Monitor van slag

Gestart door Josina, 04 maart 2006, 20:01:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josina

Ik heb een probleempje met de monitor van mijn computer: hij geeft storingen. Horizontale lijnen die van kleur veranderen en vreemde tekentjes daar tussenin. Bij het opstarten van de pc zie je het al op het scherm.
Het vreemde is dat het nú weg is... Zou het aan de bedrading kunnen liggen?
Mijn muis (op het scherm dus, niet dat ding naast mijn toetsenbord  ;) ) ziet er nog wel heel wazig uit, het lijkt alsof er een soort streepjescode omheen zit  :-[ Beter kan ik het niet beschrijven...
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, en wat ik er aan kan doen? Er wel rekening mee houdend dat ik een totale digibeet ben..  :cool  Iemand opperde dat het de videokaart zou kunnen zijn, en om je eerlijk te zeggen weet ik niet eens waar dat ding zit...

Han

Tja we kunnen hier twee kanten op. Monitor of videokaart.

1) Het kan je monitor zijn die het aan het begeven is.
    * zie je het altijd bij het opstarten of ook als je PC langer aanstaat
    * zie je het alleen als je je PC net opgestart hebt en de monitor nog warm moet worden
    * hoe oud is die monitor
    * Bestaat het probleem nog steeds als je een andere monitor aansluit?

2) De videokaart kan defect zijn of de driver die hem aanstuurt kan beschadigd zijn.
Als hij kapot is dan houd het op en zal je een nieuwe moeten plaatsen. Om te kijken of hij kapot is zal je de driver opnieuw moeten installeren. Dan moet je eerst weten welke videokaart erin zit. Kijk even in het forumonderdeel "alle overige hardware"bij de topics over videokaart-problemen. Daar staat regelmatig beschreven hoe je dat kunt ontdekken met behulp van het programma "everest". Je videokaart is de kaart in de PC waar je monitor op aangesloten is.

TIP : Op deze link bij tweakers staat nog zeer uitgebreide info over videokaarten en probleemoplossing.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josina

Bedankt voor je antwoord!
Op dit moment doet mijn beeldscherm het normaal, dus aan de monitor ligt het niet. Ik denk zelf dat het aan de bedrading ligt: na wat 'gemorrel' verdwenen de strepen en vreemde kleuren op mijn monitor. De afgelopen 2 weken heb ik steeds rare kleuren gezien op mijn monitor: roze in Outlook bijvoorbeeld. Is dat een bekend fenomeen bij het niet goed aangesloten zijn van kabels?
Dat er iets stuk zou zijn, leek mij al niet waarschijnlijk, want deze hele pc plus toebehoren is ongeveer 2 jaar oud. Jong dus.
Mochten de problemen terugkomen, dan ga ik je adviezen opvolgen.
Nogmaals dank voor de vlotte reactie!  :goed

Han

Aan welke bedrading heb je gemorreld, toe het probleem zich oploste. Was dat de kabel van monitor naar videokaart? Als dat het geval is, kijk dan even of de stekker van die kabel nog goed vast zit op de videokaart.
Als die kabel een breuk heeft of als de stekker niet goed vast zit dan kun je inderdaad rare strepen e.d zien op je monitor.

Wat voor monitor is het. Zo'n ouderwetse CRT monitor of een flatscreen?
Bij een crt-monitor kan het kleuren-kanon defect raken. Je krijgt dan een waas van een bepaalde kleur over je scherm. Dat is er eerst af en toe wel en af en toe niet. In een later stadium is die verkleuring er altijd. Reparatie kan, maar is prijzig.

Krijgt je PC stroom van een geaarde wandcontactdoos?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josina

Ik heb een 2 jaar oud flatscreen. Dell. Ik heb aan alle snoertjes gerommeld, vooral die van de modem. Ook de kabeltjes van de monitor naar de computer heb ik bekeken.
Zelf denk ik dat het aan de snoertjes van de modem ligt, maar ik kan het mis hebben.
Het beeld is enigszins normaal nu, behalve bij opstarten van de pc. Op het zwarte Windowsscreen zie ik rare tekentjes. Ook rondom het pijltje van de muis blijven rare streepjes staan. En ook op de browser onderin. De icoontjes zijn niet goed te zien.

Han

Hmm het is raar dat het rommelen aan de draadjes van het modem invloed heeft op je beeld.
Dat kan eigenlijk alleen als je PC + randapparaten niet geaard zijn.

Krijgt je PC + Randapparatuur stroom van een geaarde wandcontactdoos?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Het probleem is kennelijk opgelost, want de topicstarter geeft geen antwoord op de vraag van Han, en heeft zich ook niet meer laten zien sinds haar laatste bericht.
Ik sluit het daarom af.  :locked
Groetjes van Bugs