Laptop schakelt zichzelf uit

Gestart door paul76, 20 mei 2007, 17:19:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn laptop. Het is een oudje dus het zou kunnen dat het gewoon slijtage is. Verder heb ik geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Op zich werkt de laptop gewoon, maar na een tijdje werken loopt hij eerst vast (niets werkt meer, muisaanwijzer, alt-TAB en Taakbeheer doen het allemaal niet). Wat later schakelt hij zichzelf uit. Als ik hem dan weer aanzet geeft hij de foutmelding dat de klok van de BIOS op een verkeerde datum staat ingesteld. Dat klopt want de datum is gereset naar 1-1-1980 of iets dergelijks.

Het vastlopen gebeurde eerst telkens als ik in Internet Explorer aan het werk was dus ik dacht eerst dat het daar aan lag. Het laatste wat ik had gedaan was 3 windows updates runnen waarvan 1 voor Internet Explorer. Maar dat bleek toch niet het probleem te zijn want later liep hij ook vast tijdens een Ad-Aware scan. Verder dacht ik dat het misschien de BIOS batterij zou kunnen zijn maar als ik gewoon herstart (voordat hij vastloopt)onthoudt hij de datum en tijd wel gewoon. Meer ideeën heb ikzelf niet meer, hopelijk iemand anders wel?

De laptop is een IBM Thinkpad A21e en ik heb er Windows XP Pro op draaien.

Alvast bedankt voor de reacties!

Han

Doet de cooler het nog Paul?  Hoor je 'm blazen?

Deze topics al gelezen? Beide gaan over problemen die je na de laatste updates kunt hebben
- SVCHost.exe proces vreet 99% systeemgeheugen
- http://www.pcnavigator.nl/forum/index.php?topic=85720.0
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ik heb de topics over de updates gecheckt en dat is niet het probleem. Internet Explorer doet het op zich wel (ik werk nu op de laptop) alleen niet erg lang. En svchost gebruikt totaal meestal 0 en soms 1% cpu.

De fans doen het volgens mij gewoon. Het geluid is niet anders dan normaal en ik voel warme lucht uit de laptop stromen. Ik dacht zelf eigenlijk niet direct een temperatuurprobleem omdat de systeemtijd wordt gereset. Maar ik kan ook niet bedenken wat voor het probleem het wel kan zijn . . .

Het zou jammer zijn maar misschien is de laptop gewoon rijp voor de schroothoop.

Han

Hoe oud is hij?
Om uit te sluiten dat het een softwareprobleem is zou je er een nieuwe installatie op kunnen zetten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ehm. . . ik heb hem een paar jaar geleden via mijn werk kunnen kopen voor weinig omdat hij was afgeschreven. Ik denk dat hij een jaar of 5 oud is maar dus wel intensief gebruikt. De systeem BIOS is uit 1999 en de video BIOS uit 2003. Video BIOS is denk ik een keer ge-update want 2003 lijkt me te jong. De processor is een Intel Celeron mobile 600 MHz, misschien zegt je dat iets meer over de leeftijd?

Ik kan inderdaad een keer een image terugzetten, dat kost niet veel tijd. Ik vind zelf zo vreemd dat die BIOS tijd gereset wordt. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik hoopte dat dat een aanknopingspunt zou geven.

Han

Die bios-tijd-reset is idd raar. Je hebt toch geen virusje te pakken?

Als je een image hebt dan idd even proberen wat ie daarmee doet.
Heb je voordat ie reset genoeg tijd voor het terugzetten van de image?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ik doe eerst even een virusscan, hopelijk houdt hij het lang genoeg uit om die te voltooien.

Als dat niets oplevert ga ik een image terugzetten. Het is inderdaad even afwachten of hij lang genoeg blijft werken om er één terug te zetten, maar aan de andere kant . . . zo heb ik ook weinig aan de laptop!

Ik laat wel even weten of het gelukt is en of het ook geholpen heeft.

Han

Start 'm voor dat scannen even op in de veilige modus. Dan heeft ie misschien wat meer tijd om te voltooien omdat ie minder belast wordt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

De virusscan is gelukt. Er zijn geen virussen gevonden. Maar de laptop is ondertussen ook al een hele tijd niet meer vastgelopen. Ik kijk het nog even aan. Als hij weer vastloopt zet ik een image terug. Het is een redelijk oud image dus ik moet nogal wat gaan updaten na het terugzetten. Dat doet ik liefst alleen als het echt nodig is.

Han

Als ie zo oud is kun je net zo goed een hele verse install doen, mocht het nog nodig blijken.
Hopelijk blijft het goed gaan.

Ik laat je topic nog een dag of drie open. Ben je in tussentijd niet teruggeweest dan
neem ik aan dat het in orde blijft en sluit ik het topic, okee?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Op deze feestdag bleek dat de laptop toch nog steeds kuren heeft. Ik ga binnenkort een image terug en zal even laten weten of dat geholpen heeft.

Ik weet alleen niet wanneer ik er aan toe kom, dat kan even duren, het ziet er namelijk naar uit dat ik morgen de sleutels krijg van mijn nieuwe huis. Dan is het dus alweer feest!  ;D

Bugs

Dat wordt klussen, Paul. Of valt het mee? Gefeliciteerd met je nieuwe huis!We laten dit topic gewoon nog even open. ;)
Groetjes van Bugs

paul76

Dank je Bugs! Het klussen valt gelukkig mee. Het is een huis uit '98 en een aantal dingen laat ik doen. Maar ik verwacht toch wel dat er (meer dan) genoeg kleine dingen overblijven om zelf te doen. Het is de bedoeling dat ik er voor 1 juli intrek maar dan hoeft het natuurlijk nog niet helemaal af te zijn, als de grote dingen (muren, plafonds, vloeren en het meeste schilderwerk) dan in elk geval maar in orde zijn.

