DVD-bestanden afspelen van externe hdd - regio-error in mediaplayer

Gestart door paul76, 14 maart 2008, 17:10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Ik loop met mijn nieuwe laptop tegen het volgende probleem aan. Ik twijfel of dit topic onder Vista thuishoort of hier, bij de overige software. Toch maar voor het laatste gekozen. Op de laptop staat Vista Premium als besturingssysteem.

Een dvd-schijfje afspelen via de dvd-speler van de laptop is geen probleem, dat gaat vanzelf goed in Windows Media Center (start automatisch). Ik krijg het alleen niet voor elkaar om DVD-bestanden (IFO, VOF en BUP bestanden in een directory VIDEO_TS) die op de harde schijf staan op de laptop af te spelen. In WMC zie ik geen mogelijkheid om deze bestanden te openen. Als ik probeer af te spelen met Windows Media Player krijg ik de melding dat de regiocode van de DVD niet klopt. Dat terwijl ik er nooit een regiocode aan heb gehangen voor zover ik weet. Het gaat namelijk o.a. om DVD's die ik zelf heb gemaakt met video editing software (dus van eigen beelden van een camcorder). Ook bij geripte DVD's krijg ik deze melding. Mijn vraag is simpel, ik hoop het antwoord ook: Hoe kan ik deze DVD-bestanden afspelen (liefst m.b.v. één van de standaard-Windows programma's, WMC of WMP)?

Han

Ik speelde deze bestanden strandaard af met de aanwezige mediaplayer 11.
Ik gebruik nu weer mijn oude vertrouwde Power DVD. Voor Vista gebruik ik "PowerDVD.7.3.3506.Ultra.Deluxe"
Ik krijg hier geen regio-vragen, ook niet op mijn zelf samengestelde dvd's
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Wat betreft de regiocodemelding. Om daarvan af te raken is er een programmaatje wat "AnyDVD" heet. Als je dat eerst start en dan pas je Windows Mediaplayer dan zou je die regiocode melding niet meer moeten krijgen. Ik weet niet welke versie van AnyDVD onder Vista werkt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ik heb een proefversie van AnyDVD gedownload (21 dagen gratis, daarna moet je ervoor betalen) maar krijg daarmee in WMP telkens nog diezelfde foutmelding. Zelfs voor mijn zelf samengestelde DVD's (die op de harde schijf staan) waar voorzover ik weet helemaal geen regiocode op zit. Heel gek vind ik, ik kan binnen WMP nergens opties vinden om te wijzigen waardoor dit probleem niet meer optreedt.

PowerDVD speelt ook al mijn dvd-bestanden zonder problemen af. Voorlopig zal ik dit dus als tussenoplossing gebruiken. Bedankt voor het meedenken! Topic kan worden gesloten. Als ik nog een keer een oplossing vind voor het probleem binnen WMP zal ik het nog wel even laten weten.

Groeten,
Paul

Han

Het regiocode-probeeem zou met AnyDVD opgelost moeten zijn. Ik kan hier zonder mekkeren Australische,
Europeese en Amerikaanse DVD's afspelen in WMP11 als ik eerst AnyDVD start.

Het zou nog kunnen dat WMP11 een codec mist om je eigengemaakte dvd's af te spelen. Het programma
geeft dan wel meer hele vage foutmeldinngen waar je weinig tot niets mee kunt. Ik draai in Vista het
"K-Lite Mega Codec Pack 3.8.0". Daar zitten alle codecs in die je maar kunt wensen. Tevens een alternatieve
realplayer en alternatieve quicktime player. Makkelijk want als er een nieuwe versie is dan uninstall je dit
codecpack in zijn geheel, start je PC opnieuw op om oude resten te verwijderen en daarna installeer je de
nieuwe versie. Klaarrrr ben je.

http://codecpack.nl/klmcodec380.exe

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ik heb het geprobeerd met het codec-pack maar krijg nog steeds dezelfde melding, ook bij mijn zelf samengestelde DVD's. Het ligt blijkbaar toch ergens anders aan, maar ik heb geen idee waaraan. Gelukkig heb ik voorlopig PowerDVD! Heb jij nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn?

Han

Nog één ideetje en dan weet ik ook niks meer.

Misschien is er toch een probleem met de mediaplayer zelf.
In de map C:\Program Files\Windows Media Player\ staat een file genaamd setup_wm.exe
Als je daarop dubbelklikt zou vista de mediaplayer opnieuw moeten installeren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Sorry voor mijn late reactie. Maar als ik daarop dubbelklik gebeurt er niets. Ja hij zegt eerst dat hij gaat installeren maar vervolgens verdwijnt dat venster en gebeurt er dus niets meer. Heel vreemd vind ik dit. Ik ga het maar eens navragen bij de computerwinkel waar ik de laptop heb gekocht, misschien weten zij een oplossing.

Ik zal nog laten weten of dat iets heeft opgeleverd.

