Moederbord beperkt CPU?

Gestart door c20v, 15 augustus 2006, 20:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

c20v

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen. :)

Eerst even een korte intro:
Sinds kort heb ik m`n PC geupgrade (nieuw mobo, cpu, ram, graka en hdd) en daardoor had ik wat spulletjes over.
Met die spullen wilde ik de PC van m`n vriendin upgraden maar na de financieele aanslag van m`n eigen PC wilde ik ff wachten omdat het eea niet compatible was, oa het moederboard was niet bruikbaar omdat haar kast een M-atx is.
Toevallig loop ik gisteren op m`n werk tegen een oude kast aan, ik gevraagd en mocht het zo hebben. Blijkt er nog bijna de hele reutemeteut in te zitten: Mobo, CPU en voeding :shades

Na een grondigere inspectie blijkt het mobo een socketA te zijn. Da`s precies wat ik nodig had voor m`n oude Athlon XP 2600+. Hehehe, kaasje! CPU wisselen, dimms overplaatsen en de drives overbouwen, klaar is klara en het meisje heeft een snellere PC.

Tot zover alles goed maar...

Ik kijk dus nog ff onder windoos in system en zie dat de CPU maar 1.25GHz draait. Oké, tis een hele verbetering tov die ouwe PIII met 633MHz maar die Athlon draaide in mijn PC op 2.08.
Da`s best een aardig verschil.

Nu ben ik niet zo thuis in de wereld van overklokken (imho technisch gezien geen overklokken want ik wil hem op fabriekswaardes hebben)  en BIOS etc maar ik zag dat de FSB op 100MHz stond. Wss is de multiplier 12x. Er is een optie aanwezig om de FSB naar 133MHz te zettten...

De vraag: kan ik dit ongestraft doen? Ik zie het niet als overklokken want ik weet dat de CPU het wel aankan.

Zo ja, dan draait de CPU nog maar op 1596MHz dus nog steeds te langzaam. Wss is het moederbord te oud om deze processor te ondersteunen?


Specs moederbord

Alvast bedankt voor de reacties :yessss

Eroxnox

als de cpu op 133mhz nog te langzaam draait kan het zijn dat het een AMD athlon xp is met een barton core en die moeten standaard worden ingesteld op 166mhz.
dit is geen overclocking dit is gewoon een standaard instelling voor de "barton" core's en kan dus veilig worden gedaan.

dat is iets wat je eerst nog kunt proberen, ik kan zo op de site van DFI niets vinden of het kan of niet......
je kan als het niet wil in ieder geval ook altijd nog proberen of het wil met de laatste bios update...

De wijzen komen uut 't oosten, moar de slimsten komen uut den achterhoek

c20v

Bedankt voor je antwoord :)

Ik ga `m vanavond eens hoger zetten.

BTW: Ik had een lijstje gevonden: Klikkerdeklik en het zou een Barton of een toroughbred-B kunnen zijn. Hij heeft bij mij altijd op 2.08 gedraaid, hoogstwaarschijnlijk zou het dan de middelste moeten zijn?

Is het verstandig om nog even het voltage te checken ofzo voordat ik `m opschroef?


*EDIT*
Tis niet gelukt dmv de BIOS. Nu heb ik een handleiding van het mobo gedownload. Zou het kunnen dat ik eerst een paar jumpers op het mobo moet verstellen voordat ik in de BIOS ga klooien? (sorry, dit is allemaal nieuw voor me maar je bent nooit te oud om te leren, toch?)

c20v

OKé, gooi maar dicht. Ik heb het mobo vervangen voor m`n oude (na een BIOS-reset). Everything is up and runnin` (op 2.08) :)

Helen

Dan zet ik er een slotje op  ;)
NON BLATERARE, SED POLIRE!