Norton Ghost - Image

Gestart door Format Arie, 15 maart 2003, 19:02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Ik probeer het nu al jaren, maar het is me nog nooit gelukt om een backup te maken. Gevolg, kom iedere keer niet verder dan weer mijn harde schijven te formateren, als het weer eens fout zit, en alles opnieuw te installeren. Natuurlijk ben ik dan veel opgeslagen gegevens kwijt. Ik zou eens willen dat er een duidelijke handleiding was voor norton ghost, zodat me die ellende eens bespaard blijft.

Nu heb ik Norton system works 2003 met ghost natuurlijk, en wil het weer eens proberen. Heb op de site van Han een duidelijke nederlandstalige handleiding gevonden:
http://users.pandora.be/kristoffel.de.voecht/ghost/ghost01_b.htm
Maar meteen in het begin gaat het al fout. Het begint met  "start ghost en selecteer local partition to image". Ik heb die keus niet.
Als ik Ghost start kan ik om te beginnen al kiezen tussen Ghost Basic en advanced. Als ik basic open en kies voor "backup your computer to a Ghost image file", krijg ik daarna een backup wizard, en daarna daarin "disk 1, unknow partition type" aan de linkerkant,1 partition en 55 GB en rechts destination. (file dus want wil hem op D) Snap er niks van want heb partition C & D.
Bij het volgende venster kan ik een naam voor de backup invullen, en als ik dat doe en op volgende  toets, krijg ik melding,
"the image is on a drive that is not reconised" "select a image on a different drive, or restart the computer, and try again.
Ik krijg dus niet te zien wat ik heb, en ik krijg niet te zien wat de handleiding zegt te moeten doen. Ik heb al 1 computer weggebracht,omdat die compleet gecrasht is, dus wil van de huidige toch graag een image. Weet iemand raad?

bjo

hoi arie ik heb ook ghost 2003 en het werkt goed bij mij heb je er ook "tutorials" bijstaan ?
daar word met een soort filmpje uitgelegt hoe je stap voor stap te werk moet gaan en gaat er niets mis je moet het programma zelf de instellingen laten kiezen
[move]there is no power like xp power[/move]

Format Arie

 Zal ik van de week eens kijken of ik die kan volgen. 8)

bjo

ik heb het ook eerst een stuk of drie keer bekeken voor dat het goed ging de eerste backup kon ik ook weggooien maar nu gaat het prima
[move]there is no power like xp power[/move]

Format Arie

Na lang zoeken, heb ik het gevonden in de map op D  i.p.v. in het programma. Nu nog nederlands, dan weet ik om te beginnen welke van de 7 mogelijkheden ik moet kiezen. :-X
Oftewel, kan engels wel volgen, maar niet technisch engels.

bjo

als je doet wat het filmpje laat zien kan er in princiepe niets mis gaan
[move]there is no power like xp power[/move]

Format Arie

Ik geef de moed maar op. (zwak he)
Norton ghost geeft maar 1 disk aan van 55.92 Gb
terwijl ik een partitie van 6,62 gb en 41,2 gb heb.
+ als je dat opteld mis ik dus nog een gb of 8.

bjo

dat zou best kunnen arie want norton ghost comprimeerd die bestanden en dan hou je minder gb over
[move]there is no power like xp power[/move]

Han

Ik denk niet dat je een image van je C-partitie kwijt kunt op je D-partitie Arie.
Als je een image maakt dan wordt die data ongeveer tot iets meer dan de helft gecomprimeerd. Een image van een 55 Gb partitie gaat dus nooit passen op je D.

Waarom heb je voor deze indeling gekozen?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

bjo

waarom brand je het niet op cdtjes ?
[move]there is no power like xp power[/move]

bjo

Ghost gebruiken:

Kopieer het bestand Ghost.exe uit de map Ghost naar
je harde schijf gewoon naar C:.

Start Ghost door te dubbel klikken op het bestand Ghost.exe.

Als Ghost opgestart is doe dan het volgende.
Kies > Local
Kies > Partitie
Kies > To image
Kies > Drive1
Kies > partitie 1(dat is je eerste partitie
dus waar je Windows en al je programma's opstaan
als je dus drie partities hebt dan is 1
de C:schijf >2 de D:schijf >3 de E:schijf)
Kies > Drive to copy image to(B.V. >D: partitie 2)
Type dan een file naam in B.V. Win98(zonder extensie (gho)
die vult hij zelf in dan > enter.
Kies > wel of niet comprimeren (high is +/- 50 %)maar als
je hem op een CD wegzet maakt
het niet zoveel uit je blijft dan toch onder de 650 MB.
Kies > waar de copy heen moet (b.v  D:) je moet daar wel ruimte
hebben om dat file weg te zetten.

Als je het back-up file op een CD wegzet let er dan op dat je ook
het bestand Ghost.exe er op zet niets in een map zetten maar gewoon
beide bestanden tegelijk wegbranden.
dit om te voorkomen dat je het hele pad moet typen in DOS.
nu hoef je dan alleen ghost.exe te typen en enter te geven.

