Laptop gecrashed

Gestart door paul76, 19 juli 2010, 20:36:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Hoi Han,

De laptop van mijn vriendin is gecrashed. Ze kan er zelf niets meer mee (opstarten blijft hangen) en ook system recovery (opnieuw installeren) gaat niet. De HP servicedesk denkt dat het aan de harddisk ligt. Er zit nog garantie op (HP) en hij wordt woensdag bij haar opgehaald voor reparatie.

Echter, ze gebruikt de laptop voor haar werk (eigen baas) en heeft er nog data op staan die van belang is. Laatste backup is ca 2 weken geleden, eigenlijk te lang dus. Als HP de harddisk vervangt is de data dus weg. Nu wil ik een poging doen om nog bij haar data te komen en denk aan de volgende mogelijkheden:
1. Een CD of USB-stick bootable maken om te zien of ik dan de harddisk kan benaderen
2. Haar harde schijf uitbouwen en via een adapter aan een andere PC hangen om hem dan proberen te benaderen.

Ad 1: Weet jij hoe ik handig een CD of USB-stick bootable kan maken voor Vista?
Ad 2: Een adapter hebben ze verwacht ik (hoop ik) op mijn werk bij systeembeheer; ze werken veel met laptops en die crashen nu eenmaal wel eens. Hebben laptops overigens een standaard aansluiting of zit er nog verschil in?

Tot slot: als je andere ideeën hebt dan hoor ik het natuurlijk graag!

Alvast bedankt,
Paul

Han

In dat soort gevallen probeer ik meestal of met Hirens boot cd (opstartbare cd met allemaal utilities) of met ERD commander (boot in een soort xp bureaublad met verkenner en wat te gebruiken programma's) te redden wat er te redden valt.
Gaat in jullie geval lastig worden denk ik als de hdd kapot is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Nog bedankt voor deze tips, Han. De HDD was echter inderdaad écht stuk en is inmiddels onder garantie vervangen. De data sinds de laatste backup is helaas verloren gegaan. Nu weten we weer waarom we regelmatig moeten backuppen . . .

Topic kan worden afgesloten!

Han

Ai balen dat alle data verloren is gegaan  :-\

Ik sluit het topic af :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!