Aanschaf laptop

Gestart door paul76, 26 februari 2008, 19:34:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Hoi PCN-ers!

Een tijdje weg geweest maar nu loop ik weer tegen een pc-vraag aan, waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen. Ik wil een nieuwe laptop kopen voor huis- tuin- en keukengebruik (internetten, word, excel, email enzo). Via recensies en informeren bij de lokale computershop ben ik er al wel uit dat het een ASUS laptop moet worden ivm degelijkheid en twee jaar (goede) garantie.

Ik vind het toch nog lastig om een laptop te vinden die aan mijn eisen voldoet. Vooral twee dingen die ik graag wil hebben/kunnen met de laptop zitten er vaak niet op. Dat zijn een TV-out en een firewire aansluit mogelijkheid. De firewire is bedoeld voor het kunnen overzetten van beelden van de camcorder naar de laptop. De TV-out is weer handig voor als ik beelden op de laptop heb staan, dat ik die direct op de tv kan afspelen zonder eerst naar DVD te hoeven converteren en branden.

Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat firewire mogelijkheid later nog is toe te voegen via een pcmcia-kaartje. Kan zoiets bijvoorbeeld ook met een tv-out? (lijkt mij lastiger, omdat dit vanuit de grafische kaart moet komen).

Ik zag verder dat er bij moderne "videorecorders" zoals harddisk-recorders (evt. gecombineerd met dvd-speler/writer) ook een mogelijkheid is om firewire aan te sluiten. Voor mijn gevoel zou het mogelijk moeten zijn om beelde van de camcorder via zo'n recorder direct op de televisie te laten zien.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties!

Grtz,
Paul

Han

Ha die Paul, leuk je weer te zien hier.  :)
Wat laptops betreft is goedkoop vaak duurkoop omdat het nadien uitbreiden van een laptop vaak behoorlijk wat geld kost.
Ik heb zelf sinds 2 maanden een Sony Viao VGN-CR29XN/B. Dat is een fijne laptop die alle toeters en bellen aan boord heeft. Ik zit dus niet meer zoals vroeger met de oude laptop met allemaal sticky's (wifi, bluetooth, usb-hubje) en kabeltjes en zo om me heen. Dat is heerlijk. Ik kan er weer jaren tegenaan!  :)

Firewire is inderdaad toe te voegen via een pcmcia-kaartje, maar let wel op dat de pcmcia-standaard al bij heel veel laptops vervangen is door een expresscard slot. Kijk dus even goed of je nieuwe laptop pcmcia of express bevat en welke maat express slot erop zit (er zijn 2 maten). Voor een express slot zijn ook firewire oplossingen te koop.

Pcmcia of express voor TV out bestaat voor zover ik weet niet. TV-out is zoals je al zei onderdeel van je TV-kaart.

Ik zou als ik jou was nog heel even doorsparen en dan gaan voor een laptop waar alles wat je wilt hebben al aanwezig is. Dan hou je je sloten vrij voor andere zaken. Let ook op dat je geen laptop aanschaft met gedeeld videogeheugen. Je wil er nu geen spelletje op gaan spelen maar in de toekomst misschien wel. Als je een spel speelt die wat geheugen vergt voor de videokaart dan wordt dat bij gedeeld geheugen van je ram afgesnoept. Beetje zwaarder spel maakt je laptop meteen retetraag.

Wat betreft harddiskrecorder/videorecorder en firewire moet ik je een antwoord schuldig blijven. Daar heb ik me nooit mee beziggehouden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hoi Han,

Inderdaad leuk om elkaar weer eens tegen te komen op de digitale snelweg!  ;)

Bedankt voor al je tips. Ik liep vandaag bij een computerzaak toevallig tegen een goeie "demo" laptop aan die ik met een behoorlijke korting kan kopen (zag er nog als nieuw uit hoor). Hij heeft inderdaad al wifi, bluetooth, 4 usb-poorten, firewire aansluiting én een s-video uitgang. Dus helemaal wat ik zocht en dat voor een (relatief) zacht prijsje. Ze gaan hem morgen helemaal in orde maken en als het goed is kan ik hem dan aan het eind van de dag ophalen  :goed.