Als je Ghost op je harde schijf laat en ook het back-up file b.v
in een map back-up Windows zet.( zelf aanmaken op b.v de e: schijf)
Let er dan op dat je Ghost.exe in je backup map hebt staan.

Ghost terug zetten vanaf je partitie:

Start Ghost.exe en doe het volgende:
Kies > local.
Kies > Partitie.
Kies > From image.
Kies > partitie waar je back-up file staat.
Kies > klik het back-up file aan.
Kies > 1 enter.
Kies > 1 enter.
Kies > 1 enter.
Kies > Yes.
Alles wordt nu zo terug gezet al waar je zelf een back-up
van gemaakt hebt dus met al je goede instellingen.
Let er wel op dat je alles wat er meer opstaat ook kwijt
bent hij zet alleen de back-up terug die je gemaakt hebt.
de rest wordt gewoon gewist.

Ghost terug zetten vanaf CD:
Stop de  opstart diskette in de computer en start hem
koud op dus geen ctrl-alt-delete.
Kies voor de DOS prompt.
Type dan de drive letter in van je CD-Rom speler B.V. F:
en geef enter.
Type dan Ghost.exe in en geef enter Ghost start op.
Nu werkt je muis niet dus alles met de hand doen.
Je kan alles met de pijltjes toetsen en de enter knop doen.

Geef enter.
Kies > Local.
Kies > Partitie.
Kies > From image.
Kies > Naam van het file enter.
Kies > 1 enter.
Kies > 1 enter.
Kies > 1 enter.
Kies > Yes.
Alles wordt nu zo terug gezet waar je een back-up van
gemaakt hebt let op alles
wat op C: staat gaat verloren.
Om er zeker van te zijn dat ook daadwerkelijk alles weg is
kan je eens in de zoveel
tijd je computer opstarten met F8 om alleen de DOS prompt
te starten en daar de C: schijf te formatteren.
Dit kan met die optie > Format C:/ achter de DOS prompt
e.v.t met de optie /u
Meer hier over kun je lezen in het pc handboek.
Als je nu later meer programma's installeert dan kan je
een nieuwe back-up laten maken door Ghost en dat weer weg
zetten op B.V. een CD of in een map op een andere partitie.
Kost je hooguit eens in de zoveel tijd een lege CD maar het
voordeel is dat Ghost alles terug zet in +/- 10 minuten.
En je niet de halve dag zit te instaleren.
[move]there is no power like xp power[/move]

Han

Citaat van: bjo op 15 maart 2003, 22:17:33waarom brand je het niet op cdtjes ?

55gb op cd-r.  Gecomprimeerd naar de helft heb je nog 27gb over.
Er kan maar 700Mb op een cd-r  ::)

Het lijkt me slimmer om bij een volgende keer formatteren je harddisk anders in te delen.
C- schijf van zo'n 15 gb. Backup-partitie van zo'n 15 gb waar je je ghost-images naartoe wegschrijft. Dan de rest indelen naar wat logisch is voor jou. Misschien de rest verdelen in tweeen. Een partitie voor je programma's en eentje voor je muziek.
Met kleinere partities kan je makkelijker een image maken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Citaat van: Han op 15 maart 2003, 22:15:40Ik denk niet dat je een image van je C-partitie kwijt kunt op je D-partitie Arie.
Als je een image maakt dan wordt die data ongeveer tot iets meer dan de helft gecomprimeerd. Een image van een 55 Gb partitie gaat dus nooit passen op je D.

Waarom heb je voor deze indeling gekozen?
Han, ik denk dat er iets niet goed is met de partities.
Ik heb nu een C schijf van bijna 7 Gb, voor mijn besturingssysteem en bijkomende programma's. Er is daar maar een 2 Gb van in gebruik. Daarnaast heb ik een D partitie van 41,2 Gb met de rest. Games, muziek etc.
Ik wil dus een image van C op D, zodat als het fout gaat ik Weer Windows 98, explorer, outlook express, winrar, winamp, adaware, etc etc, met instellingen en al terug kan zetten. Alleen als ik Ghost opstart en backup wil maken geeft hij alleen 1 partitie van bijna 56 Gb aan.

En Bjo, als ik via Ghost program Backup opstart, krijg ik niet de keus: Als Ghost opgestart is doe dan het volgende.
Kies > Local
Kies > Partitie
Kies > To image
Kies > Drive1
Kies > partitie 1(dat is je eerste partitie
etc, die jij aangeeft.
En als ik op D, want daar staat hij, norton system works open, en daar de map Ghost, vind ik daar geen Ghost. exe.
Uhhhh.... moet nu gauw naar mijn werk.

Han

Een image van C naar D zou in dit geval geen enkel probleem moeten geven. Dat dat niet lukt duid erop dat er wat mis is.

Ik weet niet hoe de versie van NortonGhost2003 in "system works 2003" eruit ziet. Veel anders dan mijn losse versie van Norton Ghost2003 zal het niet zijn denk ik. In mijn losse versie zitten ook de uitlegfilmpjes waar Bjo het al over had. Je moet in deze versie werken met de wizards die erin zitten en niet met het losse ghost.exe. Alks je dat doet, dan moet je alle instellingen zelf dioen. Werk je met de wizard, dan gebeurt dar op de achtergrond.

