router (niet draadloos) beveiligen?

Gestart door pijltje, 15 april 2010, 14:09:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pijltje

Hallo!   :)

Sinds kort hebben wij glasvezel en daarmee ook een nieuw kastje (verdeelstation) in de meterkast. Dit 'verdeelstation' (tv, telefoon en internet) heeft maar 1 uitgang voor de internetverbinding, maar met 2 pc's in huis moest er dus een router geplaatst worden.

De verbinding is prima op beide pc's, maar moet de router beveiligd worden?!
Als je maar 1 pc hebt, sluit je deze ook rechtstreeks aan op het verdeelstation-glasvezel, dus...
We hebben alles met draadjes (dus niet draadloos). 

De router is een Sweex  LB000021.

Ik heb al gekeken op jullie topic http://www.pcnavigator.nl/forum/index.php?topic=85513.0  maar daar snapte ik niks van...  :-\

Alvast bedankt voor een reactie!

groetjes Pijltje   :D

Han

Tja elke router is weer anders. In de onze zit een ingebouwde firewall. Kijk in de beschrijving van je router of er iets vermeld wordt over een firewall. Als er een firewall in zit dan staat er ook bij hoe die geconfigureerd moet worden. Vaak staat die standaard al goed en moet ie alleen geconfigureerd worden als een programma het internet niet op wil terwijl je je lokale firewall wel toestemming hebt gegeven.

PS) Ik heb even in google gekeken. Hij heeft inderdaad een standaard ingebouwde softwarematige firewall. Check in de software bij "general setup" of de firewall geactiveerd is. Zijn de verbindingen met internet dan nog in orde dan hoef je er niks meer aan te doen. Wij hebben evengoed de windows firewall op de pc's ook geactiveerd.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

Hoi Han,

Dankje voor je reactie.  Dan moeten we nog een keertje kijken, want dit konden we de 1e keer niet vinden toen we hadden 'ingelogd' op de router.
Ik ga het maandag probereren!

Fijn weekend!
groeten Pijltje

pijltje

Hoi Han,

Heb inmiddels de firewall gevonden en 'enable'd.

er is geen gevaar dat de wifi aanstaat, want die zit er niet op!

Dankje weer voor je hulp: topic kan gesloten worden.

groetjes Pijltje

Han

Fijn dat het gelukt is Pijltje.

Om helemaal goed beveiligd te zijn voor zover mogelijk nog even een eigen wachtwoord zetten op de inlog op de router. Daar staat nu waarschijnlijk nog een standaard wachtwoord op van de fabrikant of helemaal niets zodat je bij het "naar de router gaan" via het ip adres meteen in de configuratie van de router zit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

Ja, dat had ik ook gedaan!  :-)

groetjes Pijltje

Han

Hartstikke mooi  :goed

Ik sluit je topic dan hiermee af. :slotje

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!