Windows 7, 64-bit; eindeloos scannen van 2 apps

Gestart door john, 19 februari 2015, 10:25:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Maar goed dat ik meer tijd dan geld heb..............!!
Ik ga er mee aan de slag en laat je de uitkomst weten.

abbs

Citaat van: john op 25 februari 2015, 12:35:08
Maar goed dat ik meer tijd dan geld heb..............!!
Zonde   :cool
CiteerIk ga er mee aan de slag en laat je de uitkomst weten.
Dat is goed ik hoor het wel  :goed

john

Was eigenlijk al begonnen, maar toch nog een vraag.
Moet ik de instellingen van het tabblad Services in Systeemconfiguratie laten staan zoals gewijzigd voor de Windows schone start of weer terugzetten naar default?

abbs

Citaat van: john op 26 februari 2015, 02:51:31
Was eigenlijk al begonnen, maar toch nog een vraag.
Moet ik de instellingen van het tabblad Services in Systeemconfiguratie laten staan zoals gewijzigd voor de Windows schone start of weer terugzetten naar default?
Terug zetten zoals het was voor je het uitschakelde  :goed

john

Duidelijk. Heb inmiddels in Systeemconfiguratie tabblad Opstarten 8 items aangevinkt met even zoveel keer opnieuw starten en Malwarebyte laten scannen zonder een probleem. So far so good dus.
Maar het 9e vakje wat ik nu wil aanvinken in het tabblad Opstarten staat bij Avast antivirus. Aanvinken geen probleem maar als ik dan op toepassen wil klikken, gaat het vinkje weer weg dus op OK klikken heeft dan weinig zin.
Zie ik ook in het tabblad Services dat Avast Antivirus en Avastv Box Com Service niet zijn aangevinkt. Handmatig aanvinken en daarna op Toepassen klikken zelfde resultaat als hiervoor omschreven bij het tabblad Opstarten.
Is dit op te lossen of gewoon negeren en het niet aangevinkt laten voor wat het is en doorgaan met het volgende item.

abbs

Citaat van: john op 26 februari 2015, 10:30:57

Is dit op te lossen of gewoon negeren en het niet aangevinkt laten voor wat het is en doorgaan met het volgende item.
Ja gewoon even negeren en door gaan, kijk dan als je klaar bent of avast! mee opstart zo niet dan kan je hem verwijderen en opnieuw installeren (als dat de boos doener niet is)

john

Avast zou per definitie niet de boosdoener kunnen zijn. Het scan probleem met Malwarebyte was al aanwezig voordat ik MSE verwijderde en er voor in de plaats Avast ging gebruiken. Maar goed, ik ga nu verder met het tabblad Opstarten nalopen op de mogelijke boosdoener en dan zien we het vanzelf.

john

Ik zie nu dat na de laatste herstart Avast niet mee opstart en als gevolg de melding: uw systeem is onbeschermd.
In Avast klikken op alles oplossen of op starten omdat de achtergrondservice niet actief is, geeft geen resultaat.
Dit gewoon zo laten for the time being en handelen zoals je me in je laatste bericht liet weten?!

john

De boosdoener is bekend. Het is de app Spyware Terminator 2012. Kijk er toch van op, waarom.........
Malwarebyte heb ik ongeveer direct na aankoop (maart 2013) op de notebook geïnstalleerd.
Omdat de gratis versie hiervan geen real-time bescherming biedt in december 2013 Spyware ook geïnstalleerd.
De gratis versie van deze app biedt wel real time bescherming. Tot dusver gaf dat geen probleem.
Omdat beide apps dagelijks worden ge-update, heb ik zo'n vermoeden dat er bij een recente update ergens in de laatste week van januari een overlapping heeft  plaats gevonden waardoor Spyware de scan van Malwarebyte niet laat voltooien.
Als ik nu de real time bescherming van Spyware uitzet en Malwarebyte laat scannen, verloopt het scanproces vlekkeloos.
Laat ik daarentegen de real-time bescherming van Spyware aanstaan, blijft de scan van Malwarebyte hangen.
Dat is op zich geen probleem, althans als ik ieder keer voordat ik Malwarebyte laat scannen even Spyware realtime uitzet.
Hoor graag hoe jij daar over denkt.
Dan zag ik dat in het tabblad Algemeen van Sysconfig de opstartmethode Normaal uit staat vanwege de eerdere uitschakelingen in de tabbladen Services en Opstarten. Ik neem aan dat ik nu gewoon weer voor Normaal opstarten kan kiezen?
Als laatste AVAST die is nog steeds uitgeschakeld zowel in het tabblad Services en Opstarten en aanvinken hielp niet.
Eerder zei je verwijderen en opnieuw installeren. Dat blijft gewoon van kracht?

john

In navolging van je eerdere suggestie om AVAST opnieuw te installeren, heb ik dat inmiddels ook gedaan.
AVAST laten scannen, niks gevonden en daarna Malwarebyte weer laten scannen (met Spyware uitgeschakeld).
Scanproces van Malwarebyte zonder "hangen" voltooid.
Dus mag de conclusie luiden dat het probleem, dank zij al jouw goede raad en wat al niet meer is opgelost, waarvoor ik je ten zeerste erkentelijk ben.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor dat alles.
Tenzij jij nog iets te melden hebt, mag, wat mij betreft, er een  :slotje op.

john

Na het oplossen van het scan probleem met Malwarebyte leek het erop dat het notebook weer als vanouds draaide.
Maar of te vroeg gejuicht dan wel zat er nog een addertje onder het gras.
Ik heb daarom maar een nieuw topic geopend omdat ik niet kan overzien of het nieuwe probleem iets te maken heeft met het opgeloste probleem.

Han

Dan gaan we in dat topic verder en sluiten we de boel hier af.

Abbs, zou jij daar even mee willen kijken. Ik weet niet of dit probleem malware nog gerelateerd is.
Laat als je wil maar even horen wat je ervan vind.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!