Printer delen met laptop in Vista

Gestart door ghelsing, 03 juni 2008, 08:53:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ghelsing

Nog even over printer delen met mijn laptop. Ik heb inmiddels een nieuwe laptop Acer Extensa 5620
daar mijn laptop afgelopen Vrijdag gestolen is. Dus nu maar opnieuw beginnen met mijn printer die op mijn pc is aangesloten te delen met mijn laptop. Mijn laptop draait op Windows Vista en mijn pc op Windows XP. Hoe deel ik nu in Windows Vista een printer die op mijn PC is aangesloten.
Ik had de vorige keer nogal problemen mijn printer te delen met mijn laptop, dat lukte niet.
Het kan natuurlijk zijn dat mijn netwerk niet goed meer werkt, maar  ik kan wel gewoon Internetten met mijn laptop als met mijn PC. dus neem ik aan dat het netwerk gewoon werkt.

Groeten van Gerard
Gerard Elsing

Han

Balen dat je laptop gestolen is. Ik hoop dat ie verzekerd was en dat je backup van je data had.
Vergeet niet de diverse wachtwoorden overal aan te passen als je niet wil dat anderen er met je accounts vandoor gaan.

Okee, terug naar je vraag:
Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad. Vraag dan de eigenschappen op om de settings van het netwerk voor je neus te krijgen. * Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is.
Doe je dat niet dan moet je accounts aan gaan maken voor elke PC die de printer wil gaan gebruiken en dat wil je niet omdat dat veel ingewikkelder is.

Verder gaat eigenlijk gewoon hetzelfde als een printer delen tussen XP PC's.
- Je XP pc heeft een netwerknaam - ik noem 'm even XP-desktop
- Je gedeelde printer heeft een naar - ik noem 'm even HP
- Je deelt de printer op de XP machine dus die printer heeft een netwerkpad \\XP-desktop\HP

Op de vista pc installeer je een printer die verwijst naar netwerkpad \\XP-desktop\HP

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Sorry voor de late reactie, ik ben de laatste tijd nogal druk met mijn werk geweest, maar nu heb ik weer wat meer tijd, dus wil nog steeds mijn printer die op mijn pc is aangesloten delen met mijn  laptop (Vista). Nu schrijf je dit. Op de vista pc installeer je een printer die verwijst naar netwerkpad \\XP-desktop\HP
Waar kan ik dat vinden op mijn pc ??  of laptop ?? 

Ik vind het vervelend dat ik nog steends niet kan printen vanuit m,n laptop
Ik hoop dat je me kan helpen.


Edit Bugs: Afbeelding verwijderd. Plaatjes mogen alleen van je eigen webruimte op PCN geplaatst worden. Daarbij was het plaatje van die je had geplaatst (op Photobucket) al niet meer zichtbaar. Om die reden hebben we ook afgesproken om dat niet op PCN te doen.

Groeten Gerard
Gerard Elsing

paul76

Zoals Han zei zorg je er eerst voor dat de printer op de XP-computer gedeeld wordt.

Vervolgens installeer je op de Vista PC een netwerkprinter die verwijst naar het netwerkpad zoals Han heeft aangegeven. Dit doe je in het configuratiescherm - printers - een printer toevoegen.

ghelsing

Ik wil op mijn Vista PC een netwerkprinter installeren , maar zoals je in de screens ziet, kan ik geen printer vinden, die verwijst naar het netwerkpad.


Groeten van Gerard

Gerard Elsing

Han

Je moet met het venster op het tweede plaatje aan de slag. Dat kan op twee manieren:

1) Je kunt het bovenste rondje aantikken en dan over je thuisnetwerk zoeken naar je XP pc. Dan op die naam dubbelklikken zodat je de shares op die PC ziet en dan ook de gedeelde printer. De printer selecteer je dan.

2) Daar kun je de netwerknaam van de printer meteen intikken zoals ik die eerder opgaf. Uiteraard dan met de computernaam en naam van de printer die bij jou van toepassing is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Op de eerste manier lukt het niet, krijg deze meldingen.



Op de tweede manier, weet ik niet de netwerknaam van de printer , kan ik die niet op mijn pc vinden , waar de printer op aangesloten is.

Groeten Gerard
Gerard Elsing

paul76

Als je de printer deelt op je XP-pc moet je hem zelf een netwerknaam geven. Net zoals wanneer je een map deelt.

ghelsing

Sharenaam van printer die op pc is aangesloten HPPhotos. Naam van de printer HP Photosmart 8200 Series (kopie1).  moet kopie1 er ook bijgezet worden.

