Printen met IrfanView.

Gestart door anykoen, 04 augustus 2003, 21:35:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anykoen

Al jaren ben ik gebruiker (en bewonderaar) van IrfanView; klein en toch veel mogelijkheden. Ik deed er van alles mee, totdat ik kleinkinderen kreeg.  ???

Per email kreeg ik een achtl foto's van de kids. Ik heb ze uitgeprint, maar zou nog graag een fotovel willen hebben waar ze allemaal opstaan. 8 foto's op één vel betekent dat ze wat groter kunnen dan ze zijn aangeleverd.

Dat is probleem 1: hoe kan ik ze met behoud van de verhoudingen allemaal in 1x vergroten?

Probleem 2: hoe kan ik de 8 foto's rangschikken op één vel foto-papier.

Om maar gelijk te bekennen, PSP heb ik niet.  Wie heeft desondanks goede raad?


Paul
Paul

Han

Al had je PSP, Paul.... Daarmee kan het ook niet wat jij wilt.
In PSP kan je foto's wel bewerken maar voor zover ik weet gaat dat ook per foto.

Heb je al es rondgekeken op www.download.com in de grafische sectie. Misschien vind je daar een shareware/freeware proggie dat doet wat jij wilt?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Hoi Han,

en ik maar denken dat per pc alles kan; ben ik dan toch mijn tijd vooruit?
Toch heb ik hoop dat er een prog is dat het kan; alles vermenigvuldigen met dezelfde factor zodat de verhoudingen blijven gehandhaafd.
Ik ga op zoek en als ik iets heb gevonden of verzonnen - maar ook als het niet lukt - zal ik het melden; ter lering en vermaak.

cu

Paul
:zwaaien
Paul

anykoen

Hallo, stand van zaken:

In deze korte tijd heb ik het prog nog niet echt kunnen doorgronden, maar ik denk dat ik een goede kandidaat heb: XNview.
Email: webmaster@xnview.com or pierre.g@wanadoo.fr

Het is in ieder geval mogelijk om de plaatjes (weliswaar per stuk) in een bepaald formaat te zetten. Het gemak is dat ook cm als maar gebruikt  kan worden en de beeldratio wordt bewaard.
Ik ga nu proberen het prog te snappen en dat vraagt wel even tijd, omdat het heel veel opties heeft.

Paul
 :yessss
Paul

Han

En nog een freeware-proggie ook  :)

Even voor de anderen. xnview is hier te downloaden.

Ik heb de complete version gedownload en ga die morgen effies uitgebreid bekijken.  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Hallo Han,

een paar jaar geleden heb ik XN geprobeerd en was er toen niet zo tevreden over; er zijn nu heel veel mogelijkheden bij gekomen en ik krijg de indruk dat het nu een volwaardig prog is geworden. GRATIS!

Voor mijn "probleem" heb ik een simpele niet-technische oplossing gevonden.
Open Word - nieuw bestand - invoegen -> uit bestand. Zonder enige kennis van zaken kun je dan de plaatjes een voor een verplaatsen en verkleinen/vergroten. Soms komt het plaatje ergens half op een bestaand plaatje terecht maar ook dan is het een kwestie van klik-en-sleep.
Het is een amateuristische methode maar het voordeel daarvan is dat je niets hebt te maken met pixels, inches en andere moeilijke vaktermen.

Toch ga ik nog wel verder spelen met XN en ontdekken wat er mee kan.

Paul
 :foto
Paul

Han

Hoe je het doet maakt niks uit Paul. Als je maar voor elkaar krijgt wat je in je hoofd hebt  :)
Voor grafische dingen gebruik ik vaak verschillende programma's.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Helemaal mee eens.
Wat mij betreft: ik heb een oplossing en het item kan worden gesloten.
Bedankt voor de belangstelling en tot de volgende puzzel.

Paul

 :)
Paul

Zandman

Okay dan zet ik het topic op opgelost
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.