Het systeem dat erbij wordt geleverd is Vista, dat wordt helemaal nieuw voor mij. Nou ja, ik heb 1 keer 5 minuten achter een Vista-laptop gezeten, eigenlijk te kort dus om er iets van te kunnen zeggen. Dus Vista wordt voor mij de grootste verrassing. Geeft dat veel verschillen t.o.v. XP  :-\? Verder zit erin: een Intel core 2 duo processor, 2 Gb intern geheugen, 120 Gb HDD dus voorlopig voldoende om me goed mee te vermaken. Ik houd mijn desktop er ook gewoon naast en een externe HDD voor heen-en-weer nemen van data.

Over die firewire op moderne video-apparatuur: bij mijn ouders was het een klein kunstje om de beelden van de camcorder naar de harddiskrecorder over te zetten. Nu weten ze alleen nog niet óf en zo ja hoe ze dit moeten bewerken. Dat moeten ze nog uitzoeken met de handleiding erbij.

Han

De specificaties van die laptop zien er goed uit. Vergelijkbaar met de mijne. Goede keus!! Gefeliciteerd met de aanschaf  :goed

Ik heb op mijn laptop Vista Business draaien. Dat werd erbij geleverd. Ik heb de UAC (User Acces control) uitgezet en heb de eigendomsrechten voor de Vista partitie op mijn eigen account gezet. Als je dat gedaan hebt dan werkt Vista eigenlijk net zo'n beetje als XP doet, het ziet er alleen wat gelikter uit en heeft een paar andere tooltjes. Doe je UAC uitzetten en rechten overnemen niet, dan wordt je letterlijk gestoord van het aantal keren dat de UAC toestemming vraagt middels een venstertje om ook maar de meest simpele handelingen te mogen doen.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Bedankt voor je tips, ik zal ze vanavond (als alles loopt zoals gepland) rekening mee houden! Mijn laptop wordt met Vista Premium geleverd. Heel even off-topic: zijn jouw tips ook daarvoor (Vista Premium) van toepassing?

Han

Yep, is op elke versie van Vista van toepassing.  ;)
Gewoon het heft in eigen hand nemen. Vista is niet de baas over je PC, dat ben jij zelf  :shades
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Daar heb je helemaal gelijk in, al lijkt het wel eens andersom wat tot veel frustraties kan leiden  :pissig

Met jouw tips moet het gelukkig wel goed kunnen komen, bedankt dus!  :goed

Ik zal nog wel even laten weten wat mijn eerste indruk is als ik hem straks heb!

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

.... en en, bevalt ie?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Jazeker, hij doet het uitstekend! En hij ziet er ook nog eens erg strak uit. Vooral bij foto's bekijken vind ik scherm enorm strak. Daarnaast heb ik er ineens zoveel mogelijkheden bij gekregen dat ik bijna geen bos meer zie door de bomen. Maar ik zoek gewoon 1 voor 1 de dingen uit die ik op dat moment nodig heb. Misschien heb ik binnenkort nog wel een Vista-vraag want dat is nog helemaal nieuw voor mij. Eén ding wat ze in de computershop zijn vergeten om te doen is de harde schijf partitioneren in een c-schijf met programma's en een d-schijf voor de data. Hij moet dus nog een keer terug naar de shop, of ik moet zelf even met partitionmagic aan de slag.

Ik ga nu eerst weer even genieten van de foto's van de wintersport van vorige maand.

Behoudend eventuele tips over het partitioneren mag het topic van mij dicht. Hoe groot zou ik de c-schijf moeten nemen bij Vista? Bij mijn XP-desktop had ik aan een c-schijf van 20Gb ruim voldoende maar dat zal met Vista wel wat groter moeten.

