een geheugen vraag

Gestart door Format Arie, 14 januari 2009, 14:07:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Hoi, ik heb pas mijn geheugen van laptop uitgebreid naar 4 Gb.

Als ik nu bij systeem informatie kijk, dan zie ik het volgende:

Naam van besturingssysteem   Microsoft® Windows Vista™ Home Premium
Versie   6.0.6001 Service Pack 1 Build 6001
Andere beschrijving van besturingssysteem   Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem   Microsoft Corporation
Systeemnaam   PC_VAN_ARIE
Systeemfabrikant    Hewlett-Packard
Systeemmodel   HP Pavilion dv9500 Notebook PC
Systeemtype   Op x86 gebaseerde pc
Processor   Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     T7300  @ 2.00GHz, 2001 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
BIOS-versie/datum   Hewlett-Packard F.33, 12-11-2007
SMBIOS-versie   2.4
Map met Windows   C:\Windows
Systeemmap   C:\Windows\system32
Opstartapparaat   \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling   Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer)   Versie = "6.0.6001.18000"
Gebruikersnaam   PC_van_arie\arie
Tijdzone   West-Europa (standaardtijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM)   4,00 GB
Totaal fysiek geheugen   3,00 GB
Beschikbaar fysiek geheugen   1,87 GB
Totaal virtueel geheugen   6,19 GB
Beschikbaar virtueel geheugen   4,98 GB
Ruimte voor wisselbestand   3,29 GB
Wisselbestand   C:\pagefile.sys


Mijn vraag is, het totaal fysiek geheugen, moet dat niet minimaal het geinstalleerd fysiek geheugen zijn? Zoniet, hoe komt het dat er 1 Gb verschil tussen zit? Of is dat een Gb die Vista gebruikt? Zoniet,is er een begrijpbare verklaring voor?

Han

De 32bit versies van Windows Vista kunnen geen 4gb aan geheugen adresseren. Niet kunnen adresseren betekent ook dat het niet te gebruiken is. Sinds SP1 van Vista bepaalt niet alleen het besturingssysteem (moet 64 bit zijn) of je je 4 gb volledig kunt gebruiken maar wordt dat ook bepaald door het Bios en de chipset in de PC. Heb je een 64bit Vista draaien maar de verkeerde chipset dan nog kan je die 4 gb niet benutten! Het is daarom echt belachelijk dat er geadverteerd wordt met PC's en laptops waar 4gb aan geheugen inzit, terwijl het besturingssysteem een 32bit versie is. dat gaat dan dus al zowiezo niet werken met die 4gb.

Bron - Microsoft:
* De hoeveelheid systeemgeheugen die in het dialoogvenster Systeeminfo wordt vermeld, is kleiner dan verwacht als 4 GB RAM is geïnstalleerd.
* Windows Vista SP1 meldt 4 GB systeemgeheugen (RAM) op computers met 4 GB geheugen


Op een Windows Vista-computer met 4 GB geheugen kan alleen de volledige 4 GB worden gebruikt als de computer aan de volgende vereisten voldoet:
1) De chipset moet een adresruimte van minimaal 8 GB ondersteunen.
    Dit geldt onder meer voor de volgende chipsets:
    - Intel 975X
    - Intel P965
    - Intel 955X op Socket 775
    - Chipsets die AMD-processors ondersteunen waarvoor socket F, socket 940, socket 939 of socket AM2
      wordt gebruikt. Deze chipsets hebben omvatten elke willekeurige combinatie van AMD-socket en CPU
      waarbij de geheugencontroller zich in de CPU bevindt.
      De CPU moet de x64-instructieset ondersteunen. De AMD64-CPU en de Intel EM64T-CPU ondersteunen
      deze instructieset.

2) Het BIOS moet hertoewijzing van geheugen ondersteunen. Hertoewijzing van geheugen maakt het mogelijk het systeemgeheugensegment dat eerder is overschreven door de PCI-configuratieruimte (Peripheral Component Interconnect), opnieuw toe te wijzen boven de adresregel van 4 GB. Deze functie moet worden ingeschakeld in de BIOS-configuratie op de computer. Raadpleeg de productdocumentatie bij uw computer voor instructies over het inschakelen van deze functie. Veel computers voor de consumentenmarkt bieden geen ondersteuning voor deze functie voor de hernieuwde toewijzing van geheugen. In de documentatie of in de BIOS-configuratieprogramma's voor deze functie wordt geen standaardterminologie gebruikt. Wellicht moet u daarom ook de beschrijving lezen van de verschillende beschikbare BIOS-configuratie-instellingen om na te gaan met welke instellingen u de functie voor het opnieuw toewijzen van geheugen kunt inschakelen.

3) Er moet een x64-versie (64-bits) van Windows Vista worden gebruikt.


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

 :uhhh Dus als ik het goed begrijp, met andere woorden, ik heb mijn laatste 1 Gb geheugen voor jan doedel vervangen door 2 gb. Grrrrrrrrr. :boos
is in ieder geval een verklaring voor waarom hij maar 3 aangeeft dus.

Han

Uhh yep.  :'(

3 gb was voor die laptop voldoende geweest maar wie weet komt er nog een servicepack waarna de hele 4gb wel geadresseerd kan worden??
Gelukkig is geheugen niet zo heel duur meer.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Aapie, beter eerst vragen, dan doen!  :goed
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Format Arie


Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!