Defragmenteren blijft hangen bij 3%

Gestart door john, 03 september 2013, 06:17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

OP de desktop is Windows XP het besturingsprogramma. Het defragmenteren van de C: schijf geeft problemen. Zelfs na 38 uur blijft ie hangen op 3%. Het vermoeden bestaat dat de vorige schijf defragmentatie wellicht ook niet naar behoren is uitgevoerd, want toen dit proces was beëindigd en op analyse werd geklikt, gaf het opnieuw aan dat de schijf moest worden gedefragmenteerd; ra, ra.
Ben al een beetje aan het zoeken geweest en kwam o.a. tegen dat als het via: Start | Programma's | Bureau-accessoires | Systeemwerkset | Defragmentatie niet wilt lukken een andere manier: Start | Uitvoeren. Kies nu voor c:\windows\defrag.exe. Als het erg lang duurt kun je kiezen voor "Stoppen" en daarna opnieuw opstarten, maar dan wel bewust kiezen voor "Instellingen" en het vinkje weghalen bij "fouten controleren". Het programma "defrag.exe" doet dan alleen wat het moet doen: alle afzonderlijke bestanden opslaan op EEN plek en het opstarten en verwerken.
Vreemde is dan weer dat Windows zegt dat ie het bestand niet kan vinden. Enig idee hoe alsnog schijf defragmentatie correct en volledig kan worden uitgevoerd.

Josette

Hoi John,

probeer eens in veilige modus en ook je
virusscanner uit te zetten.

Succes.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

john

Hallo Josette,

Niet geschoten is altijd mis. Een klein probleempje, ik zit in het buitenland en die pc staat in NL. Mijn kennis van Win XP is aardig verwatert om het zo maar eens uit te drukken. Hoe start je WIN XP in de veilige modus op, dan kan ik die instructies doorgeven.

Josette

Hallo,


ik dacht met blijvend bij het opstarten
de F8 toets te drukken van de computer!

Je kan proberen en anders komt Han wel voorbij.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Bugs

Klopt, herhaaldelijk F8 indrukken tijdens het opstarten.
Groetjes van Bugs

Josette

 ;D ;D ;D

Ha Bugs, kan het even niet laten zeg je dat nu nat of droog?

John doen hé.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Bugs

Toen ik dat schreef nat want toen was het 28 graden en we namen net een pauze tijdens het midgetgolfen. En nu maar weer on topic. ;)
Groetjes van Bugs

john

Ja, die F8 toets gebruiken, was het ff kwijt. Ik heb de aanwijzingen door gestuurd, dus afwachten of het tot het gewenste resultaat zal leiden. Later meer.

Han

Als dat niet werkt even in de verkenner met rechts klikken op de betreffende partitie en die even laten controleren op fouten ( en vinkje zetten bij "laten repareren"). Defrag kan blijven hangen op een schijfbeschadiging.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Het was de bedoeling om het defragmenteren op zondag te doen, maar dat zal niet lukken naar de stand van zaken sinds vandaag. Kreeg eerder de mededeling dat de pc, terwijl ie aan stond ineens spontaan uitging. Is nu zo dood als een.....vul maar in. De gebruikelijke geluiden die men normaal uit de systeemkast hoort bij het aanzetten ontbreken. Kan de C:schijf gecrashed zijn (als ik lees wat Han in haar laatste bericht schrijft, jammer trouwens dat ik daar zelf niet op kwam en zal je altijd zien dat ik het nu pas lees, paar dagen niet op het forum gekeken, als het te laat is) of gaat zoiets met het nodige lawaai gepaard. Iets met de voeding soms? Wat kan een complete leek op dat gebied nog doen om op enigerlei wijze een diagnose vast te stellen wat het probleem is. Hoor het graag, wordt het te technisch, zal ik het misschien nog wel begrijpen maar aan wie ik het moet door vertellen, vrees ik echter niet dus!

Han

Als een harddisk op crashen staat dan krijg je doorgaans bij het opstarten in het zwarte bootscherm waar je de BIOS opdrachten ziet ook een "S.M.A.R.T. Status Bad" melding van S.M.A.R.T. te zien.
Die melding krijg je automatisch als de selftest van de harddisk bij het opstarten niet meer binnen de fout tolerantie valt.

