Opruimen grote bestanden

Gestart door john, 17 januari 2020, 10:29:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Toen ik onlangs door mijn mappen aan het scrollen was, kwam ik 2 wel heel erg grote bestanden tegen, waar de bestandsnaam mij totaal geen enkele hint gaf hoe en wat. Ik heb echter wel een klein vermoeden dat dit bestanden zijn die te maken hebben met een update van WIN10.
Om er zeker van te zijn dat ik deze bestanden zonder bezwaar kan verwijderen, hierna de naam en grootte en datum.

tmpftze5hf6Xaoy7CZJer7iCCWxDwsLnaKI0xzlewhVC.pKcbse03C3-X746_HMo_ujz9x-Ofk1C4TzbYNfAI5-UaA9ExhV1RN1.ek3eGhg_jY8QM4Z13uCPmIktXRbXcA3Zh5eM8nqCfmilOSxa.AGzuJr4YTyT2WsRLCR7jPHcBgZlFQMF2CExnzWXaAZ4e1-vMhYtlPllJaL2RjrKe.OHXJGQB0VFEqMEF0hAXSgJ;

12,7Gb van 19 juli 2019.

tmpopfu1zRHPd-pRIswAkUsq-dH5.AfFb9u9eqSmeY.pqoPnW4NIrg4D-kIjyN4qkXKCUww3OhlKs0riTfFeIFcsbSTx1LZLh5muq45i0WtmfcgtnVTHLRJVBow2XrkIWoYfipONkmod5Q_fSVb64y2msXmbNoyITPoKgiTXxqrZcTInkDrxOD_Mc67ice6SzCc9plj7JOnv7pO1PfkC1a79P77kOS2Lu-VvdMpXTvVKYxHfADsVtVj5gs6xbD

6,43Gb van 17 oktober 2019.

Han

Doe eens de schijfopruiming. Vink alles aan en kijk of deze bestanden verdwenen zijn naderhand.
Kiezen voor systeembestanden opschonen. Die knop zie je in eerste instantie niet maar pas na de eerste scan.

Zie: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026616/windows-10-disk-cleanup en https://www.youtube.com/watch?v=FpcQ1EB5msE
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Met schijfopruiming valt er weinig op te ruimen. Mijn map downloads niet meegerekend. De genoemde bestanden staan overigens niet op mijn C: schijf maar op de 2e schijf, een HDD van de laptop. Via <Start>, <PC-instellingen>, <Systeem>, <Opslag> zie ik overigens wel dat er voor 13,9Gb aan tijdelijke bestanden op C: staan. Als ik dan tijdelijke bestanden aanklik, blijkt dat het 12,7 Gb van de map downloads is en die wil uiteraard niet verwijderen.
Wat dan ook overblijft is Delivery Optimization bestanden van in totaal 445Mb, maar dat zet geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Ik krijg een vaag vermoeden dat de 2 grote bestanden behoren bij een back up programma wat ik in het verleden heb gebruikt maar mee gestopt, werkte niet echt lekker en lijkt me dus dat verwijderen zonder enig bezwaar kan worden gedaan zonder bepaalde problemen te scheppen.

Han

Je kunt schijfopruiming ook op de andere schijf doen.

Wat staat er voor groots in die map downloads dan?

Ik durf niet zomaar te zeggen dat je ze weg kan gooien. Zeker niet omdat het maar een vermoeden van je is dat ze van dat backupprogramma zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Je kunt ze ook een andere naam geven door er bijvoorbeeld een x achter te zetten. Er zit natuurlijk wel een risico in dat als het wél belangrijke mappen zijn dat je systeem niet meer (goed) werkt, maar het is minder drastisch dan ze gelijk weg te mikken.
Blijft alles goed werken kun je ze na een tijdje alsnog weggooien.
Groetjes van Bugs

john

In mijn map downloads staan alle exe van apps die vanaf internet zijn gehaald.
Sommige installatie bestanden zijn soms best wel groot.
Ik zou wellicht nog eens kritisch door de map kunnen scrollen of alles wat er staat nog van belang is.
Wat Bugs suggereerde de bestandsnaam aanvullen met een X, dat foefje heb ik inmiddels toegepast.
Overigens doe ik dat in het telefoonboek van mijn iPhone als b.v. het contact met een bepaald persoon is verwaterd of heeft opgehouden te bestaan. Bewaar ik nog enige tijd het nummer met toevoeging x om na b.v een half jaar of meer definitief te verwijderen, wat alles overzichtelijker houdt.
Ik denk dat we er wel zijn uit gekomen en het probleem min of meer is opgelost.
Jullie beiden bedankt voor de input.
Wat mij betreft mag er een slotje op.

Han

Bewaar de installatiebestanden uit die downloadmap op een externe harddisk. Doogaans staan er trouwens op internet alweer nieuwere versies dan die jij in je downloadmap hebt staan.
Voor safe misschien op twee verschillende externe harddisken. Als er eentje stuk gaat dan heb je er nog een.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik maak regelmatig een back up van de map downloads en bewaar die op een externe hard disk. Wil je helemaal op safe gaan is idd. jouw advies een 2e back up nagenoeg waterdicht. Aan de andere kant is jouw opmerking over nieuwer versies net zo valide uiteraard.

Han

Ik bedoel het hoofdzakelijk als ruimtebesparing. Waarschijnlijk staat je downloadmap nog op de originele plaats en dus op de partitie waar je besturingssysteem staat.
Die partitie wil je zo leeg mogelijk houden. Daardoor en door mondjesmaat te installeren en regelmatig schijfcontrole te doen blijft je windows lekker snel.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!