Bugs

Succes met alles. Verhuizen is een erg tijdrovende bezigheid, weten wij uit ervaring. Nu maar weer on-topic hier, anders krijgen we op ons donder van de admin...... ;)
Groetjes van Bugs

paul76

OK, daar gaan we weer, on-topic dit keer. Ik wilde vanavond verder gaan met mijn laptop probleem. Toen ik hem probeerde op te starten kreeg ik een wit slotje te zien in de linksbovenhoek van het scherm. Na even zoeken kwam ik erachter dat hij om een password vraagt. Je hebt drie pogingen en na de derde lockt de computer helemaal en kan ik hem alleen nog maar uitzetten. Het vreemde is dat ik nooit een password heb ingesteld. Heb op internet al even gezocht maar daar wordt ik tot nu toe niet veel wijzer van.

Het lastigste is nu dat ik niet meer in de BIOS kom en ook geen ander boot-device kan kiezen het lijkt alsof hij vanuit de BIOS is gelocked. Maar dat kan toch niet zomaar als ik nooit een password heb ingesteld?

PS Dit bericht is bij nader inzien toch niet helemaal on-topic, maar voor mijn gevoel is het opstartprobleem gerelateerd aan de eerdere problemen.

Han

Dat locken gaat idd niet vanzelf.
Lijkt wel een virus met die rare problemen, maar daar had je al op gescand  :D
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Zo, daar ben ik weer, verhuisd en al en sinds een week woonachtig in een prachtig huis in Deventer. Van een appartementje naar een "echt" huis met tuin én dakterras dus het is echt genieten. Je zei het al, Bugs, het was inderdaad een hele klus maar inmiddels ben ik enigzins gesetteld. Hoewel, er staan nog wel diverse dozen door zo'n beetje het hele huis en wat klussen betreft is er ook nog wel het één en ander te doen. Gelukkig is het nu allemaal wel zover dat ik ook weer aan andere dingen kan beginnen te denken dan aan klussen en verhuizen! Dus . . . dacht ik vanavond (nadat ik mijn internetverbinding rond had en alle benodigde kabels had getrokken) aan pcnavigator waar dit topic nog steeds open staat.

Tot zover offtopic, nu weer snel ter zake:
Met mijn laptoppie is nu, ruim 6 weken later schat ik, nog steeds triest gesteld. Hij wordt volgens mij door de BIOS gelocked, nog voordat ik een boot device kan kiezen en ik weet het wachtwoord niet want het is niet door mij ingesteld. Het zal inderdaad wel een virus zijn geweest óf er is hardwarematig iets serieus mis gezien de andere problemen die de laptop daarvoor ook al had. Ik heb zelf geen idee hoe ik dat BIOS password eraf zou kunnen krijgen. Nou wil het geluk dat ik viavia aan een andere (gebruikte)laptop heb kunnen komen dus gebruik ik die nu voor het internetten. En ik vrees dat het voor de oude laptop RIP is, tenzij er iemand een heel goed idee heeft hoe ik dit probleem kan tackelen, dan kan ik de laptop (het is een oudje) nog aan iemand anders geven die hem goed kan gebruiken.

Han

Fijn dat je een mooi groot huis hebt. Overal in huis internet, ook op je dakterras?  :goed

Terug naar je probleem-laptoppie:
Tja.... het wordt toch lastig. Bij een gewone PC zou ik de BIOS resetten door het even verwijderen van de BIOS batterij. Dan heb je daarna een standaard BIOS zonder wachtwoord. Een BIOS batterij van een laptop is moeilijk te lokaliseren en zit soms vastgesoldeerd. Bij de meeste oude Compaq laptops zit ie onder het toetsenbord.
Bekijk dit bericht nog even.

Je zou er een telefoontje aan kunnen wagen naar de helpdesk. Als ie op een standaard wachtwoord is gelockt na 3x proberen dan weten zij misschien dat wachtwoord wel of een manier om 'm eraf te helpen. Op de vorige link staan ook een stel van die standaard wachtwoorden voor een award en ami biossen.

En anders zit er op het moederbord vast wel ergens een klein jumpertje waarmee je de BIOS kunt resetten.. (misschien alleen 2 pinnentjes zonder jumper.. waar juist even een jumpertje op moet)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Inderdaad, ik heb door het hele huis internet, draadloos, behalve op de kamer waar mijn desktop staat, daar ligt een kabel heen. Draadloos is het wel snel aangelegd natuurlijk! Ik weet alleen nog niet of het ook in de tuin en op het dakterras werkt, dat is allebei vrij ver van de meterkast. Maar daar kom ik binnenkort wel achter als het weer wat beter is.

Bedankt voor je suggesties, ik ga m'n laptop openschroeven en dan kijken wat ik kan doen om de BIOS te resetten. Aan die mogelijkheid had ik nog niet aan gedacht. Ik laat wel even weten of het is gelukt.

paul76

Door mijn vakantie heeft het even geduurd maar nu ik heb weer wat tijd (tussen de rest-klussen van het huis door) om me met computerproblemen bezig te houden. Ik ben op zoek gegaan naar de BIOS-batterij en die zat heel handig achter een klepje dat met 1 schroefje open kon. Batterijtje los ... batterijtje weer vast ... en hij start gewoon weer op!!! Dat was echt een gouden tip, Han! Bedankt. Ik ben nu gelijk (ivm alle problemen) een image aan het terugzetten, dat is redelijk oud, dus ook veel updates aan het runnen, maar het lijkt erop dat hij het gewoon weer gaat doen, echt fantastisch!!!