Wat info van Wikipedia:
Fabrikanten van harde schijven slaan vaak gegevens over mechanische problemen van de harde schijf op in een Electronically Erasable Programmable Read Only Memory (EEPROM) in de controller. Om dergelijke gegevens op te vragen is een standaard ontwikkeld die S.M.A.R.T. heet, wat staat voor "Self Monitoring Analysis and Reporting Technology". Als gegevens nog wel leesbaar zijn, maar minder betrouwbaar worden, dan kan via S.M.A.R.T. een waarschuwing gegeven worden dat de harde schijf binnenkort stuk zou kunnen gaan.

Enige wat ie nog kan doen is de harddisk testen meteen tooltje van zijn harddisk fabrikant. Als de pc niks meer doet zal die harddisk eruit moeten en getest worden vanuit een andere pc die het nog wel doet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Geeft die pc nog beep codes bij het aanzetten of echt helemaal niks meer.

http://www.computerhope.com/beep.htm
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Of de pc in een eerder stadium bij het aanzetten een z.g. "S.M.A.R.T. Status Bad" heeft gegeven, is mij niet bekend. Want hoe gaat het vaak in de praktijk, men zet de pc aan en terwijl ie met de opstart bezig is, doet men soms nog iets anders om achter de pc te zitten als het buroblad is gevuld en men de gewenste taken gaat uitvoeren. Wat ik heb door gekregen was de pc stond aan en ineens ging het licht uit zo gezegd. BIj het aanzetten, zo heb ik begrepen is ie zo stil als het maar zijn kan.
Alles bij elkaar op geteld, lijkt het een lastig op afstand op te lossen probleem met een volslagen leek aan de andere kant achter de pc. Denk dat er iemand bij moet worden gehaald, die zoals je aangeeft, de harde schijf eruit haalt en kijken wat ie doet in een andere pc. Tenzij je nog iets te binnen schiet, hoor ik het graag. Zal zachtjes en voorzichtig deze info overbrengen :) :).

Han

Citaat van: Han op 07 september 2013, 14:36:16
Geeft die pc nog beep codes bij het aanzetten of echt helemaal niks meer.
http://www.computerhope.com/beep.htm

Aan beep codes bij het booten kun je horen wat er loos is door middel van een reeks korte en of lange beeps in een bepaalde volgorde.
Hoor je niks bij het aanzetten dan kan dat de voeding zijn maar ook oververhitting. Een PC die te warm wordt gaat ook rare kuren vertonen en schakelt zichzelf uit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Helaas valt er weinig beepjes te tellen want de pc is muisstil. Dan ben ik eerder geneigd om, in het gunstigste geval, aan de voeding te denken als aan oververhitting. Heb de systeemkast van deze desktop eerder dit jaar in maart geopend en nog stofvrij gemaakt . De kast heeft aan alle kanten voldoende ventilatie, maar alles blijft mogelijk en op afstand moeilijk in te schatten. Ik zal trachten iemand te vinden die de voeding kan nakijken of weet jij nog een betrouwbaar adres in 010 die dat aan huis doet? Je mag me ook een PM sturen als dit een vorm van sluikreclame zou betekenen op het forum.

Han

Nee echt geen idee. Misschien kan de PC beter weggebracht worden om na te laten kijken dan dat er een thuisreparateur naar komt kijken. Die lui rekenen vaak erg veel en hebben ook niet altijd de juiste testapparatuur bij de hand. De goede thuisreparateur daargelaten, maar er zit veel kaf onder het koren.

