Ghost - Bootable

Gestart door Scorpia, 26 januari 2007, 23:36:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpia

Hello iedereen,

ik had een computer met 2 harde schijven, toen ik besloot dat ik met 1 genoeg had,
Heb ik deze in 2 partities verdeeld, 1 voor data, en de andere om de ghost van men C-disk op te zetten.
Nu heb ik met een andere computer alles teruggezet maar de computer ziet de schijf wel, maar wilt niet booten
Dus ik denk dat ik de partitie moet formateren als "bootable"
Hoe doe ik dit?
Google heeft mij niet echt geholpen...
hou er rekening mee dat ik de ghost die op een externe harde schijf staat wil terugplaatsen! (Dus geen nieuwe windows installatie!)


vg


Han

Welke versie van Norton Ghost draai je? Waar je de image vandaan haalt maakt in principe niks uit. Het gaat om de settings die je meegeeft bij het terugzetten. Heb je bij het terugzetten van je ghost-image aangevinkt het station geactiveerd moet zijn? Daarmee geef je aan dat de pc van die partitie moet booten. Activeer je 'm niet dan kan ie er ook niet van booten.


Even een opmerking tussendoor:
Een Ghost-image bewaren op een partitie van dezelfde harddisk is niet slim.
Wat als je harddisk crashed? Dan ben je zowel je data als je ghost-image kwijt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Scorpia

Ik draai Norton Ghost 9.0

En station activeren kon ik niet aanvinken, de onderste mogelijkheden om aan te vinken waren niet beschikbaar (lichtgrijs en niet aanklikbaar)

Han

Die versie draaien wij hier ook.
Er is kennelijk iets niet in orde. Je moet dat "activeren" namelijk wel aanvinken anders kan je er niet van booten. Stel er maar even een vraag overt bij symantec. Misschien hebben zij verder advies voor je.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Scorpia

Ik heb nu Norton Ghost op een andere computer geïnstalleerd, en net hetzelfde
Ik heb wel bij activeren of registratie key ingeven "later" gedrukt...

Nu ligt het hieraan of moet je voor de "set drive active" functie al iets voorzien bij het maken van de Ghost?

Groetjes

edit: of ligt het misshien aan het feit dat de destination drive "slave" is ?

Scorpia

 :o Ja inderdaad blijkt dat het wel gaat op de master


Denk denk


Hoe kan ik dat nu op die andere schijf zetten? want opstarten met 2 masters lukt natuurlijk niet!

Misschien even windows erop installeren en dan de ghost eroverzetten?

Iemand die iets minder omslachtig weet?

thx

paul76

Ik begrijp je probleem niet meer helemaal. Je ging toch een harde schijf *uit* je computer halen? Maar er zitten er nog steeds 2 in? Wat is nu de situatie waar je uiteindelijk naartoe wilt? Eén of 2 harde schijven in je pc?

Standaard boot je PC van je C-schijf. Dat kun je wel anders instellen maar dat heeft eigenlijk alleen zin als je meerdere besturingssystemen naast elkaar wilt kunnen draaien. Voorzover ik begrijp is dat bij jou niet het geval. Dus moet je zorgen dat je image terug wordt gezet naar de C-schijf. Dit is (in standaard configuraties) de primaire partitie op je Master harddisk.

Of heb je nu tijdelijk 2 schijven in je pc om je image te kunnen overzetten en wil je straks 1 van die schijven eruit halen?

Scorpia

Die tweede heb ik er in gestoken om mijn computer te kunnen opstarten, die dat er in moet komen is geformateerd dus ja

De disk waar hij nu op boot moet er dus uit..

paul76

OK, dan snappen we elkaar weer ;)

Als het goed is is de Norton Ghost cd zelf al bootable (dat is met mijn versie in elk geval zo). Dan heb je je huidige Master disk niet nodig en  kun je met alleen je definitieve harddisk in je pc via de cd-rom opstarten. In de BIOS kun je aangeven dat de pc vanaf de cd moet booten. Dan kun je je image gelijk op de goede plek terugzetten.

Scorpia

Ok alles liep goed, tot waar ik de drive "active" moet zetten

Ik kan het weer niet selecteren... :(

Nochtans, hij detect de master bij opstarten, en ziet de partities mooi in het programma Norton ghost



edit: dan maar is proberen opstarten met de windows cd... en dan de ghost terugzetten

paul76

Vreemd hoor. Probeer je je systeem wel op de primaire partitie van je harddisk te zetten?
En heb je je harddisk al master gemaakt?

Scorpia

antwoord is positief op beide


ik kom er wel uit..

paul76

Echt vreemd dan . . .  >:( 

Succes ermee!

Scorpia

wilt zelfs geen windows installeren op de schijf

Ook niet na partities te verwijderen, nieuwe aan te maken zoals hij aanraad

paul76

Ik heb net even in mijn Ghost gekeken hoe het precies werkt. Volgens mij vink ik dat vinkje om de partitie actief te maken zelfs nooit aan bij het terugzetten van een oud systeem.

Lukt het wel om het image terug te zetten zonder dat vinkje te gebruiken of kun je er helemaal niets mee?

Scorpia

Het lukt perfect, maar je kan er niet op booten!

Windows is nu aan het installeren, hij aanvaarde het als ik alle partities verwijderde...

Nu kan er eigenlijk niet veel meer foutgaan, gewoon de Ghost terugzetten, en data overpompen!


Bedankt voor de hulp!


moest het foutgaan dan horen jullie het wel  :)

paul76

Dat moet inderdaad werken. Dan kun je als alles is geïnstalleerd weer opnieuw partitioneren met b.v. PartitionMagic

Maar . . . hoe had je de partities eigenlijk aangemaakt?

Scorpia

Met partitionMagic gewoon..

In de toekomst: alles eraf, en later partitioneren

paul76

Tja. . . als dat wel werkt moet je wel . . . maar gek blijft het.

Scorpia

OK update:

Nu heb ik blijkbaar de Symantec Recovery CD nodig zegt hij, ik heb dus alleen de Installatie CD van Norton Ghost, en daarmee lukt het dus niet..

Symante Recovery Disk CD (available with Nortonar SystemWorks Premier)

Waar haal ik zoiets?  :D