pc schakelt vanzelf uit en aan

Gestart door Jaap, 26 april 2008, 21:49:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap

Hopelijk kan een van de forumleden mij helpen met het volgende probleem.
Mijn PC schakelt spontaan uit en weer aan. Soms snel achter elkaar, soms met wat langere tussenpozen. Het ziet er naar uit dat het geen virus oid is. Mijn PC is beveiligd met de volgende programma's AVG anti virus, Super anti Spyware en Norton Internet Security en alle scans gaven aan dat er geen virus etc aanwezig is.
Weet iemand wat het probleem dan wel zou kunnen zijn.
NB ik ben geen PC fanaat dus een eigenlijk een amateur.
Graag jullie advies
Groet
Jaap

Bugs

Hallo Jaap, welkom bij PCN. :)

Het zou wel eens kunnen zijn dat je pc te warm wordt. Dat kan zijn door te weinig ventilatie, en ook door stof. Maak je pc-kast eens open en kijk naar de ventilatoren. Als je die niet regelmatig schoonmaakt wordt de koeling minder en dan kun je de problemen krijgen zoals jij die nu hebt.

Stof wegblazen met een spuitbus lucht (dus niet met een stofzuiger of iets dergelijks!). Die spuitbusjes kun je kopen bij zaken zoals Media Markt of Handyman. Laat even weten of je inderdaad stof ziet!
Groetjes van Bugs

Jaap

Beste Han en Bugs,

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik zal maar eens beginnen met het advies van Bugs en kijken of er inderdaad veel stof zit.
Ik kom hier nog op terug.

Han, als het een probleem met de hardware betreft, wat moet ik me dan daarbij voorstellen? En wat zou de eerste stap zijn die ik moet zetten?

Groet
Jaap
PS ik moet snel antwoorden voordat mijn PC weer uit- en aangaat


Han

Eerst maar eens de stof weghalen, Jaap. Let er vooral op dat de ventilatoren goed stofvrij zijn en allemaal goed kunnen draaien.
Oververhitting geeft rare problemen op een PC.

Als ie stofvrij is en er zijn nog steeds problemen dan kijken we verder. Dan kan het zowel een hardware als een softwareprobleem zijn. We hebben je vraag in eerste instantie verplaatst vanuit het forumonderdeel voor virussen omdat hij toch een plekkie moet krijgen. Je gaf zelf al aan dat een virus onwaarschijnlijk als veroorzaker van dit probleem. Dat vind ik ook. Vandaar dus nu "alle overige hardware" 

Wie weet verkassen we 'm nog eens. Gezellig zo'n rondreizend topic. Die ziet nog eens wat ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jaap

Beste heren,

De ventilator is inderdaad behoorlijk smerig. Dikke laag stof.
Mijn vraag is nu kan ik het stof ook wegblazen met de haarfohn of is een spuitbus absoluut noodzakelijk?

Groet
Jaap

Han

Ik ben geen heer, Bugs wel. Bugs is bovendien mijn echtgenoot. Samen runnen we dit forum.  ;)

Hmm, met een haarföhn het stof wegblazen is niet verstandig. Ten eerste wordt het veel te warm wat niet goed is voor de hardware en ten tweede is de luchtstroom te zwak om het stof goed weg te blazen. Heeft de föhn een koude stand dan kan je het ergste stof er wel mee wegblazen, maar raak echt niets aan in de PC met de föhn. Met een spuitbus lucht gaat het stofverwijderen echt het beste. Je hebt dan ook geen problemen met statische electriciteit waardoor hardware defect kan raken. Heb je nog ergens een schone/ongebruikte kleine verfkwast dan kun je daar de ventilator ook voorzichtig mee schoonmaken. Druk daarbij niet te hard op de fanbladen. Zo'n ventilator loopt echt zo uit het lood en dan gaat ie rammelen als je je PC weer aanzet. Op extra herrie zit je vast niet te wachten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jaap

Bugs, natuurlijk had ik moeten zien dat je een dame bent.
Excuses
Ik zal je op de hoogte houden over de schoonmaak

Gr
Jaap

Bugs

Citaat van: Han op 27 april 2008, 16:21:19
Ik ben geen heer, Bugs wel. Bugs is bovendien mijn echtgenoot.

