De ondersteuning voor uw Windows 10 versie gaat stoppen

Gestart door john, 12 maart 2021, 21:19:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Die eerdere scan van de app Driver Easy bevat, zie ik nu pas, een driver update voor ASUS precision touchpad, wordt hier met een andere benaming dezelfde hardware bedoeld waar eerder wordt gesproken van ASUS screenpad...??!!

Han

Als dit inderdaad jouw laptop is. Dan heeft ie twee videokaarten.
Eentje geïntegreerd in het moederbord (dat zal dan de Intel(R) UHD Graphics 620) zijn en de dedicated vidokaart (NVIDIA GeForce MX150).
Zie je nergens iets van Nvidea staan?  Kijk eens op de aankoopbon van je laptop wat voor typenummer er precies genoemd wordt of kijk op de doos waarin hij verpakt zat

Op de asus site zou de nieuwste versie van de software voor jouw laptop te vinden moeten zijn op: https://www.asus.com/nl/support/Download-Center/
Om 100% zeker te zijn dat je de juiste driverpagina hebt moet je exact weten welke laptop je voor je hebt. Waarschijnlijk vind je daar ook een update voor je screenpad.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Citaat van: john op 18 maart 2021, 19:03:17
Die eerdere scan van de app Driver Easy bevat, zie ik nu pas, een driver update voor ASUS precision touchpad, wordt hier met een andere benaming dezelfde hardware bedoeld waar eerder wordt gesproken van ASUS screenpad...??!!
De plek waarmee je zonder losse muis je laptop kunt besturen met een geïntegreerde muis heet normaliter een "touchpad".
Op asus laptops heb je meer mogelijkheden op het touchpad. Er kan (zag ik op een filmpje) zelfs bewegend beeld en knoppen op afgebeeld worden.
Op die laptops heet het touchpad ineens een screenpad. Lijkt me dus inderdaad hetzelfde touchpad/screenpad al heeft de tweede meer mogelijkheden.

Maar je schreef dat ASUS nieuwe firmware uit zou brengen. Firmware is iets anders als een driver.
Met firmware kunnen ze de werking van hardware wijzigen. Eer driver (naam zegt het al) bestuurt alleen de hardware maar wijzigt niet hoe de hardware werkt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik zou dus eventueel die nieuwe driver voor de videokaart kunnen downloaden en installeren als ook die andere driver.
Voor de rest blijft dus datgene van kracht wat op de ASUS website als antwoord is gegeven voor de incompatibiliteit en het niet kunnen upgraden van Windows 10. Met andere woorden "lijdzaam" afwachten tot ASUS met de firmware over de brug komt.
Ik ga dat een week of 2 aanzien maar daarna toch weer aan de bel trekken bij ASUS.
Voor al jouw hulp en zoveel meer mijn gewaardeerde dank. Vanzelfsprekend houd ik je op de hoogte.

john

Mijn internetverbinding is vandaag verre van stabiel, ligt er om de haverklap uit. Ik zie dat ik jouw reactie#21 even over het hoofd heb gezien.
De link die je hebt bijgevoegd naar CoolBlue is niet de laptop die ik heb. Type aanduiding van mijn laptop eindigt op 514T en die afgebeeld op de website van CoolBlue op 194T. Ik heb apparaatbeheer van boven naar beneden helemaal door gescrold en alle hoofdbenamingen uitgeklapt maar ben nergens ook maar iets van Nvidia tegen gekomen. Dus denk ik, gezien het verschil in type aanduiding dat mijn laptop dus enkel een shared videokaart heeft en geen dedicated. Correct me if I am wrong.
De doos waar de laptop heeft ingezeten, hier nu niet bij de hand. Ik kan nog eens zoeken, online, of ik de aankoopnota ergens kan vinden. Volgens mij zou ik een account moeten hebben bij CoolBlue waar dit soort gegevens zijn opgeslagen. Daarna kan ik de ASUS website weer opzoeken en zo nodig e.e.a updaten.