Gerard Elsing

Han

De netwerknaam van de printer=

\\naam van je PC\sharenaam van je printer
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Oké bij mij is dat dan  \\GEZIN\HPPhotos  als ik dit ingeef krijg ik een melding .....kan geen verbinding met de printer maken , controleer of de naam juist is opgegeven en of de printer verbonden is met het netwerk. of mag de naam van de PC  (GEZIN) niet met hoofdletters
Dus ik ga nu twijfelen of het netwerk wel goed is.
Hoe kan ik dat controleren
Gerard Elsing

Han

Je kunt dat controleren door op de XP pc een map te delen en dan op de vista-pc een share aan te maken naar die map. Als je die map op de vista pc zonder problemen kunt openen dan is je netwerk okee.

Heb je dit wel gedaan?
Citaat van: Han op 03 juni 2008, 18:49:59Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad. Vraag dan de eigenschappen op om de settings van het netwerk voor je neus te krijgen. * Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is.
Doe je dat niet dan moet je accounts aan gaan maken voor elke PC die de printer wil gaan gebruiken en dat wil je niet omdat dat veel ingewikkelder is.

Fix de plaatjes een paar berichten hierboven even. Dan kunnen we zien wat je bedoelt.
Je kunt je bericht daar editten door op de knop "verander" te klikken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad. Vraag dan de eigenschappen op om de settings van het netwerk voor je neus te krijgen. * Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is.
Doe je dat niet dan moet je accounts aan gaan maken voor elke PC die de printer wil gaan gebruiken en dat wil je niet omdat dat veel ingewikkelder is
.Zo staat het bij mij  \\GEZIN\HPPhotos ....... PC en Printer. Je schrijft
Je kunt dat controleren door op de XP pc een map te delen en dan op de vista-pc een share aan te maken naar die map. Als je die map op de vista pc zonder problemen kunt openen dan is je netwerk okee.
Ik heb op mijn XP PC een map gedeeld , maar hoe maak ik nu op de Vista PC een share aan naar die map.
Ik heb er in het  verleden nooit zo,n probleem mee gehad , met mijn oude laptop , maar dit verloopt moeizaam.   Zelf ga ik twijfelen of de netwerk kaart nog wel goed is op de pc, maar die geeft onder Hardware aan ..... alles werkt correct.


Gerard Elsing

Han

Die melding "alles werkt correct" moet je met een zak zout nemen. Het moet wel erg bont zijn wil er daar staan dat er een fout opgetreden is.

Share aanmaken:
Even uit mijn hoofd, want mijn vista partitie bij mij is tijdelijk weg i.v.m. een harddisk-crash.
* Zorg dat er op de XP PC een map gedeeld is en noem die bijvoorbeeld test
* Open je verkenner in vista
* In menu "extra" kies je voor "Netwerkverbinding maken"
* tik daar in \\naam van de xp pc\sharenaam - da's bij jou dus \\GEZIN\test

Dan moet je vanaf vista op de laptop in die map op de xp pc kunnen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Ik denk toch dat er iets met het netwerk niet in orde is. (zie screens).



Op mijn PC kan ik wel de gedeelde mappen zien van de Vista laptop, dat vindt ik wel vreemd.





Groeten van Gerard
Gerard Elsing

Han

Misschien kan iemand je ermee helpen terwijl die achter je PC zit. Ik kan het delen van een printer of map je niet duidelijker uitleggen dan ik hier al gedaan heb. Er is kennelijk nog iets anders aan de hand waardoor het maken van shares niet lukt.

Misschien heb je software geinstalleerd staat die nog blokkeert. Dat kan bijna niet anders. Met de beveiligingssoftware van tegenwoordig ben je mooi in de aap gelogeerd. Het kan zomaar zijn dat een spywaredetectie-programma of een virusscanner je netwerkverbindingen blokt. Ik hou het er voorlopig op dat een ander profgramma de boel blokkeert maar dat kan alleen iemand bekijken die achter je PC zit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Oké han , bedankt,  idd moet er wat aan de hand zijn, ik zal eens kijken of ik iemand bij mij in de buurt vind , die hier uit kan komen.
Ik heb hier nooit eerder problemen mee gehad.

Het is nu wel zo als ik op mijn Laptop Vista. een map gedeeld heb , ik deze wel op mijn pc  kan zien.
Zoals zie screen.
Gerard Elsing

Han

Ja, dat schreef je al maar als het andersom niet kan, dan moet er toch wat anders dwars zitten.
Ik gok op firewall of andere beveiligingssoftware.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Zijn de werkgroepen namen ook hetzelfd op beide PC's?
Winxp heeft standaard werkgroepnaam "mshome" en Vista heeft standaard werkgroepnaam "workgroup".

Nog wat leesvoer wat misschien een oplossing brengt:
* Netwerktoewijzingen in Windows Vista worden niet weergegeven op computers met Windows XP
   Deze update KB922120 zou je al moeten hebben geinstalleerd in 2006!!

* Vista hulp: Een thuisnetwerk instellen (link is traag!)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

ghelsing

Bedankt voor het toesturen van de links, ik ga het eens bekijken, en evt uitproberen .

Groetjes Gerard
Gerard Elsing