Met laptop (vista) printen via PC (XP)

Gestart door avsambeek, 25 september 2008, 19:14:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

avsambeek

Er zijn op dit gebied al meerdere topics (86252en 86226), waarmee je normaal gesproken genoeg op weg wordt geholpen, maar ondanks ik ze zorgvuldig gelezen heb, krijg ik mijn systeem niet aan de gang. Dus toch maar een nieuw topic gestart.

Ik heb aan een draadloze router (Linksys WRT54G) meerdere PC's (1,2,3 allen met XP Home SP2) hangen en oa een laptop met Vista Business. De hoofd PC 1, is via een kabel met de router verbonden; de andere PC's draadloos. Aan PC1 hangt via de USB poort een Canon Pixma IP4000 printer.

Ik heb een netwerk gemaakt wat volgens mij prima werkt. Ik kan files van PC naar laptop sturen ;-).
Ook zijn de andere PC's in het netwerk zichtbaar en benaderbaar. Ook is vanaf iedere PC het internet normaal te starten.

Van PC 2 kan ik ook (via PC1) de printer aansturen. Beide moeten dan natuurlijk aan staan  :P

Echter als ik iets via de laptop (Vista) wil printen, dan krijg ik een foutmelding: Kan geen verbinding maken.
Als ik bij de laptop een (netwerk)printer wil toevoegen, wordt de juiste printer gevonden, maar ik krijg er geen verbinding mee. Ik heb vanalles geprobeerd (vernaggeld  :-\) , maar ik krijg m niet aan de gang.

Ooit heb ik de printer aan de gang gehad (met hulp van een internetsite), maar dat was van korte duur. Er staat me nog iets bij dat ik eerst de printer als een lokale printer moest installeren en daarna omzetten naar een netwerkprinter.

Ook heb ik gezien toen ik de Windows Firewall uitgezet had er ook een Eset Firewall actief was  :-\. Deze krijg ik echter niet uitgezet.

Dus mogelijk 3 oorzaken: 1)Eset Firewall (?), 2) verkeerde poort instellingen..., 3) ?

Wie krijgt mijn printer via de laptop aan de praat !?

Han

Check eerst dit even op je Vista laptop:

Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad van je Vista-Laptop.
* Vraag dan uit het menu "eigenschappen"
   Je krijgt dan de settings van het netwerk voor je neus. 
* Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is!!
   - klik op het rondje met de V erin wat erachter staat
   - Klik op het rondje voor "Met wachtwoord beveiligen delen uitschakelen"
   - Klik op de knop toepassen
* Zorg er op dezelfde manier voor dat:
   - Netwerkdetectie ingeschakeld staat
   - Bestanden delen ingeschakeld staat
   - Printer delen mag uitgeschakeld blijven want de gedeelde printer hangt aan de XP PC

Ik denk dat die ESET firewall je probleem veroorzaakt.

* Je schrijft dat je files vanaf de PC naar de laptop kunt sturen. Kan je dat andersom ook, dus files vanaf de Vista laptop naar PC 1 sturen via je netwerk? Je krijgt dan w.s. dezelfde "Kan geen verbinding maken" foutmelding.

* Op welke PC staat die ESET firewall geinstalleerd? Als dat op de laptop is, deinstalleer die software dan eens en kijk dan of het maken van verbindingen van en naar de laptop wel goed gaat.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Citaat van: Han op 25 september 2008, 20:50:17
Check eerst dit even op je Vista laptop:

Klik met rechts op het icoon voor netwerk op je bureaublad van je Vista-Laptop.
* Vraag dan uit het menu "eigenschappen"
   Je krijgt dan de settings van het netwerk voor je neus. 
* Zorg dat "met wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld is!!
Check; staat uit.
   - klik op het rondje met de V erin wat erachter staat
   - Klik op het rondje voor "Met wachtwoord beveiligen delen uitschakelen"
   - Klik op de knop toepassen
* Zorg er op dezelfde manier voor dat:
   - Netwerkdetectie ingeschakeld staat
Check; Ingeschakeld
   - Bestanden delen ingeschakeld staat
Check; Ingeschakeld
   - Printer delen mag uitgeschakeld blijven want de gedeelde printer hangt aan de XP PC
Check; Uitgeschakeld

Ik denk dat die ESET firewall je probleem veroorzaakt.

