Een filmpje op je website zetten

Gestart door minoes, 20 februari 2005, 19:30:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

minoes

Ik ben een homepage aan het maken.  Vandaag heb ik ontdekt dat ik ook filmpjes op de homepage kan zetten.  In mijn pc zitten enkele korte filmpjes die ik maakte van de digi.  Ik speel ze af met media player.  Maar het probleem is dat deze filmpjes ontzettend veel Mb bevatten.  Een filmpje van amper 1 minuut en 5 seconden heeft algauw 16,9 Mb.  Ik ben een absolute leek in die dingen.  Maar ik vraag me af of er een mogelijkheid bestaat om deze filmpjes te comprimeren of zoiets.  Op de homepage die ik aan het maken ben heb ik recht op 250 Mb.   Als ik er een paar films op wil zetten zal dat zoals ze nu zijn toch wel veel plaats nemen op mijn site. 
Is het enigzins mogelijk om een filmpje kleiner te maken ofzo ?  Misschien wel een domme vraag maar ik ben nu eenmaal een leek in al die dingen en kan het toch niet laten om vanalles te proberen... al doende leert men zeggen ze toch altijd ?
Mijn homepage maak ik met het programma van Freewebs.  Ik kan dus een filmpje uploaden en kan kiezen tussen drie verschillende dingen :
- embed macromedia flash
- embed video clip
- embed sound clip

Han

Je filmpje zo uit de digitale camera is w.s. een mpg of Mpeg.. Als je via google zoekt dan zie je dat er programma's zijn die mpg om kunnen zetten (coderen) in DivX of XVid. Daarmee kun je filmpjes véél kleiner maken dan dat ze eerder waren. Nadeel is dat je filmpjes niet zomaar af kan spelen als je de site bezoekt die dat gebruikt. Je kunt je voorstellen dat als je software gebruikt om een filmpje in te pakken (te coderen) dat men dan ook software geinstalleerd moet hebben om het filmpje weer te bekijken (uit te pakken). Om het gecodeerde bestand weer te kunnen uitpakken (decoderen ) hebben de bezoekers van je site een geinstalleerde codec nodig. Welke codec jij gebruikt bepaalt wat je bezoekers nodig zullen hebben om te kunnen kijken.

Mijn mening : Als ik op een site kom waar je een codec nodig hebt om te kunnen kijken, dan sluit ik doorgaans die site meteen af. Ik vind het niet de moeite waard om een codec te gaan installeren voor een persoonlijke homepage. Voor die site nl duizenden anderen waarvoor ik niks hoef te installeren. DivX en Xvid zijn tegenwoordig wel vrij bekende codecs maar nog geen 80% heeft het al op zijn PC geinstalleerd staan. In deze tijd van virussen en trojans zijn verstandige surfers steeds minder bereid om zomaar iets te installeren voor het bekijken van een site.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

minoes

Dan zal ik het maar zo laten.  Trouwens, ik moet eerlijk bekennen, de kijkers zullen wel meer hebben aan een grappige foto dan
aan een filmpje die misschien landradig kan overkomen. 
In elk geval bedankt voor de uitleg.

Han

Graag gedaan hoor.
Ik sluit het topic af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!