XP opstart probleem

Gestart door tijs67, 31 mei 2005, 12:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tijs67

Sinds gisterenavond heb ik het volgende probleem. Mijn pc (Pentium4, 2 harde schijven: master = Hitachi 40 Gb en slave = WD 120 Gb) werkte de hele avond prima, aan het einde deed hij opeens heel lang over een actie (starten Excel).
Bij het opnieuw opstarten (Windows XP pro) bleef hij wel 5 minuten hangen op het zwarte scherm met XP logo en de blauwe "heen en weer lopende balk".
Hij kwam daarna wel op het bureaublad terecht, maar met een lopende zandloper. Na zo'n 10 minuten heb ik de pc maar uitgezet.

Enig idee wat er aan de hand is?

Han

Dat blijft ook voor ons gissen, tijs.

- Hoe goed is deze PC onderhouden. (Gooi je wel een de temp-map / cache-map /prefetch-map etc leeg)
- Check je deze PC wel eens op de aanwezigheid van spyware
- heb je een recent geupdate virusscanner op deze PC geinstalleerd staan
- Doe je wel eens een online virusscan?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

tijs67

Een antwoord op je vragen Han:
Ik onderhoud mijn pc redelijk goed. Ik heb laatst (paar weken geleden) mijn pc doorlopen, Hitman Pro gedraaid.
Ik heb een recent geupdate virusscanner.
Een online virusscan heb ik al een tijd niet gedaan.
Ik zal ook voor de zekerheid eens kijken in de mappen die jij noemt.
Daarnaast hoorde ik zojuist om via veilige modus (F8) op te starten en daara Hitman Pro te draaien?

Nog andere tips?

Han

Hitman Pro kan juist dit probleem veroorzaakt hebben.
Je hoort steeds meer en meer dat dit programma zaken wegsmijt die niet weg gesmeten horen te worden.
Zie o.a dit topic en google rerults op "Hitman pro" probleem.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

tijs67

Maar Hitman Pro heb ik een paar weken geleden gedraaid. Dan had ik er toch veel eerder last van moeten hebben?

Han

Yep dat zou je dan wel denken. Maar toch vertrouw ik hitman-pro niet meer.
Ik heb er al veel narigheid door zien ontstaan.

Maar dit soort problemen ontstaat niet zomaar.
Kan je je herinneren wat je op deze machine gedaan hebt voordat dit ontstond?
Draai eens een uitgebreide schijfcontrole en controleer met een harddisktooltje
even of je harddisk nog in orde is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

tijs67

Ik zat volgens mij alleen op internet.
Hoe doe ik een uitgebreide schijfcontrole en waar haal ik een harddisktooltje vandaan?

Han

Schijfcontrole :
- Open je verkenner
- Klik met je rechtermuisknop op een partitie (bijvoorbeeld c:)
- Vraag de eigenschappen op
- Ga naar het tabblad Extra
- Klik bij "foutcontrole" op de knop "Nu controleren"

Harddisktooltje :
Een harddisktooltje om de kwaliteit van je harddisk te controleren kan je downloaden op de site van de fabrikant van je harddisk.
- Hitachi : Drive fitness test
- Wstern Digital : Lifeguard Diagnostics
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

tijs67

Gisterenavond opgestart in veilige modus, dat ging overigens goed. "Alles" werkte naar behoren, apparaten werden herkend, schijven hebben status "ok" (gecontroleerd via Schijfbeheer; ik had je laatste reactie nog niet gelezen).
Daarna toch maar Hitman gedraaid (bij Adaware 4 critical items gevonden).
Via ctrl-alt-del zag ik de volgende processen:

taskmgr, explorer, svchost(3x), lsass, services, winlogon, csrss, smss, System en Niet-actieve...

Vervolgens opgestart in normale modus, opstarten ging goed tot aan bureaublad. Alle icoontjes worden getoond, alleen de blauwe balk onderin toont niets (geen snelkoppelingen, geen startbutton, etc) en wanneer je je muis daarop zet, zie ik de zandloper.
Ook dit duurde en duurde maar, dus weer na tig minuten uitgezet en weer opgestart, met hetzelfde resultaat.

Wat nu?

Han

Het lijkt erop alsof je profiel beschadigd is :

Check even je logboeken. Gebeurtenis-ID's (Event ID's) uit een logboek kun je invoeren op deze site en dan kan je zien wat er loos is.

Heb je al een systeemherstelpunt teruggezet van een paar dagen geleden, voordat dit probleem ontstond?

Deze pagina kwan ik tegen bij Microsoft: Er treden problemen op in Windows XP wanneer uw profiel is beschadigd
Misschien heb je er iets aan?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

tijs67

Gisteren in veilige modus opgestart, uitgebreide virusscan gedaan, niets gevonden.
Ook de stroom enige tijd van de pc afgehaald en schijfcontrole gedaan.
Uiteindelijk bleek een herstelpunt van een kleine week geleden de oplossing. Pc werkt weer.

Wat me wel opviel was dat het erop leek dat, voor het terugzetten, de pc iedere keer nadat ik wat dingen geprobeerd had, een stukje verder leek te komen dan de vorige keer.

Hoe dan ook, het probleem lijkt verholpen. Bedankt voor jullie hulp.

Han

Fijn dat het opgelost is Tijs  :goed  Ik sluit het topic af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!