Han

Er lijkt niets te gebeuren maar op de achtergrond wordt de mediaplayer gereset naar de standaard settings en worden de belangrijke bestanden nagelopen en bij beschadiging opnieuw geinstalleerd. Zie jij bij jou nadien verder geen verschil dan is er met je mediaplayer verder niks mis.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Het probleem wordt steeds gekker. Met mijn Mediaplayer is inderdaad niets mis. Tot nu toe had ik geprobeerd om de DVD-bestanden af te spelen vanaf mijn externe harde schijf. Om het probleem aan de compu-shop te kunnen laten zien had ik 1 DVD naar mijn interne harde schijf gekopieerd (zodat ik de externe HDD thuis kon laten). Voordat ik naar de compushop ging, wilde ik nog wel even zeker weten dat het probleem er ook nu nog was. Nu blijkt dus dat afspelen vanaf een lokale harde schijf wél gewoon werkt en alleen bij afspelen vanaf mijn externe harde schijf de melding over de regiocode komt. Ik houd het voorlopig maar op een bug in Windows Media Player. Kun je ergens ook dit soort dingen melden eigenlijk? Lijkt me toch dat meer mensen hier tegenaan zouden moeten lopen. Voor mij is nu in elk geval duidelijk dat als ik vanaf mijn externe harde schijf een DVD wil afspelen, dit niet met WMP lukt. Wat mij betreft kan dit topic worden afgesloten.

Bedankt voor het meedenken!

Han

Toch is het vreemd want in Vista Business kan ik dat wel. Ik download zo vaak een film die ik alleen vanaf de harddisk kijk en dan weer wegsmijt. Dat deed ik eerst met WMP maar omdat PowerDVD meer functies heeft ben ik daarop overgestapt. Dat was niet omdat het niet werkte.

Het probleem blijft dus toch bestaan. Ik sluit nog even niet af. Arie en Josette draaien dacht ik ook Vista Home Premium. Misschien kunnen zij eens proberen of ze bij hun een dvd vanaf de harddisk kunnen afspelen?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Helaas, zou nog niet weten hoe via Windows mediaplayer af te spelen.
Gebruik  ook power dvd of VLC (gratis - http://www.downloadstad.nl/download/vlc_media_player.html )

Han

DVD afspelen in mediaplayer:
- Open je mediaplayer
- Klik bovenin het menu op "Bestand"
- Kies dan "openen"
- Blader naar een dvd op je harddisk en selecteer alle bestanden uit de map "VIDEO_TS"
- Klik op "Openen" en je DVD start.

Bedienen van de dvd-functies door met je rechtermuisknop in het venster te klikken waar de dvd afspeelt.
De dvd-functies in Mediaplayer zijn minimaal.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

OK Han, ik ben er ook wel nieuwsgierig naar of anderen hetzelfde probleem hebben. Het staat hierboven al wel, maar nog even voor de duidelijkheid:
Het probeem doet zich bij mij alleen voor wanneer de DVD-bestanden op mijn externe harddisk staan (via USB aangesloten). Wanneer ze lokaal staan of op een schijfje is er niets aan de hand.

Han

Ah okee, extern. Dat had ik nog niet begrepen. Dat stond nog nergens toch?
Ga ik morgen ook even uitproberen voor je. Heb nu even geen puf om de externe hdd uit de kast te pakken en er een dvd naartoe te kopieren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Extern staat volgens mij voor het eerst genoemd in mijn bericht van 27 maart. Ik had er eerlijk gezegd niet eerder bij nagedacht, oftewel vooraf niet verwacht dat dit wat uit zou maken. Dat blijkt nu toch het geval. Vreemd genoeg.

Is prima hoor, om even de tijd te nemen om het uit te proberen, ik weet dankzij jou hoe ik het probleem kan omzeilen!

Han

Het is er vandaag niet van gekomen. Ben het eerlijk gezegd ook een beetje vergeten. Ben voor de lol bezig geweest met het maken van een wordpress weblog en het vertalen van een engelstalige thema voor dat blog in het nederlands.
Ik moet morgen toch de backups daarvan op de externe hdd zetten (staan nu eventjes op een sticky) dus dan zal ik meteen even een film naar de externe hdd overpompen en kijken of ik die zonder problemen af kan spelen of niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nou, d'r is niks mis met jouw installatie, Paul. Ik krijg dezelfde mededeling als ik af probeer te spelen van m'n externe hdd. Het maakt niet uit of het een dvd in NTSC formaat is of gewoon een dvd voor onze regio. Bij beide zie ik onderstaande foutmelding:


   


Zal een van de foutjes zijn in Vista. Misschien wordt het met SP1 gecorrigeerd?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Inderdaad, ik krijg precies die melding. Gelukkig is er niks mis met m'n installatie. En ook gelukkig dat ik nu 2 workarounds weet voor het probleem. PowerDVD gebruiken óf eerst de film lokaal zetten. Nu vol spanning SP1 afwachten. Bedankt voor alle moeite en dit topic afsluiten maar!

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!