kan niet opnieuw installeren

Gestart door rd, 26 oktober 2008, 12:57:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rd

heb hier een compaq Evo D500 staan van een kennis die na een stroomuitval niet meer verder komt dan het opstartscherm met de keuzes uit normaal opstarten, veilige modus, veilige modus met opdrachtprompt etc.etc.

Nu hebben we alle mogelijkheden uitgeprobeerd maar telkens komen we niet verder dan het eerder genoemde scherm.

Hd eruitgehaald en als externe schijf op een andere pc aangesloten, maar deze geeft aan dat de schijf beschadigd en onleesbaar is.

Goede raad is duur , andere hd erin en via externe cd rom proberen te installeren, niet dus , ook niet na het omzetten van de opstartvolgorde.

dus nu twee vragen , hoe installeer ik hem wel opnieuw( zal met externe cd rom moeten , zit geen cd rom of wat dan ook in ), en de tweede vraag: is er een mogelijkheid om van de "kapotte"schijf alsnog de informatie af te halen?

wie weet raad??

Han

Van de originele Evo harddisk is tijdens de stroomuitval waarschijnlijk de Master Boot Record beschadigd. Daardoor wordt het bestandssysteem niet geladen en geeft ie aan defect te zijn. Misschien bestaat er een oplossing om de MBR te fixen maar die oplossing ken ik niet. Als de schijf nog wel in het BIOS wordt gedetecteerd zou je er een datarecovery programma op los kunnen laten terwijl de schijf aangesloten is op een andere pc. Data Recovery is een van zo'n programma. In dit topic staan nog een paar voorbeelden van datarecoveryprogramma's.

Tweede probleem dat de Evo een nieuwe harddisk niet ziet, kan komen door:
- Een gereset BIOS na de stroomuitval. Staat alles okee in je BIOS?
- Moederbord (harddisk controller) ook defect geraakt door de stroomuitval.

Ik kwam ook deze info over het toevoegen van een nieuwe hdd in compaq pc's tegen via google:
You need the "Compaq Diagnostics and Set Up diskettes".
That will load the diagnostics and set-up program to the hard drive before you can format
and install a OS on the new hard drive.
Click here and just follow the instructions on how to install a new hard drive to a Compaq computer
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

rd

kijk hier kan ik misschien weer wat verder mee, in de bios wordt de schijf nog wel herkent, dus maar eens met datarecovery proberen.

in de bios staat alles goed voor zover ik weet, hij herkent ook wel een usb apparaat , maar ben niet zeker of dit ook daadwerkelijk de externe rom is.

eerst maar eens de datarecovery proberen en hopen dat het moederbord het overleefd heeft.

bedankt voor de tips , ik hou jullie op de hoogte

rd

Data recovery werkt dus inderdaad prima , kan alle bestanden zo zien,( niet erafhalen , want dan moet je het programma eerst kopen) , dus zal het inderdaad in de MBR zitten, nu dus zien deze te fixen zonder dat de hd in de orginele computer zit of er wel in zit en met een omweg hem zien op te starten.

dus wie een goede oplossing heeft om de MBR te fixen of om via een andere weg de hd weer toegankelijk te maken , ik sta open voor alles ;)

Han

Een PC ermee opstarten lukt alleen met een goede master boot record. Ik weet wel een manier om de master boot record te fixen maar dat kan alleen als de data al gerecovered is omdat het commando je oude mbr met daarin de partitietabellen wist en daarmee wordt ook de data op de harddisk onbereikbaar.

Fixmbr voer je zo uit:
1. Start de computer op via de Windows XP cd-rom.
2. Kies in het setup-programma voor de herstelconsole (dus niet installatie!)
3. Tijdens het starten van de console wordt je administrator-wachtwoord gevraagd.
4. Als de console klaar is tik je bij de opdrachtregel: fixmbr
5. Eventuele vragen bevestigen met JA. Deze opdracht analyseert en repareert je mbr.

Je kunt hier in ieder geval wel de harddisk weer mee aan de gang krijgen.
Daarna gewoon weer partitioneren en de schijf is weer te gebruiken.

PC Inspectror - File recovery is freeware. Misschien dat daarmee de recovery ook lukt?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

rd

de data recoveren gaat op zeker wel lukken, dus als alles al gewist zou worden is dat geen probleem, wat wel een probleem is is dat de pc geen cd rom speler heeft en dus via een externe cd rom zal moeten worden geinstalleerd, en dat doet ie dus niet :pissig

daarbij komt dat ik op geen enkele manier op de HD kan komen , dus ook geen enkel commando kan ingeven

de hd via een andere pc benaderen gaat ook niet ,  ook fixmbr gaat niet via een andere pc met de hd als externe schijf.

Nu is het niet zo dat de harde schijf met alle geweld opnieuw gebruikt moet worden , is maar een 20 gig schijfje, maar dan moet ik nog steeds zien dat ik in de Evo een mogelijkheid vind om de nieuwe hd te installeren

Han

Een splinternieuwe cd/dvd speler kost je misschien 15 euro dus dat lijkt me geen probleem.
Je kunt ook in het bios aangeven dat ie van een usb-device op moet starten. Evo's kunnen dat heel goed. Heb je die optie niet dan heb je een oud Bios en heb je een Bios-update nodig.

Nieuwe harddisk kan je zoals ik eerder al schreef op deze manier bereikbaar maken:
CiteerIk kwam ook deze info over het toevoegen van een nieuwe hdd in compaq pc's tegen via google:
You need the "Compaq Diagnostics and Set Up diskettes".
That will load the diagnostics and set-up program to the hard drive before you can format
and install a OS on the new hard drive.
Click here and just follow the instructions on how to install a new hard drive to a Compaq computer
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

rd

nou via 1001 omwegen draait de pc weer, de hd weer extern op een andere pc aangesloten , toen de externe schijf aangezet en daarna pas de pc opgestart, en wat gebeurd er , schijfcontrole en chkdsk werden doorlopen , een hoop bescahdigde bestanden zijn verwijderd en gerepareerd, evenals een aantal "zwevende"? bestanden.

Overigens maakt de Hd wel een hoop lawaai , dus zal hij vrees ik binnenkort toch overlijden, maar dan zijn in ieder geval de bestanden bewaard gebleven

toch zou ik nog iets willen weten, hoe kan het dat deze pc minstens een kwartier nodig heeft om in de juiste account op te starten, voor alle duidelijkheid even de gegevens:

comp: compaq evo 500
1.3 ghz , 128 mb en 20 gig seagate u6 HD, met nog 13 gig vrije ruimte

dit zou toch sneller moeten zijn, want een 133mhz is op het moment sneller dan deze is.

is dit nog te verhelpen met extra geheugen of zou dit echt door de hd komen?

Han

Met een halfdode harddisk is het niet raar dat het systeem zo traag opstart en
128mb ram is natuurlijk ook behoorlijk aan de krappe kant voor XP.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

rd

was er al bang voor , maar goed voorlopig is alles wat erop stond gered, nu is het aan haar de keus om een andere Hd of een andere pc aan te schaffen.

inderdaad is 128 mb erg weinig , maar geloof niet dat ze nog geld uit wil geven aan deze pc, dus moet ze het er maar even mee doen zo

Tot zover bedankt voor de hulp en tips

Han

Okee.  :)

Het probleem waarvoor dit topic gestart is is inmiddels niet meer van belang, dus ik sluit het topic hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!