Defrag weigert.

Gestart door anykoen, 20 november 2004, 21:40:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anykoen

Voorgeschiedenis:
SP2 is geïnstalleerd en veroorzaakte geen problemen.

Op aandringen van Microsoft heb ik een paar "essentiële" updates geïnstalleerd - ik kan niet meer achterhalen welke - en alles leek goed te zijn gegaan.
Toen werd ineens het bureaublad wit (weer eens wat anders dan blauw), de icoontjes verschoven naar ongeveer het midden van het scherm en toen was het afgelopen. Geen herstelpunten meer; bij starten bleef de pc hangen op "Welkom" (wat hatelijk).

Inmiddels heb ik XP opnieuw geïnstalleerd en alles draait weer min of meer.
Wat wel lastig is, is dat defrag niet meer werkt. Als ik het bestand aanklik, of via "start - uitvoeren" wil starten, flitst iets (dat zal wel defrag zijn) over het scherm en is direct weer verdwenen.

Vraag: hoe krijg ik defrag weer aan de praat?

Paul
Paul

Han

Draai eens foutcontrole op alle partities en dan defrag in veilige modus Paul
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

themasteronline

Wat ik eruit begrijp is dat je dus waarschijnlijk bij die updates van Microsoft een vernieuwde driver van je video kaart hebt gedownload niet meer doen dus anders heb je weer hetzelfde probleem 
ik heb al vaker gezien dat bij de windows update geupdate drivers staan van hardware en die bij instalatie problemen geven  of helemaal niet willen instaleren een mooi voorbeeld hiervan is mijn geval de nvidea drivers . je kan dus voor dit soort updates beter naar de site van de fabikant gaan en dit soort updates van microsoft negeren.Dit geld natuurlijk niet voor de andere updates van microsoft.

ik vraag me alleen af waarom je na een herinstalatie je schijf wilt defragmenteren dat is totaal overbodig want je schijf is immers (als het goed is) geformateerd.
Het heeft alleen zin om te defragmenteren als er grote bestands wisselingen hebben plaats gevonden bijvoorbeeld als je een groot bestand delete hebt, of als je je internet cache opschoont of als je een aantal programma`s hebt verwijderd. 

Als je toch wilt defragmenteren klik dan eens naar google en typ dan 'voptxp" een uitstekend progje dat het beter doet dan de standaard  defrag  van microsoft

suc6 ermee

Marco 

anykoen

Het zal wel dom zijn, maar ik weet niet hoe ik bij de foutcontrole moet komen.  Die suggestie heb ik dus (nog) niet kunnen uitproberen.
Ik ben wel verder gaan spitten en ik blijk via config - systeembeheer - computerbeheer WEL defrag te kunnen opstarten.

De opmerking over NVDIA zou wel eens erg raak kunnen zijn want de aansturing van de monitor was ook in de war; drivers opnieuw geïnstalleerd.
Volgens mij was het wel verstandig om te defragmenteren omdat ik - mede door de her-installatie - een aantal progs heb gewist, die achterhaald waren of niet meer werkten. Ik probeer steeds van progs van het internet het hele bestand op te slaan, dus inclusief set-up, maar dat lukt niet altijd. Daarom verwachtte ik wel een lappendeken.

VOPTXP ga ik proberen en dan is alles weer een beetje op orde (als ik er nog een aantal uren aan spendeer). 
Wat ik alleen nog niet snap zijn twee foutmeldingen na opstarten, die op het bureaublad staan:
Application error: Could not get stats.
Application error: Main window initialization failed.
Ik kan echter niet ontdekken wat er niet zou functioneren; de meeste progs draaien weer, internet is weer bereikbaar, dus???

Paul
Paul

themasteronline

Hoi Paul
het enige wat "DOM" is als je een vraag niet stelt hier ;)
Het onderstaande is hoe je bij de fout controle moet komen
Met het hulpprogramma Foutcontrole kunt u het systeem controleren op fouten van het bestandssysteem en beschadigde sectoren op de vaste schijf.