Ehhhhh...... even voor de duidelijkheid: ik (Bugs) ben de heer (als je dat zo wilt noemen) en Han (mijn vrouw) is de dame.

En nu maar weer verder met de grote schoonmaak. ;)
Groetjes van Bugs

Jaap

Wel genant hoor deze vergissing. Niet goed opgelet dus.


Bugs

Welnee, je bent niet de eerste hier die deze vergissing maakt. Maar nu gaan we écht weer verder met je stofprobleem.  ;)
Groetjes van Bugs

Jaap

Hallo Han en Bugs,

So far so good.
Ik heb gisteren heel voorzichtig met een fijn/zacht penseeltje en de haarfohn op de koude stand de ventilator schoongemaakt. Dat ging heel goed.
Daarna de PC aangezet en tot nu toe geen problemen.
Niet 1 keer spontaan uit en weer aan.

Aan het eind van de week zal ik jullie laten weten of het probleem blijvend is opgelost.
In ieder geval alvast hartelijk dank voor de hulp

Groet
Jaap

Han

Dat klinkt goed, Jaap. Duimen dat het goed blijft gaan.  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jaap

Helaas, de PC heeft toch weer kuren vertoond.
Twee keer vandaag spontaan uit en weer aan.
Toch lijkt het wel minder te zijn dan voorheen.

Ik kijk het nog even aan en meld me wel weer.

Groet
Jaap


Bugs

Misschien toch een spuitbusje er overheen halen? Daar staat meer druk op dan op een föhn denk ik.
Groetjes van Bugs

Jaap

Ja dat ga ik nog doen. M'n PC is wel opvallend veel rustiger dan voorheen. Vandaag geen enkel probleem

Zou de oplossing dan toch in een spuitbusje zitten?

Gr.
Jaap 

Bugs

Het lijkt mij het proberen waard.  ;)
Groetjes van Bugs

Han

Dat ie rustiger is komt voornamelijk omdat hij zijn warmte wat beter kwijt kan. Zoals ik al schreef kan teveel warmte rare dingen doen met een PC.

Ter voorbeeld:
Bugs zijn computer bleef een paar maanden geleden vaak zomaar ineens vast staan. Dan bevroor het beeld en kon hij niets anders doen dan de PC herstarten. Dat vastlopen gebeurde steeds vaker. Zijn PC was stofvrij dus daar lag het niet aan. Hardware getest, alles okee. Ik kon het eerst niet vinden. Ik heb uiteindelijk met Everest Home Edition 2.20.405 gekeken hoe warm de harddisks werden en dat bleek flink warm te zijn. Ik heb onder de twee harddisks die echt bijna te warm waren (dichtbij de 40 graden) een harddiskcooler geschroefd en voila de temperatuur ging drastisch omlaag en de vastlopers waren over.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Jaap

Vanzelfsprekend laat ik weten wat er gebeurt als ik met het spuitbusje aan de gang ben geweest.

Groet
Jaap

Jaap

Han, zou het voor mij ook nuttig zijn om nu met Everest Home edition 2.20.405 te kijken of er problemen met de temperatuur zijn voordat ik met de spuitbus aan de gang ga?.
Kan ik dit programma gewoon gebruiken?
Ik ben maar een leek dus ik heb altijd wel enige uitleg en aanmoediging nodig
Graag je mening
Groet
Jaap

Han

Ja hoor, je kunt dat programma daar gewoon downloaden en gebruiken.
Je ziet als je het opent alle eigenschappen van je PC staan. Dus welke hardware erin zit en wat er aan software geinstalleerd is. Als je harddisk warmer is dan 40 graden dan wordt het tijd voor een coolertje erop. Een te warme harddisk slijt veel sneller en is storingsgevoeliger.
Mijn processor lijkt erg warm maar ik heb een type pentium4 processor die van zichzelf al heel warm wordt (Type Pentium 4 Prescot).
De Maxtor van 35 graden zit helemaal onderin de kast. Daarom is ie wat warmer dan de andere twee harddisks.

Temperaturen vind je terug in het programma onder "Computer" en dan "Sensor":



Je kunt gewoon in het programma heen en weer klikken om alles te bekijken.
Je veranderd niets. Het is puur een programma waarin informatie verzameld wordt.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!