* Je schrijft dat je files vanaf de PC naar de laptop kunt sturen. Kan je dat andersom ook, dus files vanaf de Vista laptop naar PC 1 sturen via je netwerk? Je krijgt dan w.s. dezelfde "Kan geen verbinding maken" foutmelding.
Share staat op 'alleen lezen', dus dat mag niet. Ik kan de share-rechten aanpassen als dat nodig is.

* Op welke PC staat die ESET firewall geinstalleerd? Als dat op de laptop is, deinstalleer die software dan eens en kijk dan of het maken van verbindingen van en naar de laptop wel goed gaat.
Bij de XP PC's staat alleen de Windows firewall aan. Alleen bij de laptop zie ik ook de ESET firewall

Ik heb op iedere machine NOD32 draaien, alleen bij de laptop (Vista) is blijkbaar ook de firewall van ESET geinstalleerd. Ik heb NOD op de laptop ge-deinstalleerd, herstart, maar de ESET firewall blijft actief en krijg ik niet uit. Met 'Your Uninstaller' gezocht er er was ook nog een NODfix geinstalleerd. Ook deze verwijderd en een reboot uitgevoerd, maar de ESET firewall blijft actief  :'(
Hoe krijg ik die uit ?! (staat niet als zodanig vermeld bij 'uninstaller')

Han

De ESET firewall is volgens mij echt het probleem. Als je die ooit geinstalleerd hebt en je krijgt 'm nu niet weg dan kun je twee dingen doen.

1) Nogmaals installeren zodat de juiste files aanwezig zijn en dus ook alles om 'm netjes te kunnen deinstalleren

2) Te rade gaan bij het officiele ESET forum om te vragen hoe je 'm handmatig kunt verwijderen:
    * http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=15
    * http://forum.nod32online.nl/


* Je schrijft dat je files vanaf de PC naar de laptop kunt sturen. Kan je dat andersom ook, dus sturen via je netwerk? Dus als je je share-rechten aangepast hebt
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Citaat van: Han op 26 september 2008, 22:20:21
De ESET firewall is volgens mij echt het probleem. Als je die ooit geinstalleerd hebt en je krijgt 'm nu niet weg dan kun je twee dingen doen.

1) Nogmaals installeren zodat de juiste files aanwezig zijn en dus ook alles om 'm netjes te kunnen deinstalleren
Ga ik proberen

2) Te rade gaan bij het officiele ESET forum om te vragen hoe je 'm handmatig kunt verwijderen:
    * http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=15
    * http://forum.nod32online.nl/
Op dit forum de vraag uitgezet hoe de firewall te verwijderen



* Je schrijft dat je files vanaf de PC naar de laptop kunt sturen. Kan je dat andersom ook, dus sturen via je netwerk? Dus als je je share-rechten aangepast hebt
Rechten gezet dat iedere gebruiker files mag aanpassen, maar idd krijg ik met de laptop geen files naar PC1 verstuurd. Ik krijg de PC wel in het netwerk zichtbaar (inclusief de shares), maar ik krijg een foutmelding dat de share niet toegankelijk is.

Weet hier iemand hoe ik de firewall van ESET uit kan zetten?



avsambeek

Nou ik heb de firewall van Eset uit kunnen zetten  ;D Alles opnieuw geinstalleerd en daarna kon ik hem gewoon uitzetten in het configuratie-scherm.

Alleen ik krijg nog steeds geen verbinding met mijn printer......  :'( :'(

De PC wordt wel in het netwerk gevonden, maar is niet toegankelijk.....??

