motor hardeschijf werkt niet meer.

Gestart door habasoft, 23 juli 2009, 17:33:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

habasoft

Hallo.
mijn dochter kon de computer niet meer bereiken, en het lijkt er op dat het motertje van de harde schrijf niet meer werkt. Mijn vraag is: kan zij haar foto's  op de schijf nog terug krijgen, door een of andere kunstgreep of moet ze een "waarschijnlijk duur" bedrijf aanschrijven die zoiets kan terug halen.
met vr gr Hans.
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Tja als het opstartmechanisme van de harddisk het niet meer doet dan kun je met een recoveryprogramma niets meer aanvangen. Een professioneel bedrijf kan daar nog wel iets mee maar het terug laten halen van data door zo'n bedrijf is érg duur.

Heeft ze helemaal nooit backups gemaakt op een ander medium van haar foto's????

Even dit terzijde, waaruit concluderen jullie dat het aandrijfmechanisme van de harddisk niet meer werkt?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Hallo Han.
a)Ze heeft wel regelmatig een back-up gemaakt, :) maar van de laatste maand niet. :-X
b)Ze kon de schijf niet meer oproepen. Bij het loshalen van de schijf, (met behoud van de kabel) hoorde je de motor wel maar je zag niets heen hen weer bewegen, terwijl dit bij de andere harde schijf die ze in haar computer had wel gebeurde. (was dat gevaarlijk om los te halen?)
Bedankt. Hans.
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Ik begrijp je even niet.
Je schrijft: "je zag niets heen en weer bewegen". Heb je die harddisk opengemaakt en toen weer aangesloten dan?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Ja Han. Behuizing los gehaald (ik denk dat ik me nu moet schamen!) en gekeken en dat vergeleken met een oude die ik nog op zolder had liggen. (Ze hadden inmiddels geinformeerd dat het vanaf ongeveer €1500 zou kosten, en de kosten volgens hun te hoog zou worden.)
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Oei dan krijg je 'm nooit weer helemaal stofvrij als ie open is geweest maar je weet nu wel dat het leesarm-mechanisme defect is en dat die schijf het zonder professionele hulp nooit meer zou hebben gedaan.

Die €1500 euro is gebaseerd op een "dichte" defecte schijf. Nu ie open is wordt het denk ik nog duurder. Tja, tis een heleboel geld. Het is maar net hoe dierbaar die foto's waren die erop staan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

habasoft

Staan alleen nog foto's opvan mijn kleinzoon die nog niet geback-up't waren. Ze vermoed een stuk op 25. (van zijn 10de maand). Maar als goede Opa heb ik van deze periode nog wel foto's.
Van de stofvrij zijn van de schijf wist ik niet ,maar het is wel logisch.
Omdat ze er niets meer aan doen. lijkt het mij logisch om deze topic te sluiten
Bedankt voor alles
Bedankt Hans.
In de regel is het zo geregeld dat de regel geregeld dient te worden in de regel die dat regelt

Han

Gelukkig heb jij nog foto's voor ze uit die levensperiode van je kleinzoon. Daar zullen ze blij mee zijn. Ik kan me nog herinneren van m'n neefje dat zijn ouders toen dagelijks foto's maakten en die ronddeelden aan vrienden en kennissen via email en zo. Misschien komt er nog meer boven water als ze eens rondvragen in hun vrienden- en kennissenkring.

Ik sluit het topic hiermee af :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!