Aanmeldingsfout in het thuisnetwerk. Niet de juiste machtiging.

Gestart door sandra n., 18 februari 2007, 16:24:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sandra n.

Ik krijg de volgende fout:
//uw-pc2 is niet toegankelijk. U heeft mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
Aanmeldingsfout: De gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken op deze computer.

Ik ben bezig geweest om een thuis netwerk in te stellen. Eigenlijk in eerste instantie alleen om de printer te delen.

We hebben een draadloos netwerk. De PC is gekabeld aangesloten op het draadloze modem (omdat het bereik niet voldoende was).
Hierop is de printer aangesloten. Verder bevindt zich een laptop in het netwerk. Ik wil dus eigenlijk dat de laptop rechtstreeks gebruik kan maken van de printer (die aangesloten is op de andere PC).

Op de Computer staat Windows Media Centre. Op de laptop staat Windows XP HOME.
Als ik in een dos-schermpje het commando "net view" doe dan zie ik op zowel de PC als de laptop, beide PC's.
Het netwerkje is er dus wel. Ik kan ook gebruik maken van gedeelde documenten op de laptop vanaf de PC. Die kant in werkt het dus wel.
Alleen moet het de andere kant op werken, omdat de printer is aangesloten op de PC.

Verder kreeg ik eerst een inlogscherm toen ik probeerde om van de laptop naar de PC te komen.
Daarna heb ik op beide systemen het "GAST-account" geactiveerd en nu krijg ik te melding die bovenaan staat.

Verder heb ik alles ook al geprobeerd zonder firewalls. Dat gaf de zelfde melding.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

paul76

Vreemd probleem omdat je de ene kant op wel kunt delen (op de desktop kun je de laptop wel benaderen) maar de andere kant op niet. Op het eerste oog lijkt het me een rechten-probleem van de accounts die je gebruikt.

Zo maar een paar ideeën om uit te proberen:
- hebben de accounts die je op beide computers gebruikt allebei Administrator rechten?
- probeer het eerst als er zo min mogelijk beveiligingen aan staan. Zet dus bijvoorbeeld firewalls van de pc's of van de router tijdelijk uit om te zien of het daaraan ligt.
- kun je beide pc's op het netwerk wel pingen? (kijk in een dosscherm met ipconfig/all wat het ip-adres van beide pc's is en stuur een ping zowel van de laptop naar de pc als andersom dmv ping <IP-adres>)
- hebben de accounts die je op beide computers gebruikt dezelfde naam? Ik heb wel eens gehoord dat dat uit kan maken (gek genoeg).

Ik heb Windows Media Centre nooit gebruikt in een netwerk, misschien is het een probleem tussen XP en Media Centre maar daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Hopelijk levert bovenstaande iets op, succes ermee!

sandra n.

He Paul76,

Blijkbaar was het netwerk op de pc niet goed ingesteld want na de netwerk wizard nog een keer gedraaid te hebben, werkt het wel.

Stom hè???

Maar, deze mag dus weer dicht want ons probleem is opgelost.