Han

Nee, Partition Magic werkt niet in Vista!! Die verziekt de MBR van de schijf!!
Dat komt omdat Vista een blok met systeembestanden achterin op de harddisk/partitie zet waarop het geinstalleerd is. Partition Magic kan daar niet mee overweg en kan de schijf dus niet kleiner maken. Je moet een aantal systeem-items tijdelijk even uitzetten zodat het blok aan het eind verdwenen is. Daarna met de diskmanager van Vista zelf de partitie kleiner schuiven. En dan daar ook een nieuwe partitie aanmaken.
Dat heb ik destijds via google uitgevonden. Ik had hetzelfde met mijn laptop. Een grote partitie van 160gb vond ik niks want dan kan ik geen ghost image maken.

Ik draai Vista nu alweer een jaar. Als 2e partitie op mijn gewone desktop en op mijn laptop. Op beide staat Vista Business.
Gaandeweg leer je ermee omgaan en vind je zaken terug die je met een paar klikken in XP gemakkelijk wist te vinden. Heb je nog vragen open dan gewoon een topic erover.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Op deze site staat omschreven hoe je de systeembestanden aan het eind van de harddisk tijdelijk even wegkrijgt zodat je met de diskmanager van Vista zelf het volume kunt verkleinen. Daarna alles wat je uitgezet hebt weer aanzetten en in de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie aanmaken, ook weer met de diskmanager van Vista.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Han, bedankt voor deze tips! Mijn laptop is even terug geweest naar de winkel omdat hij elke keer bij opstarten zeurde over nieuwe hardware (een "Bluetooth Peripheral Device") dat helemaal niet op de laptop aangesloten was. Ze hebben hem daar helemaal opnieuw geïnstalleerd. Ik heb nu ook twee partities op mijn schijf, een C-partitie van 64GB en een D-partitie van 43GB. 'n Beetje gekke verhouding als je zoals ik alle werkdocumenten op D wilt zetten. Inderdaad ook vanwege het kunnen maken van images en zodat bij een eventuele crash van de pc alleen de c-schijf opnieuw hoeft te worden geïnstalleerd terwijl de d-schijf dan vaak nog intact zal zijn (dat laatste speelde bij mij vooral in het Win95/98 tijdperk . . . ik heb sinds XP om die reden vrijwel nooit images terug hoeven zetten). Om een lang verhaal kort te maken: bij de PC-shop wist men geen manier hoe de partities verder aan te passen. Ik ga nu met jouw methode aan de slag zo te lezen is het niet al te moeilijk. Probleempje is dat Vista nog geheel nieuw voor mij is. Ik heb trouwens Ghost 9.0, kan ik dat wel gebruiken onder Vista? Misschien toch maar eens een nieuwere versie kopen.

Ik ga nu met je tips aan de slag, ik houd je op de hoogte. (hoewel het vanaf hier misschien te ver off-topic gaat, maar meer over Vista)

Groeten,
Paul

Han

Jammer dat je toch nog een keer terug moest maar mooi dat het nu toch okee is. Nog even de partitionering in orde brengen en dan gaan met die banaan  :)

Nee, Ghost 9 draait helaas niet onder Vista, ook vanwege die systeembestanden die op een rare plek staan. Je zal dus aan Ghost Versie 12 moeten als je die nog krijgen kunt. Van de week is versie 14 uitgekomen.
Ik draai zelf versie 12 maar ben er maar matig tevreden over. Teveel poespas eromheen. Ik vond versie 9 veel makkelijker. Tja je moet wel hé.

Ik had vanmorgen een nieuwe laptop van een vriend van ons in handen. Daar kon ik wel de c-partitie verkleinen via de diskmanager zonder dat ik verder iets hoefde te regelen. Die kon ik ook terugschuiven totdat de C-schijf 64 gb was en verder niet. Daar zitten dus kennelijk die systeembestanden bij voorgeinstalleerde laptops. Ook bij hem heb ik UAC uitgezet en de rechten op de c overgenomen. Werkte daarna prima.

Mocht je verder nog vragen hebben maak dan idd even een topic aan in het vista forumonderdeel. Dan kunnen we de info later nog terugvinden mocht het nodig zijn. Ik sluit dit topic af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!