Bugs

Als je een account hebt bij Coolblue kun je al je bestellingen inzien die je met dat account hebt gedaan, inclusief de koopbon.
Groetjes van Bugs

john

Zojuist dus bij CoolBlue ingelogd met dit als resultaat.
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T
Serienummer: ..........................
Zoals ik in een vorig bericht aangaf is het type nummer van mijn laptop niet die waarvan Han een link gaf.
Dus heeft mijn laptop idd. enkel een shared videokaart en geen dedicated want die laatste kon ik ook niet in apparaatbeheer vinden.


Edit Han: Serienummer verwijderd. Dat is persoonlijke info waar we verder toch niets mee kunnen doen

Han

Afwachten wat voor antwoord je verder krijgt van ASUS, dan maar.

Je hebt dus deze laptop..
Hij is qua specs die nu normaal zijn best minimaal te noemen. De processor die hij heeft kwam uit in 2009. Ik snap dat ie nog doet waar je hem voor gebruikt maar eens raakt
de hardware zo oud dat fabrikanten stoppen met het uitbrengen van updates. Dat is na zoveel jaar toch best logisch. Ze kunnen geen updates blijven maken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik ben even geschrokken van je kanttekeningen m.b.t. het notebook. Na 2x slikken toch nog wat vragen/opmerking.
Ik kocht dit notebook in december 2017. Hij had toen de allernieuwste 8th generatie Core i5 processor. Vergis je je niet met het jaartal want kan me nauwelijks voorstellen dat 2009 correct is. Als ASUS totaal geen intentie meer heeft om voor dit notebook nog firmware uit te brengen,waarom wordt het dan wel op de website vermeld?

Bugs

Han bedoelde dat de i5 processor in 2009 op de markt is gekomen. Daarna zijn er steeds andere versies van uitgekomen. Die van jou (Kaby Lake R, zo heet jouw versie) is uitgekomen in het eerste kwartaal van 2017. Dus schrik niet al te hard. Als Asus schrijft dat ze nog updates uit zullen brengen zullen ze dat heus wel doen. Maar verwar geen firmware met drivers.

Hier wat informatie over jouw processor (Engelstalig).
Groetjes van Bugs

john

Hi Bug, zoals Han het bracht was het vanuit een historisch oogpunt terecht opgemerkt dat de Core i5 processor voor het eerst in 2009 werd uitgebracht. Maar toen ik haar bericht las, dacht ik, lekker fris, koop ik eind 2017 bij CoolBlue een nieuwe laptop blijkt die al uit 2009 te zijn. Ik was in staat acuut naar de winkel op het Oostplein te rijden ware het niet dat ik momenteel niet in Rotterdam ben.
Ik verdiept me natuurlijk veel minder in dit soort materie als jullie. Ik zie dat momenteel al weer de 11e generatie is geboren en vanzelfsprekend dat blijft gewoon doorgaan. Een 1e generatie Core i5 uit 2009 zal zeker niet meer worden ondersteund.
Zoals ik al eerder opmerkte, kijk ik het even aan en ga weer aan de bel trekken bij ASUS als het daar stil blijft.

Han

Sorry dat ik je heb laten schrikken. Dat was geenszins de bedoeling!
Inderdaad maar wachten tot ASUS over de brug komt. Is het lijdzaam afwachten of kun je nog iemand aanspreken op het bericht dat de firmware zou komen?
Het is alweer eind maart en firmware om de win10 versie van mei vorig jaar te kunnen installeren zou er dus allang moeten zijn. Extra functies in win 10 maar even
vergetend maar veel belangrijker is dat je veel beveiligingsupdates misloopt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Zojuist met ASUS gechat. Als eerste suggestie zei men om mijn BIOS te updaten. Dat is toch geen firmware of..??!! Daarna kreeg ik een link om een bestand te downloaden en installeren, waarna de Windows 10 mei versie 2020 zonder problemen zou moeten werken. Werd nog wel aan toegevoegd, als er toch problemen zijn weer contact op te nemen om dan een schone installatie uit te voeren vanaf een USB stick.
Is dit correct verhaal of iets wat ze op mijn mouw hebben gespeld om er vanaf te zijn.