Han

Je hebt settings veranderd voordat je de firewall verwijderde. Verwijder de share naar de printer en maak die eens opnieuw aan. Als het goed is dan krijgt de windows firewall automatisch de juiste settings.
Als je in netwerkbeheer de settings okee hebt staan en de rechten okee staan op de shares dan zou je nu gewoon verbinding met je printer moeten kunnen maken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Grrrr, ik krijg er een punthoofd van. Zowel de Eset- als Windows-firewall staan uit. De toegevoegde printer verwijderd, gereboot en daarna weer een printer toegevoegd. De gedeelde printer wordt netjes gevonden (net als de PC's), maar als ik m aanklik en verder wil gaan, dan komt toch weer de foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Een map op PC1 aangemaakt en delen aangevinkt. Deze share wordt bij het netwerk ook gevonden, maar is niet toegankelijk....
Daarna op PC2 gekeken (XP, waarmee wel op de printer kan worden geprint). Hierbij staat bij eigenschappen de poort op USB.
Bij de Laptop (Vista) geprobeerd om een lokale printer aan te maken met een nieuwe poort, maar laptop komt dan met melding dat er onvoldoende schijf-ruimte op de server is (?). Hoe dan ook... ik kom niet verder  :-[

Han

Share op PC1, de windows PC:
- Staat "netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen" aangevinkt op de share?
- Is het een share naar een systeemmap of naar de root van een partitie?

De printer, staat die gewoon als netwerkprinter geshared op het windows netwerk?

Staan alle PC's in dezelfde werkgroep? Vista heeft standaard WORKGROUP en XP heeft standaard MSHOME. Staan ze niet in dezelfde werkgroep dan geeft dat ook dit soort problemen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

'Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen' staat aangevinkt
Het is een share naar de root van de partitie (gehele C-schijf dus)
Alle PC's en laptop hebben dezelfde werkgroep (Vanwege PC's heb ik de laptop (ook) op MSHOME gezet.
Op laptop staat alleen 'netwerkdetectie' en 'bestanden delen' ingeschakeld.

Op PC1 is de printer geinstalleerd als netwerkprinter en staat gedeeld (lokatie:\\PC1\share-naam). Bij de stuurprogramma's zie ik dat er 1 stuurprogramma geinstalleerd is (intel  windows 2000 of XP); poort op USB.

Han

Ik heb al eerder gezien dat vista de shares niet goed oppakt als die naar de root van een partitie van een WinXP pc gaat. Maak eens een share aan naar een map. Ook niet naar een systeem map maar gewoon naar een map die je zelf aanmaakt. Lukt het dan wel om vanaf de vista laptop in die gedeelde map een txt bestandje aan te maken en erin te schrijven? Als dat lukt dan weet je dat de rechten goed staan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Nou blijkbaar is het toch iets van de onjuiste rechten......(op PC1?).

Ik heb de root-share op PC1 verwijderd en daarna een nieuwe map aangemaakt (Delen). De map 'Delen' op delen gezet. Voor de zekerheid PC1 gereboot. Vervolgens de laptop opgestart. Bij netwerk wordt PC1 gevonden, met daarop de share 'delen'. Maar net als eerst is deze share niet toegankelijk om te kijken, of een file naar toe te kopieren.
P.S: Geprobeerd om de netwerkprinter op de laptop te installeren (\\PC1\Printer wordt wel gevonden), maar nog steeds de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

Hoe controleer ik alle rechten? Ik ben onder een administrator account ingelogged op PC1

Han

Onder XP valt er niet veel te controleren. Kwestie van delen aanzetten en delen al dan niet met de optie "netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen" aangevinkt op de share.

* Kunnen de andere XP pc's uit je netwerk wel lezen en schrijven in de map "delen" op PC1?

* Kan het een instelling zijn in de software van de router die dwars zit (evt firewallsoftware)
   Ik heb in mijn routersoftware een mogelijkheid tot aanvinken/uitvinken van WLAN toegang
   voor een wifi apparaat. Staat die uit dan heb ik hgeen connectie met de shares op de andere
   pc's in het netwerk. Ik heb een plaatje geclipt waar dat bij mijn router zit



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Of ik met een van de andere PC's op de share van PC1 kan ga ik morgen testen. Ik kan wel met de laptop op een andere PC(2) een file wegzetten, dus ik neem aan dat de routersettings goed staan. Zowel de laptop als PC2 zijn draadloos met de router verbonden.

Han

Die wlan routersetting is hier apart per apparaat in te stellen. Standaard staat die in mijn router niet aan als er een nieuw apparaat toegevoegd is.
Als je met de laptop op een PC2 een file kan wegzetten dan moet die setting goed staan. Andersom van PC2 op de4 Laptop kan je niks wegzetten. Dan gaat het kennelijk op de laptop mis met de rechten. Daarvoor moet je de settings nog een keer doornemen die in de andere topics beschreven staan. Ik heb er bovenin in jou bericht linkjes van gemaakt.