Ik heb na de installatie van Ghost2003 (naast m'n systeemklokje op de startbalk) een icoontje erbij gekregen. Als ik met m'n rechtermuisknop daarop klik dan kan ik kiezen uit de volgende menuitems :
- Launch Norton Ghost   : Hoofdmenu  van Ghost opstarten
- Backup your computer : wizard om image te maken
- Backup your computer : wizard voor terugzetten image
- View task log : Log waarin staat wat ik met Norton Ghost heb gedaan
Valt verder niet veel uit te leggen erover. Die wizards leiden je simpel stap voor stap naar het maken of terugzetten van een image. Dat kan je niet fout doen, want de wizard meld het als je iets verkeerd selecteert.


Is dit de machine waarmee je al eerder met de partities problemen hebt gehad, die met die "wazige" maxtor schijf erin.
Norton Ghost checkt vóór het ghosten de integriteit van je harddisk, dus of er fysiek fouten aanwezig zijn en is daar vrij secuur in. Is die harddisk beschadigd dan kan je ghosten wel vergeten of je hebt kans op een onberouwbare image  :-X

PS) Die handleiding gaat over oudere versies van Norton Ghost, Arie.
Ik heb gezocht voor je maar een handleiding van versie 2003 is niet te vinden. Probeer de wizards te volgen dan kan er echt niks misgaan.
Ik hoor je in m'n gedachten al boos zeggen : "Verd* het gaat hier wel mis."  ;)
Tja, dat heeft denk ik meer met je partitie/harddisk probleem te maken dan met Ghost.
Ghost werkt zijn image-maak/terugzet-akties af op DOS-nivo. Na het instellen via de wizard zal je computer opnieuw opstarten met PC-DOS, dan de image maken/terugzetten en daarna vanzelf weer opstarten in windows als alles gaat zoals het moet gaan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Jaja, mijn gedachten lezen he ;D
Ik las even een pauze in.
Als ik op die pictogram op de startbalk met rechts klik, krijg ik de tekst "groepering van pictogrammen opheffen" Als ik mijn muis er gewoon ophoud, dan de pictogrammen :Norton antivirus autoprotect ingeschakeld, cleeansweep internet sweep,clean sweep smart sweep, en norton ghost 2003.
Over Ghost gesproken, uhh, had al uren in bed moeten liggen.
Dus doeii. (Overigens, Norton utilities doet ook de schijf integriteit, en daar komt ie glanzend doorheen.)

Han

Ja goed he, kan ik op afstand gedachten lezen of niet  ;D

Misschien dan vanavond toch maar es een plaatje clippen van wat jij te zien krijgt, als je op Norton Ghost klikt? Misschien is dat hetzelfde ?

Ik zie dit, als ik de optie "Launch Norton Ghost" kies :



- Backup  : start de wizard om een image te maken
- Restore : start de wizard om een image terug te zetten

Nu eerst lekker slapen, Arie  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

ik zie dat ook. En dan back up wizard, en dan na volgende, Disk 1 (unknown partition type), met onderaan: Partitions type: 1, size :55,92 GB.

maar in werkelijkheid heb ik dus C:6,82 Gb en D:41,2 GB

Han

Tja vaag  :-X
Ik zie daar dan disk1 en daaronder m'n partities en de specificaties van m'n harddisk.

 

D'r is toch iets niet goedgegaan met het aanmaken van je partities, lijkt me.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ik heb nog een ideetje. In oudere versies van Ghost zag je de partitie's een enkele keer ook niet. Dat kon je oplossen door de partities met een doscommando een andere naam te geven.
Dat deed je zo :

- Klik op start
- Klik op uitvoeren
- tik in command en klik op OK
Je ziet dan een DOS venster. Daarin ga je de partities een voor een 'n nieuwe naam geven. Dat veranderen van de naam heeft geen consequenties voor de werking van je computer.

- Tik in het dosvenster in Label C: en druk op de enter toets (spatie tussen l en C !!)
Er wordt je dan gevraagd om een naam in te tikken. Die naam mag niet langer zijn dan 8 tekens!!
- Tik in Arie-1 en druk op de enter toets
Als Norton Antivirus begint te piepen, geef dan gewoon toestemming voor de verandering, door het kiezen van de optie "doorgaan" of "continue. Je C-partitie heeft dan een andere naam.

Datzelfde doe je ook voor je D-partitie :
- Tik in het dosvenster in Label D: en druk op de enter toets
Er wordt je dan weer gevraagd om een naam in te tikken.
- Tik in Arie-2 en druk op de enter toets.

Start daarna ghost weer op en kijk of je partities nu wel weergegeven worden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Dat vermoedde ik gisteren al. Bij mij ziet het er zo dus niet uit. Maar ik laat het maar even zo, want alles werkt. Ik denk dat we maar even moeten stoppen, en er op terug moeten komen, als de partities een keer in orde komen.Dan maar zonder back-up. Durf het zelf nu even niet aan.