veeg de nieuwe pasta uit tot een dun laagje met bijvoorbeeld een bankpasje. ECHT een heel dun laagje. Doe je het te dik, dan droogt de pasta in en heb je geen goede connectie tussen CPU en cooler.

Voordat je dit alles gaat doen, trek eens het stekkertje los van je processor cooler en plaats die opnieuw. Er kan stof tussen zitten waardoor hij geen contact maakt. Geef ook de fan eens een klein zetje en kijk of hij gaat draaien.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, toch een paar hele goede tips die je me nu geeft. Dan maar beter ff met de desktop onder mijn armen naar een pc shop en het vakkundig laten vervangen (althans dat hoop ik en ga ik vanuit) als ze een passende ventilator hebben, dan zelf gaan zitten klooien.
Morgen dus werk aan de winkel. Jij opnieuw bedankt.

Han

Goed idee. Heb ik destijds met mijn pentium 4 ook laten doen. Als je een cooler niet goed erop zet dan werkt het niet goed en blijft ie uitvallen. Vooral met videobewerken wordt je cpu erg warm.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Gisteren om uiteenlopende redenen niks van gekomen. Vandaag met de systeemkast naar de pc shop gegaan en is de ventilator vervangen. Maar gelijk de andere ventilator ook laten vervangen want die is net zo oud, anders sta ik over een week of wat weer in de shop.
Thuis gekomen, draait alles weer als een zonnetje. Of het tijdens video bewerken ook zo zal blijven gaan moet de toekomst uitwijzen; op dit moment ligt er niks op de plank om te bewerken.

Han

Fijn. Ik ben ervan overtuigd dat het met videobewerken ook goed zal gaan mits de cooler goed op je processor zit. Als de processor te warm wordt dan schakelt de interne beveiliging hem namelijk weer automatisch uit.

Sluiten maar?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!