Game pc rond 1200 euro

Gestart door briandk, 30 november 2009, 00:17:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

briandk

Beste forum leden,
Ik ben van plan een PC samen te stellen. Over het algemeen heb ik niet heel veel verstand van computers, maar met wat onderzoek heb ik vast wel een paar ideeën opgedaan. De PC zal gebruikt worden voor gaming en moet dus alles zo goed mogelijk kunnen draaien. Mijn richtlijn voor de prijs van de PC ligt rond de 1200 euro. De prijs kan in principe hoger of lager uitkomen, maar dit moet dan prijs/kwalitatief functioneel zijn. Dus de PC mag 100 of 200 euro duurder mits de kwaliteit er maar voldoende op toeneemt. Het gaat puur om een computer kast met interne hardware. Ik ben niet van plan te gaan overclocken en ik heb geen software nodig. Hier specifiek per onderdeel even mijn idee en wat ik ermee wil.

Harde schijf: 500 GB vind ik voldoende aangezien ik denk niet veel meer nodig te hebben. Indien de prijs het toelaat is hoger ook prima. De snelheid van de harde schijf vind ik belangrijker.

Grafische kaart: ATI HD 5870. Ik heb een aantal reviews gelezen en deze kwam er volgens mij met een goede prijs/kwaliteit verhouding uit.

Processor koeler: Ik heb daar niet geen idee over, behalve dat die zo stil mogelijk moet zijn met een zo groot mogelijk luchtverplaatsing.

Processor: Mijn idee was hierbij de i7 920. Hij zat in het goede prijssegment en leek me wel goed.
Geheugen: Ik wil minimaal 6GB RAM, maar ik weet niet welke DDR3 er wel of niet goed aansluiten op een bepaalde processor. Uiteraard moet de kwaliteit/prijsverhouding goed zijn.

Voeding: Ik heb er weinig verstand van, maar bedenk maar wat leuks bij een computer van rond de 1200 euro.

Behuizing: Het uiterlijk vind ik niet zozeer heel belangrijk. Al moet hij niet echt lelijk zijn. Een standaard zwarte kast voldoet in principe. Er moet uitaard genoeg ruimte zijn voor alle onderdelen inclusief een goed koelingssysteem.

Optische drives: Aangezien de prijs laag is een dvd-brander voldoende. Een BluRay brander en speler vind ik overbodig.

Moederbord: Hier heb ik ook geen verstand van.

Koeling: Ik vind het erg belangrijk dat de computer goed wordt gekoeld aangezien het redelijk warm kan worden in de kamer waar de computer staat. Verder moet de computer een minimaal geluid produceren.
Verder zijn er geen speciale eisen waar de PC aan moet voldoen, behalve dat er genoeg USB poorten beschikbaar moeten zijn. Rond de 4 lijkt me prima. Een normale geluidskaart is wat voor vorm dan ook is voldoende. Het systeem moet in elkaar gezet worden en er hoeft geen besturingssysteem te worden geïnstalleerd. De goedkoopste webshop is in principe het beste en alle ideeën en suggesties zijn welkom. Zoals eerder genoemd ben ik dus best wel een leek. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Brian


Han

Hoi Brian welkom op PCN forum.  :)

Hieronder wat aanvullende info van mijn kant die je mee kunt nemen in je overwegingen.

Harde schijf: Wij zijn erg gecharmeerd van de Samsung
Spinpoint harddisks. Ze zijn snel (7200 rpm) en produceren weinig geluid en weinig warmte.

Grafische kaart: Je schrijft dat je de pc gaat gebruiken om te gamen dus de videokaart is dan erg belangrijk. Uiteraard worden de games gedurende de gebruiksperiode van de PC steeds zwaarder dus blijf je qua videokaart altijd een beetje achter de feiten aanhobbelen. De videokaart is in de tegenwoordige game-pc eigenlijk het enige onderdeel wat geupgrade moet worden want bij de rest van de hardware gaan de ontwikkelingen niet zo hard meer. Je kiest voor een ATI kaart. Ik heb zelf de "ATI Radeon HD3850". Een prima kaart waarmee ik World of warcraft en Farcry prima kon spelen op een 24"monitor met een resolutie van 1920x1200. Niet op de allerhoogste instellingen in de game maar dat komt bij mij doordat ik nog een AGP slot op mijn moederbord heb. Een ATI kaart is wat mij betreft een prima keuze. ATI is ook lekker snel met updates als er nieuwe games uitkomen waarbij een weergaveprobleempje kan zijn.

Processorkoeler: Meestal is een standaard cooler wel voldoende. Je zal dat uit moeten testen. Dus de temp in de gaten houden als je de pc gaat gebruiken. Als de kamer erg warm wordt dan wordt koeling zowiezo een probleem. Voor een echt goede koeling heb je koele lucht nodig. Jaag je lucht van zeg zo'n 30 graden langs de processor dan zal die minder koelen dan dat er koelere lucht aanwezig is.
Ik heb zelf nog een "pentium 4 prescott" processor die bekend staat als de heethoofd onder de processoren. Hij wordt gemakkelijk 60 graden als ik nog niks met de pc doe. Je kunt wel nagaan hoe warm het in de kast wordt als ik ga gamen. Ik heb er een zalman processorcooler ingestopt. De combinatie van een goede airflow in de kast/een goede stille processorcooler en een videokaart waarop de fan langzamer gaar draaien als de kaart minder warmte produceert zorgt voor een temperatuur evenwicht in de kast maar ik heb echt een poos erover gedaan om dat evenwicht te vinden. Zorg dus voor een niet te krappe last met goede ventilatie. Ik heb goede ervaringen met fans van zalman. Moet er dus een fan bij dan kan ik dat merk aanraden

Processor: Daar heb ik weinig verstand van dus kan ik ook geen advies geven. Qua RAM geheugen neem ik zalf altijd Kingston geheugen. Dat bevat een foutcontrole en heeft een goede garantieregeling. De foutcontrole op de module is belangrijk. Gaat er in de loop der tijd een stukje op dat geheugen kapot dan kun je het toch blijven gebruiken. Geheugen zonder foutcontrole kun je dan meteen wegsmijten.

Voeding: Ik heb zelf een Corsair modulaire voeding. Da's een voeding met losse kabels. De kabels die je nodig hebt gebruik je en de rest blijft in de doos. Het komt de airflow ten goede als er geen overbodige voedingskabels in je computerkast aanwezig zijn. Koop zowiezo een voeding met niet minder dan 1000watt. Dat lijkt overkill maar de videokaarten lusten aardig wat vermogen.

Behuizing: Koop een ruime kast zodat de koeling geen probleem wordt en je een goede airflow kunt realiseren.

Optische drives: Maakt eigenlijk niet uit welk merk. Wij hebben een brander van Samsung voor 24 euro. Werkt prima!

Moederbord: ASUS is wat mij betreft de beste. Makkelijk uppdaten via een tooltje en goede service

Koeling: Daar hebben we het inmidels al uitgebreid over gehad.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

briandk

Bedankt voor het reageren. Nu heb ik een wat beter idee. Ik sta natuurlijk altijd nog open voor meer suggesties en meningen.