SATA schijf word niet gevonden

Gestart door pauloort, 19 april 2005, 14:13:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pauloort

Hallo,ik heb het volgende probleem.Ik heb met Norton GHOST een exacte kopie gemaakt van mijn harde schijf,dit omdat de schijf waarschijnlijk gauw stuk gaat gezien de geluiden die hij maakt.Ik heb de kopie gemaakt naar een sata schijf.ik kan echter niet opstarten van deze schijf.Ik krijg de melding dat hall.dll ontbreekt.dit onderwerp heb ik gezocht in deze forums,maar kon niet vinden wat ik zocht.Ik zou een diskette moeten hebben met de drivers voor een sata schijf maar bij mijn moederbord is alleen een cd-rom geleverd en ik zie geen mogelijkheid de benodigde bestanden te kopieren naar een diskette.de drivers op de cd-rom zijn te groot bestand om naar diskette te kopieren.
weet iemand mischien welke bestanden ik op diskette moet zetten om met F6 een niet Windows scsi raid programma te installeren?
Mijn moederbord is een ASUS A7N8Xdeluxe
alvast bedankt.
Paul.

Han

Ik heb ook een ASUS moederbord en m'n bootHD is een SATA schijf.
Mijn moederbord is wel vrij nieuw (ASUS P4P800E)
Zorg ervoor dat in je BIOS de SATA harddisk als eerste bootdevice staat.
Als dat niet zo is dan krijg je de foutmelding die jij noemt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pauloort

Heb ik gedaan,in de bios heb ik de keus sata/scsi of scsi/sata ik heb eerst laten starten van sata verder heb ik de andere ide schijven ontkoppelt en alleen de sata schijf aangesloten gelaten,maar de foutmelding blijft.
Ik denk dat ik echt de floppy met opstartbestanden moet hebben,maar op de site van ASUS zijn ze niet te vinden,alleen de complete drivers(4.0 mb)die kan ik dus niet op een floppy kwijt.
als ik maar wist welke bestanden er op de floppy moeten staan kan ik ze wel van de cdrom afhalen.
Paul.

frank

Op de cd van het moederbord als je die doorleest dmv de verkenner kom je een icoontje tegen genaamd make a disc  of iets dergelijks, als je die aanklikt installeert hij op een lege diskette de s-atadrivers :)
[url="http://kabonfootprint.com/"]http://kabonfootprint.com/[/url] & [url="http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/"]http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/[/url]

pauloort

Helaas dit is er niet ik vind alleen onder de map drivers/SATA 2 mappen met disk1 en disk2 deze beide gekopieerd maar tijdens opstarten vanaf disk krijg ik de melding dat bepaalde bestanden niet gevonden kunnen worden.En ook als ik de tekstbestanden weglaat dan is de map sata drivers nog te groot voor een floppy
Paul.

Stofke

Als je die drivers op de site van Asus even download vindt je daar
ook het mapje waar je "make a disc" kunt aanklikken om naar je
diskette te versluizen.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

pauloort

Ik heb de drivers gedownload maar ze zijn exact gelijk aan die welke op mijn cdrom staan.geen mogelijkheid om een floppy te maken.Ik heb ook drivers gedownload van een iets ander type mobo A7N8X-E deluxe,maar het verschil is dat deze ook stuurprogrammas heeft voor Linux. daar kon ik wel een dos diskette maken,maar voor Linux en dat werkt niet voor Win XP.
Het vreemde is dat ik Linux Mandrake op de sataschijf had staan.DVD erin alle apparaten die aangesloten zijn,aanzetten en binnen 20 minuten alles geinstalleerd zonder enige driver/stuurprogramma te installeren,Linux herkent echt alles.
Mischien moet ik Linux weer installeren en de startupmanager van Linux gebruiken.
Of een nieuw moederbord met diskette bijgeleverd :(
Paul.

Han

Ik heb nooit SATA drivers hoeven installeren. Dat werkte gewoon meteen.
Komt dat omdat ik een nieuwer moederbord heb?

