Twee TFT schermen aansluiten

Gestart door Brombeer, 28 april 2005, 23:48:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brombeer

Naar aanleiding van de opmerking van Han: "een videokaart met Dvi connector én VGA connector wil nog niet zeggen dat deze kaart geschikt is voor 2 monitoren tegelijk", het volgende:

Op de doos van mijn videokaart (ATi Radeon 9250, 128 MB, TV-out en DVI) staat onder Monitor Support: Dual CRT supported (optional). Je raadt het al: ik heb twee TFT-schermen en geen twee CRT-schermen. Maakt dat wat uit? Op de website van ATi staat geruststellend over dit type wel allerlei info vermeld over meerdere schermen aansluiten en sinds ik deze videokaart in mijn PC heb geplaatst ter vervanging van een nVidia GeForce kaartje die geen tweede aansluiting had, zie ik bij Beeldscherm nu inderdaad een tweede icoontje dat er eerst niet was. Het tweede scherm heb ik middels een DVI-VGA connector op de DVI aansluiting aangesloten, omdat een DVI-DVI kabel me te duur was. Maar als ik bureaublad uitbreiden aanvink bij de beeldscherminstellingen van Windows XP, verandert er niets! Ook herkennen werkt niet als zodanig. Ik heb namelijk op beide flatpanels hetzelfde beeld (dus ook twee keer nummer 1 in beeld) en kan met geen mogelijkheid windows van het ene naar het andere scherm schuiven. Zit het 'm in een onjuiste software instelling of deugt mijn nieuwe kaartje niet zodanig? Mijn oude videokaart erbij plaatsen is geen optie, daarvoor is geen passend slot vrij.

Erik

Han

"een videokaart met Dvi connector én VGA connector wil nog niet zeggen dat deze kaart geschikt is voor 2 monitoren tegelijk",
Daarmee bedoel ik dat er videokaarten zijn waarop beide aansluitingen zitten maar dat je er maar één tegelijk kunt gebruiken. Of de VGA aansluiting, of de DVI aansluiting.

Citeerik heb twee TFT-schermen en geen twee CRT-schermen. Maakt dat wat uit
Als die TFT's allebei een DVI aansluiting hebben wel ja.  Een convertor van DVI->VGA werkt wel altijd. Een van VGA ->DVI werkt niet. Dat komt omdat het randapparaat waaraan de DVI connector zit een DVI signaal nodig heeft en die krijgt ie niet uit een VGA uitgang.
Je zal dan een dual videokaart met 2x DVI aansluiting aan moeten schaffen. Die zijn uiteraard duurder. Ik heb die dingen op m'n werk wel es geinstalleerd voor de roostermakers die met grote tabellen moesten werken. Dat werkte perfect. Via configuratiescherm/beeld hoefde je alleen even aan te geven welk van de TFTschermen het hoofdscherm moest worden. Wij deden de linker als hoofdscherm en in de rechter loopt het beeld dan gewoon door.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Brombeer

Mijn TFT-schermen (Iiyama AX3818UTc) hebben zowel een VGA (of preciezer: een 15 pins D-Sub aansluiting) als een DVI aansluiting. Op de DVI-aansluiting op mijn kaart zit een DVI->VGA converter. Beide uitgangen van mijn videokaart geven tegelijkertijd beeld. Helpt deze extra input j(uli)e verder?

Erik

Han

Dan moet dat verder geen probleem opleveren. Als je de software geinstalleerd hebt moet je bij Configuratiescherm / beeldscherm kunnen kiezen uit een aantal opties die ik eerder noemde. Die opties zie je slechts wanneer je daadwerkelijk 2 schermen aangesloten hebt.
Is dit niet het geval, dus heb je die keuzeopties niet dan kunnen er 2 dingen mis zijn :
* Softwareprobleem -> Download in ieder geval de nieuwst beschikbare driver + overige software
* Hardwareprobleem -> Terug ermee naar de leverancier.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Brombeer

Han,

Ik ben met de kaart terug naar de winkel gegaan. Alle suggesties die ik kreeg had ik al eens uitgeprobeerd (mede dank zij jou). Uiteindelijk heb ik een ander exemplaar meegekregen (een ATI Radion 9550 i.p.v. een 9250) en wat denk je: die werkt probleemloos. Ik heb eindelijk mijn twee schermen aan de praat (zucht). Hartelijk dank voor je ondersteuning! :cool :goed

Erik