Ik denk eerder aan een moederborddefect dan aan een defecte voeding. Als de voeding zo slecht was dan had hij allang eerder problemen moeten hebben doordat de voltages dan steeds lager/ te laag worden.
Bij het vervangen van iets groots als het moederbord zit je wel meteen vast aan een nieuwe Windows licentie. Laat hem daar rekening mee houden. Als de PC al oud is, is het dan zelfs te overwegen om hem helemaal te vervangen. Maar goed, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Helemaal mee eens wat je zegt over een thuisreparateur. Maar ik had zoiets, jij zit wat meer in "deze branche" om het zo maar eens uit te drukken en voor hetzelfde geld kende jij heel toevallig iemand die.....enz., enz.
Moederbord, geheugen en processor heb ik al eens eerder vervangen. Was toen de afweging vervangen of bij het grof vuil. Omdat de pc toen slechts 2,5 jaar oud was voor vervangen gekozen. En ja, dan is je Windows ook meteen waardeloos met een nieuw moederbord, weet er alles van. Ik zal adviseren om in ieder geval even de zaak te laten testen zodat alle bestanden/documenten etc. op de C:schijf van na de laatste back-up alsnog kunnen worden over gezet.
Voor de rest ben ik ook bang dat het einde verhaal zal worden en gaan oriënteren of een nieuwe desktop dan wel een notebook, want aan deze pc nog veel geld uit gaan geven voor een dure reparatie heeft totaal geen zin. Mocht het echter enkel de voeding zijn, is het natuurlijk een ander verhaal. Je mag het topic nog even open laten, kan ik je de afloop laten weten, maar ook gewoon sluiten. Alles bij elkaar jij zoals altijd weer bedankt.

Han

Ben benieuwd. Het kan een paar kanten op qua defecten. De ondersteuning voor XP voor beveiligingsupdates loopt ook april 2014 al af en de huidige moederborden ondersteunen vaak XP niet eens meer. Ben bang dat het tijd voor een nieuwe wordt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Aanschaf van een nieuwe pc is op zich het probleem niet, daar is budget voor zo gezegd. Maar zou wel fijn zijn als de inhoud van de C:schijf kan worden over gezet of desnoods tijdelijk als dual boot, al lijkt dat laatste weer lastig gezien je opmerking dat de huidige generatie moederborden XP niet meer ondersteunen. Dan zal, als de C:schijf het nog steeds doet, overzetten worden, terwijl de D:schijf (7200rpm) in de de oude pc in de nieuwe weer als 2e schijf erbij kan voor video bewerking. Moet nu een betrouwbaar adres, winkel of bedrijf, zien te vinden die dat voor een schappelijke prijs kan doen als daar een nieuwe wordt gekocht.
Nog een vraag over de BIOS beepjes. Dat is volgens mij enkel van toepassing op desktop pc's want als ik zowel mijn laptop, notebook of netbook aanzet heb ik nog nooit een beepje gehoord. Sterker je ziet zelfs helemaal geen tekst over het scherm scrollen als behalve dat je op toets Fx moet drukken in geval van recovery.

Han

Ik zou de harddisk waar de belangrijke data op staat in een case stoppen en dan als externe harddisk benaderen. Dat is veruit het makkelijkste.  Zo'n case kost bijna niks en is in noodgevallen een fijn ding om te hebben. Je hebt er waar een IDE/PATA schijf in kan en ook waar een SATA schijf in kan. Let op dat de goede aangeschaft wordt. Je kunt ook harddisk-diagnose met een tool van de fabrikant doen terwijl de betreffende harddisk in de case zit.

Wat betreft het hergebruik van oude harddisk. Als het harddisks betreft met een IDE/PATA aansluiting dan kun je die op de moederborden van tegenwoordig meestal niet niet eens meer aansluiten. De moederborden van tegenwoordig hebben allemaal een stuk of 4 tot 6 SATA aansluitingen. Mijn moederbord heeft nog 4x SATA en 1x PATA. Ik weet niet of er nog moederborden bestaan die die combi hebben. Mijn PC is ook alweer bijna 3 jaar oud.

Daarbij moet hij zich ook op 't hoofd gaan krabben en bedenken dat er een recente backup nodig is in de toekomst om dit soort problemen te voorkomen.
De harddisk moet kunnen crashen zonder dat je daardoor data kwijtraakt. Het is een mechanisch ding (zeker in de oudere PC's ) wat zomaar stuk kan gaan.

PS)
Ook laptops doen bios beeps ter diagnose. Waarschijnlijk alleen als er echt wat mis is want de mijne maakt bij het booten ook geen geluid. Mijn PC geeft 1 beep ten teken dat alles OK is maar mijn VAIO niet. In het manual van je laptop staat normaal gezien wat de beepcodes betekenen voor jou laptop. Ik heb wel gelezen dat je per fabrikant andere betekenissen hebt voor beeps. Da's niet echt handig bedacht van ze. Ze kunnen dit soort diagnoses beter universeel houden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!