Ziet de XP installatie je SATA schijf wel?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

Citaat van: Han op 19 april 2005, 22:35:56
Ik heb nooit SATA drivers hoeven installeren. Dat werkte gewoon meteen.
Komt dat omdat ik een nieuwer moederbord heb?



Dit ligt inderdaad aan het moederbord, bij de P4C800 van Asus moest ik ook
geen sata-srivers installeren maar bij de P4S800D van Asus wel, zelfde merk,
zelfde socket maar toch bij de één installeren en bij de andere niet.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Stofke

Om nu even terug te keren op het eigenlijke Sata probleem. Volgens mij kan
dit niet erg lukken omdat je nu met een sata schijf zit waar geen satadrivers
opzitten omdat ge een cloon hebt gemaakt van een IDE schijf die die sata
drivers niet nodig heeft om op te starten.   :-\
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Normale procedure als er een diskdriver geinstalleerd moet worden, is toch deze? :
- Bij de WinXP installatie kan je een externe diskdriver toevoegen
- Die driver wordt door de installatieprocedure verwerkt waardoor de SATA schijf door windows herkend wordt
- Daarna kan de windows-installatie voortgezet worden
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

Da klopt maar ik dacht dat dit enkel bij een propere lei zo was en niet
na het klonen van een IDE op een SATA, ik doe nog wat opzoekingswerk.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

pauloort

de SATA schijf heb ik altijd gebruikt voor opslag van fotos videos en dergelijke dus zonder OS.Een tijdje heb ik daar een partitie op gemaakt en daar Linux Mandrake op gehad
dit werkte zonder problemen.Ik heb de partitie van Linux geformatteerd en weer gebruikt om mijn cloon van Windows op te zetten.
Het gekke is ,ik kan de schijf gewoon benaderen van mijn andere (ide) harde schijf en alle windows bestanden van de cloon zijn aanwezig,ik kan alleen niet opstarten van deze schijf.Kan het soms zijn dat ik de cloon gemaakt heb van een ide schijf en zodoende door windows niet word herkend op een sata schijf.
Paul.

Stofke

De sata schijf laat zitten op de sata raid1 controller en opstarten vanuit de IDE,
windows zal de sata raid controller vinden en em installeren vanop de cd rom.
Dan de schijf van de IDE clonen op de sata schijf. Koppel de ide schijf af,
ga naar bios en zet in Advanced onder advanced BIOS: Raid or scsi card boot: RAID en First BOOT: HD0

Eventueel dit eens proberen.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Stofke

Heb je eigenlijk een gewone ghost genomen of de speciale om
besturingssystemen over te zetten ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Speciale Ghost??  Ik gebruik mijn Ghost 9.0 (en dat deed ik ook met oudere Ghost versies) voor alles.
Images van hele disks, bootpartities en ook van gewone partities.
Als je de image terugzet in Ghost 9.0 en het is een bootpartitie dan moet je alleen wel even een vinkje zetten bij de optie dat het een actieve partitie is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

Ik bedoel dezelfde ghost maar de functie speciaal voor OS aanvinken,
maar omdat er geen OS om die HD stond dan zal dit wel niet het
probleem zijn denk ik.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

pauloort

Hallo mensen allemaal bedankt voor het meedenken enzo,maar ik heb viaviavia allerlei kennissen iemand gevonden met hetzelfde moederbord en die had de drivers wel bijgeleverd gekregen.
Dus vol hoop opnieuw geprobeerd en ....het werkt.
Ik vind het alleen vreemd 1e waarom ik de diskette niet had,de doos van het moederbord was nieuw en verzegeld.
en 2e waarom op de site van Asus geen info hierover te vinden is,wat de benodigde bestandjes aangaat tenminste.
Ik heb wel de diskette gekopieerd voor een volgende keer :cool
In ieder geval bedankt voor de input.
Paul.

Han

Top dat je het aan de praat hebt  :goed

Ik zou de driver maar op een CD branden Paul, diskettes zijn wat dat betreft niet te vertrouwen.

Ik sluit het topic af  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!