Han

Het BIOS kun je zien als het centraal zenuwstelsel van je computer. Die stuurt alle hardware aan.
Als ASUS hardware anders aan willen laten sturen door het BIOS dan stellen ze normaal snel software (firmware) beschikbaar
die ervoor zorgt dat het apparaat anders benaderd wordt. In een txt bestand bij de firmware kun je zien wat deze update gaat veranderen.
Je kunt je voorstellen dat het updaten van het BIOS zorgvuldig moet gebeuren. Bij een fout kun je je hardware volledig "bricken" = onbruikbaar maken.
Misschien kun je een BIOS-update beter bij en ASUS servicepunt laten doen. Gaat het dan fout dan is het hun probleem en niet het jouwe.
Reparatiebedrijven geven bijvoorbeeld al nooit garantie af voor BIOS-updates. Ook al weet je wat je doet en lijkt alles van te voren bij de
voorbereiding ok, dan nog kan het misgaan. Maak voordat je een BIOS update laat doen dan ook altijd backups van je belangrijke stuff.

Ik heb zo ooit met een BIOS-Update de PC van mijn moeder verknald. Is al jaren geleden maar ik ben het nooit vergeten. Ik begin er niet meer aan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik heb het bestand inmiddels wel gedownload maar wijselijk nog niet geopend en meer.
Als de BIOS update correct is uitgevoerd zou het installeren van de Windows 10 mei versie 2020 dan blijkbaar geen verdere problemen moeten kunnen opleveren, of nog steeds maar afwachten?!
Jouw opmerking : als ASUS hardware anders enz....is veelzeggend.
De mei 2020 versie van Windows 10 is over een goede maand al weer een jaar oud en enigerlei software heeft ASUS totaal niet beschikbaar gesteld ondanks het feit dat ze op hun website duidelijk stellen dat je niet naar Windows 10 versie mei 2020 moet upgraden maar wachten (tot je dus een ons weegt) op firmware die niet beschikbaar komt. Weer een goede les, mijn volgende laptop never ASUS.
Trek ikzelf niet aan de bel bij ASUS gebeurt er dus helemaal niks, hun policy van zoek het maar zelf uit.
Ik ga een service punt opzoeken en kijken wat dat oplevert.

john

Er zit nog niet veel schot in dat alles. Zit eigenlijk te wachten op een reactie van ASUS die binnen 48 uur zou reageren maar dit deadline niet heeft gehaald. Maakt mij ook niet zoveel uit of het 48, 72, 96 uur of meer duurt. Vooralsnog wordt de huidige Windows 10 versie op mijn laptop nog steeds ondersteund.
Maar al rond neuzend op de ASUS website kwam ik een link tegen waarmee je een instructiefilmpje te zien krijgt op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=HQXFd0CN4s8
Als ik deze video bekijk, lijk het op zich niet zo gecompliceerd en zou op deze manier de firmware worden toegepast waarna de Windows versie 2004 verder zonder problemen zou werken. Vooralsnog geef ik er de voorkeur aan dat het op een servicepunt van ASUS wordt uitgevoerd gelet op jouw BIOS ervaring uit het verleden in mijn achterhoofd. Hoe zie jij dit?

