SD-RAM specificaties

Gestart door cookie, 27 februari 2003, 09:42:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cookie

Ik heb net nieuw 256Mb. AIDA32 vertelt mij dat die met een max CAS snelheid van 3.0 (7.5 ns @ 133Mhz) draait. Ik heb op geheugen.com begrepen dat die ns waarde de 'reageersnelheid' is. Die zou 60 of 70 kunnen zijn. Nou kan ik me wel een factor 10 bedenken, dus dat die van mij met 75 draait. Bij mijn oude 128Mb (PC100) staat dat die op 10ns draait. Waar zit dat verschil in? Ik dacht dat de snelste zich aanpaste aan de langzaamste en dat ze dus altijd dezelfde snelheid draaiden? Niet goed begrepen waarschijnlijk, maar hoe zit het dan? En wat is eigenlijk die 2e max. CAS snelheid? Ook die is weer anders.

Han

Voor zover ik weet draait je geheugen idd op de snelheid van de langzaamste geheugenmodule.
In de praktijk komt het erop neer dat de snelste een stuk langzamer gaat draaien om zich aan te passen. Helemaal precies de snelheid van de langzaamste zal het nooit zijn. Helemaal niet als je gaat meten in nanoseconden (ns)

Quote van www.geheugen.com :
CAS Latency is one of several performance related timings for SDRAM. This measurement is the time it takes to strobe in the Row Address, and to activate the bank. When a burst read cycle is initiated, the addresses are set up and RAS\ and CS\ (chip select) are held low on the next clock cycle (rising edge of CLK), thereby activating the sense amplifiers on the bank. A period of time equal to tRCD (RAS\ to CAS\ delay) must pass after which CAS\ and CS\ are held low (again, at the next clock cycle). After the time period for tCAC (column access time) has passed the first bit of data is on the output line and can be retrieved (at the next clock cycle). The basic rule is that CAS latency times the clock speed (tCLK) must be equal or greater than tCAC (or CL x tCLK >= tCAC). This means that the column access time is the limiting factor for CAS Latency.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

cookie

eehhh.. juist.
Ik heb nu trouwens nog steeds maar 7% systeembronnen beschikbaar als Solid Works en Illustrator beide draaien. Dat had ik voordat ik die 256 prikte ook! Hoe kan dat nou?

Han

Is gewoon een vrij zwaar programma.
Maar goed, je systeembronnen en virtueel geheugen daar had je dit topic al voor geopend.
Zullen we daar verder gaan over dat onderwerp, anders wordt het zo rommelig hé  ;)

Als je over het RAM niets meer te vragen hebt, doen we dit topic dicht.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

cookie

ok, we houden het hierbij.

Zandman

Dan doe ik het topic dicht
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.