Open Deze computer en selecteer vervolgens de lokale schijf die u wilt controleren.
Klik in het menu Bestand op Eigenschappen.
Klik op het tabblad Extra onder Foutcontrole op Nu controleren.
Schakel onder Opties voor schijfcontrole het selectievakje Beschadigde sectoren zoeken en repareren in.
Opmerkingen

U opent het onderdeel Deze computer door te dubbelklikken op het pictogram Deze computer op het bureaublad.
U kunt dit proces alleen uitvoeren als alle bestanden zijn gesloten. Als het volume op dit moment in gebruik is, verschijnt er een berichtvak waarin u kunt opgeven of u de schijfcontrole wilt uitvoeren wanneer u het systeem de eerstvolgende keer opnieuw start. Nadat u het systeem vervolgens opnieuw hebt gestart, wordt de schijfcontrole uitgevoerd. Op het volume kunnen geen andere taken worden uitgevoerd terwijl dit proces actief is.
Als het volume is geformatteerd met NTFS, worden door Windows automatisch alle bestandstransacties geregistreerd, beschadigde clusters vervangen en kopieën opgeslagen van de belangrijkste gegevens van alle bestanden op het NTFS-volume.

Ten tweede zou ik je echt aanraden om belangrijke bestanden op je pc te backuppen en dan alsnog een schone instalatie van windows uitvoeren ,
dan begin je met een schone lei en zijn waarschijnlijk al je problemen opgelost. want een windows instalatie uitvoeren over de oude heen geeft vaak problemen zoals je nu ondervindt

marco

Han

De NVIDIA driver die bij windows-update klaarstaat gaf hier ook problemen.
Na installatie daarvan werd mijn PC vreselijk traag en onstabiel.
Gelukkig kun je in WinXP kiezen voor het herstellen van de oude driver.

Dat gaat via :
- Deze computer
- beheren
- apparaatbeheer
- rechtsklikken en eigenschappen kiezen van je videokaart
- kies tabblad stuurprogramma
- klik op de knop "vorig stuurprogramma"
- Rebooten

Toen ik dat had gedaan werkte alles weer naar behoren. Die driver raak ik niet meer aan !!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Fijn, al dat medeleven; soms voel je je als Klein Duimpje tegen de reus Bill.
Voptxp vond heel veel onaangesloten bestanden; een goed prog.. Ik weet niet of ik het zal kopen want Defrag doet het weer en ik heb het idee dat het niet zo belangrijk is dat XP wat over het hoofd ziet. Ik mag er een maand over nadenken.

Nu nog de foutcontrole draaien. De meeste trucs voor het dagelijks gebruik ken ik wel, maar ik vind het nog steeds - na zoveel jaren MSdos, windows 95 en 98 - lastig om de weg te vinden in XP. Gelukkig is hier de mogelijkheid van "a little help from my friends".  :uno

Wat mij tegen houdt om een schone installatie uit te voeren, is dat heel veel progs moeten worden geïnstalleerd; al de verwijzingen naar registry enz gaan verloren, of is hiervoor toch ook een trucje?
Paul

Han

Yep, het truckje heet Norton Ghost  ;)

Maak een ghost-image van je installatie mét applicaties als die goed draait.
Gaat er iets mis dan zet je gewoon je image terug en voila... probleem opgelost.
Ik gebruik Ghost nu al sinds 1998 en ik wil niet anders meer. Het programma is zijn geld dubbel en dwars waard.

Maar...... het probleem waarvoor je dit topic opende is van de baan toch?
Kan ik het topic afsluiten?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Het begon met defrag en toen barste de ellende los; ik ben nog steeds aan het her-installeren.  Maar inderdaad, het oorspronkelijke probleem is verholpen dus dit onderwerp kan worden afgesloten.

Afgezien van Ghost, wil ik een andere configuratie maken; een kleine schijf voor alleen windows en de progs (en de image!) op de grote schijf.

Bedankt weer voor alle steun en wijze raad,

Paul

:D
Paul