Han

Ik heb ook nooit beweerd dat het moeilijk is. Het is een risicovolle procedure. Als er iets misgaat en je bios stuurt belangrijke hardware niet meer juist aan dan kan er veel mis gaan.
Hij kan helemaal niet meer opstarten, geen beeld, geen toetsenborrd etc. Niet te voorspellen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Vanochtend opnieuw met ASUS contact opgenomen. Klantvriendelijk, vanuit mijn standpunt, kan ik het niet noemen. Ze sturen dan wel een link met een uitleg/handleiding hoe je BIOS aan te passen en als ik de persoon van ASUS mag geloven zou er met Winflash totaal niks mis kunnen gaan. Is dat zo??? ASUS schijnt geen eigen servicepunt te hebben. Zou in de garantie het notebook moeten worden gerepareerd gaat het naar een repaircenter. Mijn vraag, kunnen ze daar dan ook niet BIOS doen werd negatief beantwoord; dus niet. Hun advies, ga maar naar een pc winkel en laat het daar doen. Al met al ben ik niet bijster happy en laat ASUS je eigenlijk in de kou staan.

Han

Tja zit dan niks anders op om dat te doen als die PC winkels weer open gaan maar ook zij bieden geen garantie bij het flashen van een BIOS.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Dat WinFlash is in Programma's onder ASUS al geïnstalleerd op het notebook. Die app geopend en het zou dan idd., zoals de ASUS help desk man me zei, simpel en eenvoudig want er kan niks fout gaan. Maar, nu komt het, als die App opstart, geeft ie de mogelijkheid om of naar update/firmware op je notebook te zoeken dan wel online. Ik koos voor het laatste.Volgens WinFlash is mijn huidige BIOS versie 310 van modeldatum 04/19/2019 en de BIOS update ook versie 310 echter van 06/05/2019. Dan verwacht ik dat ik op bijwerken moet klikken en opgelost, fluitje van een cent. Maar wat meldt WinFlash dan: Het BIOS bestand is ouder dan uw huidige versie.......dat zie ik ook wel!!! Ik kan dan enkel op afsluiten klikken en ben dus geen cm opgeschoten. Ga morgen weer chatten met ASUS want ik begrijp er nu helemaal niks meer van.
In een van je eerdere berichten had je het over een tekst bestand. Hetgeen ik aan de hand van een van ASUS ontvangen link heb gedownload en uitgepakt, zit o.a. een tekst bestand.
Kan jij hier wijs uit worden.
[Version]
Signature   = "$WINDOWS NT$"
Class       = Firmware
ClassGuid   = {f2e7dd72-6468-4e36-b6f1-6488f42c1b52}
Provider    = %Provider%
DriverVer   = 04/19/2019,10.1.2.310
CatalogFile = X510UAR_310.cat
PnpLockdown = 1

[Manufacturer]
%Provider% = Firmware,NTamd64

[Firmware.NTamd64]
%SystemFirmwareDesc% = FirmwareInstall,UEFI\RES_{2298e6ea-135b-5a92-9ac6-0609d99c338b}

[FirmwareInstall.NT]
CopyFiles = Firmware_CopyFiles

[Firmware_CopyFiles]
X510UAR.310

[FirmwareInstall.NT.Hw]
AddReg = Firmware_AddReg

[Firmware_AddReg]
HKR,,FirmwareId,,{2298e6ea-135b-5a92-9ac6-0609d99c338b}
HKR,,FirmwareVersion,%REG_DWORD%,0x00000310
HKR,,FirmwareFilename,,{2298e6ea-135b-5a92-9ac6-0609d99c338b}\X510UAR.310

[SourceDisksNames]
1 = %DiskName%

[SourceDisksFiles]
X510UAR.310 = 1

[DestinationDirs]
DefaultDestDir = %DIRD_WINDOWS%,Firmware\{2298e6ea-135b-5a92-9ac6-0609d99c338b}

[Strings]
; localizable strings
Provider             = "ASUSTeK COMPUTER INC."
ClassDesc            = "Firmware"
FirmwareResourceDesc = "Firmware Resource"
SystemFirmwareDesc   = "System Firmware"
DiskName             = "Firmware Update"

; non-localizable strings
DIRD_WINDOWS = 10
REG_MULTI_SZ = 0x00010000
REG_DWORD    = 0x00010001