Je draait op de laptop toch behalve firewallsoftware toch geen software die invloed heeft op je netwerkverbindingen. Ik heb zo eens vreselijk met mijn netwerk zitten stoeien nadat in Norton Antivirus 2005 geinstalleerd had. Die had ook een setting aan board waarmee je aan moest geven of andere ip-nummers trusted waren of niet. Dat was voor mij reden om Norton Antivirus aan de kant te gooien en over te stappen op nod32. Als virusscanners zich gaan gedragen als firewall dan raak je het overzicht kwijt in je eigen netwerk. Troubleshooting wordt zo wel heel lastig. Veel laptops die nu verkocht worden staan bomvol met probeersoftware, waaronder dat *** all in onepakket van Symantec. Dat verstoord ook netwerkverbindingen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Nou ik heb het een en ander getest, maar het wordt er niet duidelijker op.
Op de laptop draait geen Symantec software of andere firewalls (behalve Windows en ESET die uit staan).

Op PC1 staat een map 'Delen' geshared (mag aangepast worden)
Op PC2 staat de root geshared
OP PC3 staat ook de root geshared



Testresultaten

OK= ik krijg toegang en mag een file wegschrijven (of printen)
NOK= ik krijg geen toegang

     naar     Printer   Laptop     PC1      PC2     PC3
van
Laptop          NOK      X          NOK      OK      OK
PC1              OK      OK(*)       X        OK      OK
PC2              OK      NOK        NOK       X       OK
PC3              OK      NOK        NOK      OK       X
* na aanloggen

Oftewel ik kan met iedere XP machine op de printer printen, maar niet met de laptop.

Met PC1 mag ik wel op PC2+3 maar niet andersom (?)
Met laptop mag ik niet op PC1 maar wel andersom (na inlogging).

Kom jij er nog uit?

Han

Uit je schema wordt duidelijk dat er op zowel de laptop als op PC1 een communicatieprobleem is.
Zou het kunnen zijn dat PC1 een NTFS bestandsysteem heeft en PC2 en PC3 een FAT32 bestandsysteem? Onder NTFS heb je nog een tabblad beveiliging om rechten in te stellen. Als je daar iedereen/everyone toegangsrechten geeft dan moet dat ok zijn.

Wat gebeurt er als je de printer aansluit op PC2 of PC3. Is ie dan wel te delen over het netwerk


PS) Wil je niet steeds mijn bericht quoten bij het antwoord. Da's nergens voor nodig. Maakt onze database onnodig groot.
Ik heb de quote steeds weggehaald in de hoop dat je het zou begrijpen maar kennelijk is dat niet het geval. Klik onderin het topic gewoon op "antwoord" om te antwoorden ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Haha OK, ik zal niet meer quoten  :o.
Ik zal proberen om de printer aan een ander PC te hangen en of ik dan wel met de laptop kan printen.
Vlgs mij zijn alle schijven NTFS geformateerd, maar voor de zekerheid ga ik dat ook checken  ;D

Hoe kom ik bij het tabblad beveiliging om de rechten in te stellen? Die heb ik nog niet gevonden...

Han

Daarvoor klik je met je rechtermuisknop op een map en dan op "eigenschappen".
Dat tabblad "beveiliging" zie je alleen als je besturingssysteem op een ntfs partitie geinstalleerd staat.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

avsambeek

Alle XP schijven zijn idd NTFS maar het tabblad beveiliging heb ik niet  :-\
Als ik op (PC1) een map klik en eigenschappen open, dan krijg ik 3 tabbladen: Algemeen, Delen en Aanpassen. Zit daar het probleem????
Op PC1 (en laptop) zijn meerdere gebruikers (accounts), maar ik log in met administrator rechten.

Printer aan PC3 gehangen en software geinstalleerd. De printer geshared gezet.
Daarna was het geen probleem om met de laptop (inclusief de firewalls) op de printer te printen..... :uno
Het probleem zit m dus in PC-1 !!! >:(