Installatie nieuwe pc (harddisk probleem)

Gestart door Stofke, 02 april 2003, 14:29:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stofke

Hallo, gisteren iets raars voorgehad. Heb nu al zo'n 6 tal nieuwe pc's samengestoken maar nu kwam ik het volgende tegen. Start zoals altijd bij nieuwe hd de pc op met een opstartdiskette van WIN98SE. Daar kies ik voor opstarten zonder cdrom ondersteuning en dan fdisk en een primair partitie station aanmaken, daarna terug opstarten en c formateren.

Probleem was nu dat hij mijn opstartdiskette niet wilde herkennen, geen probleem dan, op het net bij www.bootdisk.com zo'n boot afgehaald van win 98 en daarmee pc opgestart, was wel in het engels maar het werkte, tot op het moment ik wou formateren kreeg ik na 3 procent volgende melding in dos: Trying to recover allocation unit, 43.020.
Het was trouwens een schijf van 40gb die ik formateerde. Voor de rest bleef hij daarop staan dus heb afgesloten en daarna in de bios de opstartvolgorde veranderd zodat hij eerst de cd-rom aanspreekt. Dan de win2000 prof cd erin en via deze opstarten omdat dit besturingssysteem erop moest.

Via win2000 dan geformateerd en ook daar na 3 procent stilstand maar geen foutmelding, na 4 a 5 min deed hij verder en formateerde hij de schijf, daarna win2000 geinstalleerd zonder probleem.
Moet er wel bijzeggen dat ik enkel in ntfs kon formateren, was geen andere keuze mogelijk wat ik ook al raar vond. Win 2000 is nu wel geinstalleerd maar zou graag weten wat er aan de hand was met die format in dos door die melding, had deze nog nooit eerder regengekomen.
Is er iemand die dit ook al eens voorgehad heeft of die weet wat er precies gebeurde.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Doy

Nee Stofke... niet meegemaakt en ook niet over gehoord!
Zou van die HD-fabrikant een tooltje downloaden om die HD te controleren, want... ik zou die HD niet meer vertrouwen!

Stofke

tja, 't is raar, schijfcontrole gedaan en geen beschadigde factoren, win2000 draait perdect.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Zandman

Was die harddisk soms al in ntfs geformateerd dan kan je inderdaad allen maar onder ntfs installeren
Als het om een nieuwe harddisk gaat zou ik toch even terug gaan naar waar je hem vandaan hebt en het verhaal vertellen daar
Want kloppen doet dit niet .
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Han

Terug met die harddisk Stofke. De melding "trying to recover allocation unit .... " duidt wel degelijk op een fysieke beschadiging van de harddisk. Da's niet best bij een nieuwe harddisk.

Ik weet niet van welk merk ie is, maar bij de meeste HD-fabrikanten kan je een diagnosetooltje downloaden. Test 'm eens en kijk wat daaruit komt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

kan ik da toolke laten lopen op windows of op diskette zetten en daarmee opstarten.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

De gebruiksaanwijzing staat er wel bij op de site van de harddisk fabrikant.
Meestal is het een proggie wat je moet downloaden en dan uitpakken op diskette. Met die diskette moet je je computer dan opstarten.

Als het toevallig een maxtor HD is, lees dan even dit topic door.
Daar staat de link naar het maxtor diagnose-proggie en uitleg over hoe het te gebruiken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Stofke

heb da toolke ne keer op diskette gezet, daarmee win2000 heropgestart en laten uitvoeren, krijg links een scherm met test status, rechts current drive en daarop select device met blauwe achtergrond, ik moet met de arrow keys iet aanduiden maar der staat niets ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Zandman

Je moet die diskette in de computer doen en dan opnieuw opstarten
Als je het proggie onder windows draait dan is het minder betrouwbaar
Als het goed is vindt hij dan alle ide apparaten die zijn aangesloten en kan je vandaaruit je harde schijf kiezen om te testen
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Stofke

das het rare, kon daar niet kiezen, heb dan maar gewoon op enter gedrukt, nu komt het, eens zo'n test gedaan en bij bios extension support staat failed. Ook zegt hij dat de drive niet gepartitioneerd is. Das raar want win2000 staat erop ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Zandman

Eerst moet je 2 keer op de Y drukken en dan detecteerd hij je apparaten
Lees anders het topic even door waar han het over had daar heb ik een plaatje neergezet van alles wat op die maxtor diskette moet staan
Kijk even of er alles bij jou opstaat of dat je bestanden mist anders moet je het even opnieuw downloaden
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Stofke

heb es terug alles eraf gedaan en nuj terug begonnen met fdisk, es kijken hoe ver ik geraak. Want kon die tool nie echt gebruiken want hij zei dat er geen partitie was.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Stofke

is da mogelijk dat hij met da toolke zegt dat hij geen partitie kan vinden omdat die win2000 geinstalleerd is op ntfs ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Zandman

Dat zou ik niet weten stofke of het ook werkt met ntfs partitie's
Volgens mij doet hij bepaalde delen van de harde schijf nakijken zoals je smart enzo
Maar of dat aan de ntfs ligt ik heb geen idee
Misschien morgen toch maar even kontakt opnemen met de leverancier want zoals han al zei de foutmelding die jij krijgt die hoort niet op een nieuwe harde schijf
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Stofke

die smart hd in de bios staat wel op disable moet ik zeggen, voor wa is da juist. Win 2000 draait hier perfect, heeft ook format gedaan met ntfs en draait op dit ogenblik vrij goe.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Uhh je hebt toch wel een Maxtor harddisk he. Bij een ander merk harddisk werkt dat powermax-tooltje niet. Die is alleen voor Maxtor schijven.

Dit tooltje checkt de S.M.A.R.T. van je harddisk. Dat is een ingebouwde foutcontrole wat op elke harddisk aanwezig is. Het is dus niet slim om S.M.A.R.T. uit te zetten.
Gaat er iets mis dan wordt er in een log bijgehouden wat er mis gaat. Jou problemen met het aanmaken van partities en de foutmelding daarbij en nu de melding dat er geen partities zijn geven aan dat er wat mis is met die harddisk. Ik zou zeggen, direct terug ermee! Dat is een onbetrouwbare harddisk.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

heb het probleem voorgelegd aan de betreffende persoon, win 2000 geinstalleerd onder ntfs, draait zonder problemen, klant is koning, had hem dringend nodig zijn pc, persoonlijk zou ik de hd ook teruggedaan hebben maar 't was de mijne nie hé  ;)

thanks for the support

groeten

stofke
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Ik hoop dat diegene dan regelmatig backups maakt  ;)

Bedankt voor de terugmelding Stofke.
Ik doe het topic dicht   >:(
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!